Skip to main content

Πώς επηρεάζει ο καύσωνας τον τζίρο των καταστημάτων

ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΑΠΕ-ΜΠΕ / Αλέξανδρος Μπελτές

Οι θετικές και αρνητικές επιπτώσεις του καύσωνα στις πωλήσεις των εκπτώσεων

Πτώση στις πωλήσεις φυσικών καταστημάτων και στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με τις πωλήσεις εποχικών ειδών να αυξάνονται, επιφέρουν οι υψηλές θερμοκρασίες στην καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων.

Μλώντας στην ΕΡΤ, ο πρόεδρος του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά Βασίλης Κορκίδης αναφέρθηκε στις θετικές και αρνητικές επιπτώσεις του καύσωνα στις πωλήσεις των εκπτώσεων.

Συγκεκριμένα ανέφερε μεταξύ άλλων:

Αρνητικές επιπτώσεις

1. Μειωμένη Κίνηση στα Καταστήματα:

  • Οι καταναλωτές αποφεύγουν τις μετακινήσεις, ειδικά σε ανοιχτές αγορές ή καταστήματα χωρίς κλιματισμό.
  • Ειδικά σε ώρες αιχμής (12:00-18:00), η ζήτηση πέφτει κατακόρυφα.

2. Πτώση Αυθόρμητων Αγορών:

  • Λόγω δυσφορίας και κόπωσης, οι πελάτες τείνουν να μην περιηγούνται στους διαδρόμους ή στις βιτρίνες — και άρα ψωνίζουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα.

3. Αναστολή Προγραμματισμένων Εξορμήσεων:

  • Οι οικογένειες ή τουρίστες αποφεύγουν εμπορικά κέντρα και αγορές, ειδικά σε ηπειρωτικές πόλεις χωρίς τουριστικό χαρακτήρα.

Ουδέτερες ή Θετικές Εξαιρέσεις

1. Αύξηση Online Αγορών:

  • Σε περιόδους καύσωνα, υπάρχει μετατόπιση προς το e-commerce, καθώς οι καταναλωτές προτιμούν να ψωνίζουν από το σπίτι.

2. Ενίσχυση Πωλήσεων Εποχικών Ειδών:

  • Αυξάνεται η ζήτηση για «δροσιστικά προϊόντα»  όπως ανεμιστήρες, κλιματιστικά, ελαφριά ρούχα, μαγιό, είδη θαλάσσης που περιλαμβάνονται στις εκπτώσεις.

Ενδεικτικά Δεδομένα:

  • Σύμφωνα με το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, οι περίοδοι με παρατεταμένους καύσωνες το 2021 & 2023  συνοδεύτηκαν από πτώση τζίρου έως 15-20% σε φυσικά καταστήματα, ιδιαίτερα εκτός μεγάλων εμπορικών κέντρων.
  • Αντίθετα, online πωλήσεις ενισχύθηκαν έως και 10% την ίδια περίοδο.

Στρατηγικές Αντιμετώπισης για Εμπόρους:

  • Εξυπηρέτηση σε πιο δροσερές ώρες (απογευματινό-βραδινό άνοιγμα).
  • Επικέντρωση στην online προβολή και προσφορές μέσω e-shop.
  • Προώθηση εποχικών ειδών με σύνδεση με τις καιρικές συνθήκες.

Συνοψίζοντας τις ενδεικτικές επιπτώσεις του καύσωνα κατά την περίοδο των θερινών εκπτώσεων:

  • Πτώση έως -18% στις πωλήσεις φυσικών καταστημάτων, λόγω μειωμένης επισκεψιμότητας.
  • Αύξηση 10% στο e-commerce, καθώς οι καταναλωτές επιλέγουν να αγοράζουν από το σπίτι.
  • Ελαφρά αύξηση 5% στις πωλήσεις εποχικών ειδών, όπως μαγιό, είδη θαλάσσης, ανεμιστήρες, κλιματιστικά.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ