Skip to main content

Προειδοποίηση Τζιτζικώστα για τις υποδομές στην Ευρώπη: «Οι γέφυρές μας δεν αντέχουν ούτε τανκς»

Σε συνέντευξή του στους Financial Times ο Επίτροπος Μεταφορών τονίζει ότι οι ευρωπαϊκές γέφυρες, σήραγγες και συνοριακές διαδικασίες δεν επιτρέπουν τη γρήγορη μετακίνηση στρατευμάτων και στρατιωτικού εξοπλισμού εντός της ηπείρου

Η Ευρώπη είναι απροετοίμαστη να ανταποκριθεί σε μια ενδεχόμενη πολεμική σύγκρουση με τη Ρωσία, εξαιτίας της ακαταλληλότητας των οδικών, σιδηροδρομικών και λοιπών υποδομών της.

Αυτή είναι η δραματική προειδοποίηση του επιτρόπου Μεταφορών της Ε.Ε., Απόστολου Τζιτζικώστα, ο οποίος τονίζει ότι οι ευρωπαϊκές γέφυρες, σήραγγες και συνοριακές διαδικασίες δεν επιτρέπουν τη γρήγορη μετακίνηση στρατευμάτων και στρατιωτικού εξοπλισμού εντός της ηπείρου.

«Γηρασμένες, στενές ή ανύπαρκτες» γέφυρες

Σε συνέντευξή του στους Financial Times, ο Έλληνας επίτροπος δηλώνει ότι η Ε.Ε. σχεδιάζει να επενδύσει 17 δισ. ευρώ σε 500 έργα υποδομών για τη βελτίωση της στρατιωτικής κινητικότητας.

Στόχος είναι η δημιουργία τεσσάρων μεγάλων στρατιωτικών διαδρόμων, οι οποίοι θα επιτρέπουν τη μεταφορά δυνάμεων «σε ώρες – το πολύ σε μερικές ημέρες» και όχι σε εβδομάδες ή μήνες, όπως συμβαίνει σήμερα.

«Έχουμε παλιές γέφυρες που χρειάζονται αναβάθμιση», σημείωσε. «Έχουμε στενές γέφυρες που πρέπει να διευρυνθούν. Και έχουμε ανύπαρκτες γέφυρες που πρέπει να κατασκευαστούν».

Ο Έλληνας επίτροπος τόνισε τι θα ήταν αδύνατο να υπερασπιστεί κανείς την ήπειρο αν οι ευρωπαϊκοί στρατοί δεν μπορούν να κινηθούν γρήγορα. «Η πραγματικότητα σήμερα είναι πως, αν θέλουμε να μεταφέρουμε στρατιωτικό εξοπλισμό και στρατεύματα από τη δυτική Ευρώπη στην ανατολική, αυτό απαιτεί εβδομάδες και σε ορισμένες περιπτώσεις μήνες», εξήγησε.

EPA/OLIVIER HOSLET

Οι υποδομές δεν αντέχουν τον στρατό

Η υφιστάμενη υποδομή της Ε.Ε. σχεδιάστηκε για φορτηγά έως 40 τόνων, ενώ ένα άρμα μάχης μπορεί να ζυγίζει ως και 70 τόνους. Σε μια υποθετική επίθεση της Ρωσίας στα ανατολικά σύνορα της Ε.Ε., τα νατοϊκά τανκς κινδυνεύουν να κολλήσουν σε σήραγγες, να προκαλέσουν κατάρρευση γεφυρών ή να βαλτώσουν στα γραφειοκρατικά πρωτόκολλα διασυνοριακής μεταφοράς.

Για λόγους ασφαλείας, τα έργα που έχουν επιλεγεί δεν αποκαλύπτονται, ωστόσο ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε ότι έχουν σχεδιαστεί σε συνεργασία με το ΝΑΤΟ και στρατιωτικούς επιτελείς της Συμμαχίας. Παράλληλα, η Κομισιόν σχεδιάζει να μειώσει τη γραφειοκρατία ώστε «να μην κολλάνε τα τανκς στα χαρτιά» κατά τη διέλευση των συνόρων.

Μάχη με τον χρόνο

Το σχέδιο θα παρουσιαστεί επισήμως αργότερα φέτος και αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας στρατιωτικής ενίσχυσης της Ευρώπης, στον απόηχο των προειδοποιήσεων του νέου γενικού γραμματέα του ΝΑΤΟ, Μαρκ Ρούτε, ότι η Ρωσία μπορεί να επιτεθεί σε κράτος-μέλος ως το 2030.

Ταυτόχρονα, ο Ντόναλντ Τραμπ έχει καταστήσει σαφές ότι οι ΗΠΑ θα μειώσουν τη στρατιωτική τους παρουσία στην ήπειρο. Η Ε.Ε. επεξεργάζεται συνολικό σχέδιο επανεξοπλισμού ύψους έως 800 δισ. ευρώ, ώστε να αποκτήσει μεγαλύτερη αμυντική αυτονομία και να αποτρέψει τη ρωσική επιθετικότητα, την ώρα που ο πόλεμος στην Ουκρανία μπαίνει στον τέταρτο χρόνο.

Ωστόσο, διπλωματικές πηγές των Βρυξελλών προειδοποιούν ότι τα 17 δισ. ευρώ για τη στρατιωτική κινητικότητα μπορεί να μειωθούν κατά τις διαπραγματεύσεις για τον νέο επταετή προϋπολογισμό 2028–2034.

Στο τραπέζι και ο στόχος 5% του ΑΕΠ για την άμυνα

Ο Επίτροπος Μεταφορών επανέλαβε τη στήριξή του στον στόχο των χωρών-μελών του ΝΑΤΟ να αυξήσουν τις αμυντικές δαπάνες τους στο 5% του ΑΕΠ, εκ των οποίων το 1,5% να διατίθεται αποκλειστικά για υποδομές σχετικές με την ασφάλεια και την άμυνα. «Δεν έχουμε πια την πολυτέλεια ούτε να μην είμαστε έτοιμοι ούτε να εξαρτώμαστε από τρίτους», κατέληξε.