Ανοδική τροχιά ακολουθούν οι θαλάσσιες εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου, με τις ροές να αυξάνονται στις τέσσερις εβδομάδες έως τις 8 Ιουνίου, σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Η μέση ημερήσια ροή διαμορφώθηκε στα 3,36 εκατ. βαρέλια, αυξημένη κατά 40.000 βαρέλια σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έως την 1η Ιουνίου, όταν οι αποστολές είχαν υποχωρήσει σε χαμηλό πέντε εβδομάδων. Στο εβδομαδιαίο σκέλος, το άλμα ήταν εντυπωσιακό: πάνω από 720.000 βαρέλια ημερησίως, αγγίζοντας το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών μηνών.
Η ενίσχυση αυτή τροφοδοτήθηκε κυρίως από τις αυξημένες εξαγωγές μέσω των λιμένων της Βαλτικής και της Αρκτικής, ενώ καταγράφηκαν και δύο φορτώσεις καζακικού πετρελαίου KEBCO – μία από το Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα και μία από το Ουστ-Λούγκα στη Βαλτική.
«Ρήγμα» στις κυρώσεις
Όπως μεταδίδει το Bloomberg αίσθηση προκαλεί η είδηση ότι το ιαπωνικό διυλιστήριο Taiyo Oil παρέλαβε φορτίο ρωσικού πετρελαίου με δεξαμενόπλοιο που βρίσκεται στις λίστες κυρώσεων τόσο του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών όσο και της ΕΕ. Όπως ξεκαθάρισε Ιάπωνας αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομίας, το Τόκιο έχει εξασφαλίσει εξαίρεση για την αγορά ρωσικού πετρελαίου και είχε ειδοποιηθεί από την κυβέρνηση Μπάιντεν πως μπορεί να χρησιμοποιεί ακόμα και δεξαμενόπλοια υπό κυρώσεις.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, από την πλευρά της, δεν εφαρμόζει δευτερογενείς κυρώσεις σε τρίτες χώρες, γεγονός που επιτρέπει στην Ιαπωνία να πραγματοποιεί τέτοιου είδους μεταφορές χωρίς συνέπειες.
Εξαγωγική αντεπίθεση – 25,5 εκατ. βαρέλια σε μία εβδομάδα
Στην εβδομάδα έως τις 8 Ιουνίου, συνολικά 34 δεξαμενόπλοια φόρτωσαν 25,52 εκατ. βαρέλια ρωσικού πετρελαίου, έναντι 20,51 εκατ. βαρελιών την προηγούμενη εβδομάδα. Η συνολική αξία των εξαγωγών εκτοξεύθηκε κατά 320 εκατ. δολάρια, στα 1,42 δισ. δολάρια – το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών μηνών. Ο συνδυασμός αυξημένων ροών και υψηλότερων τιμών αποτυπώνεται καθαρά στην εικόνα των εσόδων.
Σύμφωνα με το Argus Media, η τιμή του πετρελαίου Urals από τη Βαλτική ενισχύθηκε κατά 2,50 δολάρια στα 53,80 δολάρια το βαρέλι, ενώ από τη Μαύρη Θάλασσα αυξήθηκε κατά 2,70 δολάρια, στα 54,30 δολάρια. Το Pacific grade ESPO έκλεισε στα 58,90 δολάρια, με άνοδο 2,60 δολαρίων. Στην Ινδία, η τιμή παράδοσης αυξήθηκε επίσης κατά 2,60 δολάρια, φθάνοντας τα 64,70 δολάρια.
Οι μέσες τιμές εξαγωγής αυξήθηκαν κατά 1,30 δολάρια ανά βαρέλι, με το συνολικό έσοδο να ενισχύεται κατά 4% – περίπου 1,27 δισ. δολάρια την εβδομάδα.
Ποιοι αγοράζουν
Οι αποστολές προς ασιατικές χώρες – περιλαμβανομένων και όσων δεν εμφανίζουν τελικό προορισμό – αυξήθηκαν ελαφρώς στα 2,98 εκατ. βαρέλια την ημέρα στις 28 ημέρες έως τις 8 Ιουνίου, έναντι 2,93 εκατ. βαρελιών προηγουμένως.
Το νούμερο περιλαμβάνει περίπου 260.000 βαρέλια ημερησίως από πλοία που είτε κατευθύνονται προς το Σουέζ είτε δεν δίνουν σαφές στίγμα, καθώς και άλλα 80.000 βαρέλια από δεξαμενόπλοια που δεν έχουν ακόμα δηλώσει προορισμό.
Η Τουρκία παρέμεινε σταθερή, απορροφώντας περί τα 310.000 βαρέλια ημερησίως σε κυλιόμενη βάση.