© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Επενδύσεις ύψους 4 δισ. ευρώ θα κινητοποιήσει έως το τέλος του 2026 ο νέος αναπτυξιακός νόμος.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει σε αποκλειστική του συνέντευξη στη «Ν» ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, εντός του μηνός θα υπάρξουν οι πρώτες προκηρύξεις του νέου νόμου και σταδιακά, εντός του επομένου ενάμισι έτους, θα διατεθούν από το Δημόσιο ενισχύσεις σε επιχορηγήσεις και φορολογικές απαλλαγές άνω του 1 δισ. ευρώ.
Στο παραπάνω ποσό θα πρέπει να προστεθεί ποσό ύψους 1,3 δισ. ευρώ από το Ταμείο Δανείων σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, άλλα 500 εκατ. ευρώ από το χρηματοδοτικό εργαλείο DELFI της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, ενώ άνω του ενός 1 δισ. ευρώ θα είναι η ιδιωτική συμμετοχή.
Στη συνέντευξή του ο κ. Θεοδωρικάκος μιλά για το νέο αναπτυξιακό πρότυπο, που εστιάζει πρωτίστως στη μεταποίηση και στις παραμεθόριες περιοχές και αποκαλύπτει ότι όσες επιχειρήσεις επενδύουν εντός Βιομηχανικών Περιοχών θα λαμβάνουν ενισχυμένα κίνητρα.
Ο υπουργός Ανάπτυξης αναφέρεται στην ανάγκη και στις πρωτοβουλίες για την υλοποίηση αναπτυξιακών υποδομών, την προσέλκυση ξένων επενδύσεων και τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα.
Ο ίδιος εξηγεί τους λόγους για τους οποίους προχωρά στη δημιουργία ανεξάρτητης Αρχής προστασίας του καταναλωτή, η οποία θα λειτουργήσει εντός του 2026 και σημειώνει την υπέρμετρη επιβάρυνση των νοικοκυριών λόγω της στεγαστικής κρίσης.
Τέλος, αναφέρει τους λόγους για τις πρόσφατες παρεμβάσεις του στην ασφαλιστική αγορά.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:
Κύριε υπουργέ, πριν από λίγες ημέρες ψηφίστηκε ο νέος αναπτυξιακός νόμος. Ποιος είναι ο στόχος που θέτετε για την υλοποίηση επενδύσεων;
«Ο στόχος μας, όπως εξηγήσαμε και στην ψήφιση του νέου αναπτυξιακού νόμου, είναι κυρίως η προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων, η ενίσχυση της βιομηχανίας και η ενίσχυση της εξωστρέφειας, των εξαγωγικών δραστηριοτήτων και επομένως της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, με ταυτόχρονο στόχο τη μείωση των περιφερειακών και κοινωνικών ανισοτήτων. Και όσο αυτό είναι δυνατόν, τη συμβολή μας στην αντιμετώπιση του οξύτατου δημογραφικού προβλήματος που αντιμετωπίζει η χώρα».
Συνεπώς, περιμένουμε την προκήρυξη των πρώτων καθεστώτων. Πότε θα υπάρξουν οι προκηρύξεις;
«Πιστοί και συνεπείς σε αυτή την κατεύθυνση του αναπτυξιακού νόμου, μέσα στον Ιούνιο προκηρύσσονται τα τρία πρώτα καθεστώτα, που είναι η μεταποίηση, οι μεγάλες επενδύσεις και το ειδικό καθεστώς των παραμεθόριων περιοχών και των περιοχών των οποίων το εισόδημα είναι 70% κάτω από τον μέσο όρο της χώρας. Θα ακολουθήσουν το φθινόπωρο τα καθεστώτα που σχετίζονται με την κοινωνική επιχειρηματικότητα, τις νέες τεχνολογίες και την εξωστρέφεια. Τα πρώτα τρία καθεστώτα που θα βγάλουμε τώρα, θα είναι από 150 εκατ. το καθένα, άρα θα είναι σύνολο 450 εκατομμύρια. Επίσης, έχουμε φροντίσει να υπάρχει ένα σύγχρονο πληροφοριακό σύστημα, η απουσία του οποίου υπήρξε και ο βασικός λόγος καθυστέρησης στο παρελθόν και των αξιολογήσεων. Άρα, είμαστε έτοιμοι και είμαστε αισιόδοξοι ότι τα καθεστώτα αυτά θα αγκαλιαστούν από την αγορά, γιατί αντικατοπτρίζουν σοβαρές παραγωγικές ανάγκες της ελληνικής οικονομίας».
Δηλαδή, για τι ποσό μιλάμε;
«Ήδη περιέγραψα 450 εκατ. ευρώ. Τα άλλα δύο καθεστώτα δεν θα είναι των 150 εκατ. ευρώ, πιστεύω ότι θα είναι μικρότερα. Γι’ αυτό έχω πει ότι τα επόμενα δύο χρόνια η αγορά πρέπει να θεωρεί ότι θα ληφθούν αποφάσεις ένταξης επιχορήγησης 1 δισ. ευρώ. Το οποίο σημαίνει βέβαια ότι θα κινηθούν πολλαπλάσια ποσά. Θέλω επίσης να σημειώσω δύο πράγματα. Ότι τα προγράμματα αυτά απευθύνονται σε όλη την γκάμα των επιχειρήσεων, και στις μικρές και στις μεσαίες και στις μεγάλες. Σε ό,τι αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, θα μπορούν να κάνουν χρήση του προγράμματος Delphi της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, άρα τους βοηθάμε πάρα πολύ σοβαρά στη χρηματοδότηση, όχι μόνο με την επιχορήγηση της φοροαπαλλαγής, αλλά και με την αναγκαία δανειοδότηση. Και τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, αν εκείνες καταθέσουν τα επενδυτικά σχέδια άνω των 15 εκατομμύριων ευρώ, που θα είναι όπως σας είπα το δεύτερο καθεστώς, οι μεγάλες επιχειρήσεις θα απευθύνονται μέσω ενός ειδικού fund που συστήνουμε με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, θα απευθύνονται για δανειοδοτήσεις με πολύ καλούς όρους.
»Συνεπώς φροντίζουμε και για τα χρήματα που θα χρειαστούν, για να διασφαλίσουν την ικανότητά τους να κάνουν τις επενδύσεις, μαζί με τη δική μας στήριξη. Και επίσης, με την ευκαιρία θέλω να ξεκαθαρίσω και πάλι κάτι. Ότι ο ιδιωτικός τομέας παίζει ρόλο στην επιλογή των επενδύσεων, καθώς για να αξιολογηθούν οι επενδύσεις πρέπει υποχρεωτικά ο υποψήφιος επενδυτής ή να μας δείχνει ότι έχει τα χρήματα γιατί τα κατέχει ο ίδιος ή να έχει πάρει προέγκριση δανείου, άρα το επενδυτικό του σχέδιο θα έχει τύχει αξιολόγησης από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα».
Πόσες επενδύσεις πιστεύετε ότι θα ενεργοποιήσει ο αναπτυξιακός νόμος με 1 δισ. ευρώ;
«Είναι πολλαπλάσια τα ποσά, τουλάχιστον τρεις φορές επάνω, που θα κινηθούν στην αγορά. Δεν μπορεί βέβαια να πει κανείς ακριβή αριθμό επενδυτικών σχεδίων και εταιρειών που θα τα καταθέσουν. Γιατί υπάρχει μεγάλη γκάμα. Δηλαδή το ένα καθεστώς είναι πάνω από 15 εκατομμύρια υποχρεωτικά, οι μεγάλες επενδύσεις. Οι παραμεθόριες είναι πάνω από δύο εκατομμύρια υποχρεωτικά. Η μεταποίηση είναι ελεύθερη, δεν έχει κατώφλι. Επομένως θα είναι σοβαρός αριθμός εκατοντάδων επιχειρήσεων που θα ωφεληθούν από αυτή την ιστορία».
Εκτιμάτε ότι πέρα από τις επενδύσεις που θα υπαχθούν στον Αναπτυξιακό, θα υπάρξουν και άλλες, όπως, για παράδειγμα, στρατηγικές επενδύσεις;
«Πολύ καλά κάνετε και το θυμίζετε αυτό. Γιατί θα πρέπει να δούμε την ψήφιση και την εφαρμογή του αναπτυξιακού νόμου ως τμήμα μιας συνολικής στρατηγικής την οποία έχουμε παρουσιάσει τον περασμένο Οκτώβριο μαζί με τον πρωθυπουργό. Με κεντρικό στόχο την παραγωγική ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας και το να μετατραπούμε από μια οικονομία που σχετίζει την αύξηση του ΑΕΠ της σε μεγάλο κύκλο καταναλωτικών δαπανών. Από μια οικονομία η οποία χαρακτηρίζεται από ένα πολύ υψηλό δυστυχώς ακόμη έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου, παρά τη δημοσιονομική μας σταθερότητα, παρά τη σταθερή αύξηση τα τελευταία χρόνια των εξαγωγών μας. Παρ’ όλα αυτά, το έλλειμμα εμπορικού ισοζυγίου παραμένει πολύ υψηλό, συνεπώς ο κεντρικός μας στόχος είναι πιο πολλές παραγωγικές επενδύσεις, πιο πολλά προϊόντα και υπηρεσίες που θα εξάγουμε στο εξωτερικό, μείωση του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου. Άρα θέλουμε έναν αναπτυξιακό νόμο που να εξυπηρετεί αυτή τη λογική, μαζί με τις στρατηγικές και εμβληματικές επενδύσεις».
Θεωρείτε ότι η χώρα είναι ελκυστικός προορισμός για ξένες επενδύσεις;
«Οι διαδικασίες θα εξελιχθούν με διαφάνεια, ταχύτητα και αξιοπιστία, και αυτό πιστεύω αποτελεί για όλους τους ενδιαφερόμενους ένα πάρα πολύ ισχυρό κίνητρο. Η Ελλάδα έχει μειώσει τη γραφειοκρατία ή ό,τι άλλους παράγοντες κρατούν μακριά την επενδυτική κοινότητα από τη χώρα. Άλλωστε, υπάρχουν πολύ σημαντικά στοιχεία προσέλκυσης επενδύσεων στην πατρίδα μας, αλλά πιστεύω ότι και η εφαρμογή του αναπτυξιακού νόμου θα συμβάλει περισσότερο σε αυτά. Επίσης, θέλω να επισημάνω ότι εργαζόμαστε μαζί με το υπουργείο Οικονομικών και μαζί και με άλλα υπουργεία για τη μείωση του διοικητικού γραφειοκρατικού βάρους κατά 25%. Δηλαδή, έχουμε επισημάνει ζώνες λιμνάζουσας γραφειοκρατίας σε μια σειρά χώρους του επιχειρείν και εργαζόμαστε αυτή τη στιγμή για να αφαιρούμε διοικητικά και γραφειοκρατικά βάρη».
Πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη υποδομών υποστήριξης της εφοδιαστικής αλυσίδας
Κύριε υπουργέ, στις υποδομές υστερούμε. Δεν έχουμε έναν σύγχρονο σιδηρόδρομο, ο οποίος θα συνδέσει όλη τη χώρα. Επίσης, δεν υπάρχει ένα cargo αεροδρόμιο για να υποστηρίξει την εφοδιαστική αλυσίδα. Αυτά είναι θέματα τα οποία απασχολούν τους επενδυτές…
«Έχουμε κάνει ήδη συνεδριάσεις της κυβερνητικής επιτροπής για την εφοδιαστική αλυσίδα. Αλλά, μιας και αναφερθήκατε στις υποδομές, στον αναπτυξιακό νόμο θα πριμοδοτηθούν πάρα πολύ οι επενδύσεις οι οποίες θα γίνουν μέσα σε βιομηχανικές περιοχές. Διότι πρέπει επιτέλους να μπει μια τάξη στη χώρα και πρέπει όταν μιλάμε για χωροταξικό σχεδιασμό να τον εννοούμε. Δεν μπορεί ο καθένας να πηγαίνει να κάνει ό,τι θέλει. Δεύτερο, κατά τεκμήριο οι βιομηχανικές περιοχές σημαίνουν υποδομές, ασφάλεια και καλύτερες δυνατότητες μεταφοράς των προϊόντων. Σε ό,τι αφορά αυτό το τελευταίο, έχουμε κάνει συζητήσεις και νομίζω ότι είναι πλέον σε εξέλιξη ένα σχέδιο ανασυγκρότησης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας προκειμένου να μπορέσει να αξιοποιηθεί καλύτερα από τη βιομηχανία. Γιατί χωρίς καμιά αμφιβολία το μεταφορικό κόστος των προϊόντων και η ταχύτητα είναι παράγοντες που επηρεάζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό το εμπόριο και τη δυνατότητα της χώρας να είναι ανταγωνιστική σε μια τόσο κρίσιμη δραστηριότητα. Άρα είμαστε σε φάση τέτοιου είδους εξελίξεων.
Από την άλλη, ρίχνουμε βάρος να μπορέσει η χώρα να μετατραπεί -και ειδικά εδώ η Αττική και η περιοχή που συνδέει το λιμάνι του Πειραιά με το Θριάσιο- σε ένα σύγχρονο logistics center. Υπάρχει η συνεργασία της Θριάσιο Α.Ε. με τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας, υπέγραψαν και το σχετικό μνημόνιο συνεργασίας εδώ στο υπουργείο Ανάπτυξης και με την παρουσία εκπροσώπων της Αμερικανικής Κρατικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, η οποία με τα χρήματα που έβαλε έδωσε πνοή και προοπτική στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας και ουσιαστικά έχουμε εγγυηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό εμείς ως πολιτεία όλη αυτή την υπόθεση. Αλλά εκτός από αυτά, θυμίζω ότι έχουμε δύο μεγάλους διαγωνισμούς για τη διαμόρφωση υπερσύγχρονων logistics centers. Ο ένας είναι στα Λιόσια, στη Φυλή, εξαιρετικά κρίσιμο πολύ μεγάλης σημασίας έργο, διότι θα ξαναμπεί επιτέλους μία τάξη μέσω αυτής της υπερσύγχρονης υποδομής στο λεκανοπέδιο της Αττικής, θα διευκολυνθούν πάρα πολύ σοβαρά οι υποδομές, η ασφάλεια προϊόντων και υπηρεσιών και ασφαλώς και ανθρώπων. Δεν θα ήταν δυνατόν να συνεχιστεί εδώ η γνωστή ιστορία του Ελαιώνα.
Και ένα αντίστοιχο, πολύ σοβαρό έργο, στο στρατόπεδο Γκόνου, στη Θεσσαλονίκη. Πιστεύω ότι και τα δύο είναι έργα τα οποία θα αναδείξουν τους αναδόχους τους πολύ σύντομα και ελπίζω ότι θα συμβάλουν πάρα πολύ σοβαρά στην αναβάθμιση της Ελλάδας σε ένα σύγχρονο, διεθνή διαμετακομιστικό κόμβο για τα προϊόντα».
Είπατε προηγουμένως ότι θα πριμοδοτηθούν από τον αναπτυξιακό νόμο οι επενδύσεις που θα υλοποιηθούν σε βιομηχανικές περιοχές. Πόσο επιπλέον θα είναι το κίνητρο;
«Αυτά θα αναφέρονται τις επόμενες μέρες στην προκήρυξη. Θα είναι ισχυρή η ενίσχυση. Και επαναλαμβάνω, αυτό το κάνουμε για λόγους ευθύνης, αναγκαίου χωροταξικού σχεδιασμού, αλλά και προετοιμασίας των επιχειρήσεων, αξιοποίησης των υποδομών που υπάρχουν στα βιομηχανικά πάρκα και ασφάλειας για τους ανθρώπους και για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες. Και βεβαίως για ταχύτητα στη μεταφορά».
Το θέμα της αγροτικής οικονομίας σας απασχολεί καθόλου; Δεν είναι αρμοδιότητά σας, προφανώς, αλλά είναι ένα κομμάτι παραγωγικό. Είναι ένα κομμάτι που τραβά επενδύσεις. Είναι η μισή οικονομία…
«Με ενδιαφέρει τρομερά η ανάπτυξη της μεταποίησης σε αυτόν τον τομέα, γιατί έχει το εξής πλεονέκτημα: το να μεταποιείς πράγματα που παίρνεις από το εσωτερικό της χώρας και να τα εξάγεις, για την Ελλάδα είναι διπλό όφελος. Δεν παίρνεις απ’ έξω για να το μεταποιήσεις και να το καταναλώσεις εδώ. Το παίρνεις από τη γη σου, το μεταποιείς και το πουλάς έξω. Άρα το κέρδος είναι τεράστιο. Και γι’ αυτόν τον λόγο προσπαθούμε και είμαστε σε όσο γίνεται πιο ουσιαστική συνεργασία με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τον υπουργό κ. Τσιάρα».
Δηλαδή, να ανοίξετε και κάποια κανάλια για να συνδέσετε τον αναπτυξιακό νόμο με την αγροτική παραγωγή;
«Είμαστε σε συνεργασία και έχουμε ανοιχτό το ενδεχόμενο, να κάνουμε και έναν ξεχωριστό κύκλο στον αναπτυξιακό νόμο από κοινού τα δύο υπουργεία, θέλοντας να συνδράμουμε και να τονώσουμε αυτό το κομμάτι».
Εννοείτε το καθεστώς Αγροδιατροφή;
«Ναι, ναι. Με την ευκαιρία, σε λίγες μέρες θα βγουν και τα αποτελέσματα, τα οριστικά, και οι αποφάσεις υπαγωγής αγροδιατροφής που είχε βγει το 2023. Και αυτό θα γίνει μέσα στον Ιούνιο. Επομένως, σαφέστατα μας ενδιαφέρει και ισχύουν τα δεδομένα που σας είπα».
«Καθετοποίηση» της προστασίας του καταναλωτή από το 2026
Κύριε Θεοδωρικάκο, πριν από λίγες ημέρες παρουσιάσατε στο υπουργικό συμβούλιο το νέο πλαίσιο εποπτείας της αγοράς. Ποιος είναι ο στόχος σας;
«Στην αγορά το στοίχημα είναι η μεταρρύθμιση που εισηγήθηκα και έγινε αποδεκτή από το Υπουργικό Συμβούλιο και από τον πρωθυπουργό: η νέα ενιαία αρχή. Γιατί; Διότι διαπιστώσαμε ότι ο καταναλωτής όταν θέλει να προστατευτεί από παράνομες, καταχρηστικές συμπεριφορές, παραπλανητικές συμπεριφορές ή να καταγγείλει οποιαδήποτε παράνομη λαθεμένη εμπορική πράξη ή ό,τι άλλο νομίζει, δεν έχει ένα σαφές κέντρο αναφοράς το οποίο να φέρει εις πέρας από την αρχή έως το τέλος αποτελεσματικά τις υποθέσεις του. Άρα, δεν υπάρχει ένα κέντρο που να έχει στην ευθύνη του την εποπτεία της αγοράς και διά της εποπτείας της αγοράς να μπορεί να δέχεται και τα αιτήματα και τα παράπονα και τις καταγγελίες των πολιτών – καταναλωτών. Και άρα έπρεπε να το φτιάξουμε. Και είναι ακριβώς αυτό: μια ανεξάρτητη αρχή – και θα πω γιατί ανεξάρτητη αρχή και όχι κρατική υπηρεσία με την παραδοσιακή έννοια. Ανεξάρτητη αρχή ισχυρή, που ο δικός της κύκλος ηγεσίας δεν θα ταυτίζεται με τον πολιτικό κύκλο της κυβέρνησης. Πέντε χρόνια θητεία, ισχυρό πρόσωπο, ισχυρός διοικητής με ισχυρούς υποδιοικητές, μετά από διαγωνισμό με την έγκριση της Βουλής. Ξεχωριστή οντότητα με όλη την εξουσία αρμοδιοτήτων και ελέγχων, παίρνοντας όλο το πακέτο: από τη συμφιλίωση μέχρι τις κυρώσεις. Για να μπορεί να είναι αποτελεσματική».
Υπάρχει αντίστοιχο μοντέλο σε άλλη χώρα;
«Βεβαίως και υπάρχει. Στις χώρες που έχουν τα καλύτερα αποτελέσματα και μάλιστα και καλύτερη καταναλωτική συνείδηση. Όπως είναι οι σκανδιναβικές χώρες, ιδίως η Σουηδία. Όπως είναι η Ιταλία, η οποία έχει επίσης αντίστοιχο μοντέλο με αυτό που εισηγούμαστε. Και σε ό,τι αφορά τα καθ’ ημάς, μια πολύ ισχυρή Αρχή που έπαιξε ρόλο στο να μπει μια τάξη στο κομμάτι του φορολογικού, χωρίς καμία αμφιβολία, είναι η ΑΑΔΕ».
Πότε θα λειτουργήσει η νέα Αρχή;
«Η Αρχή θα λειτουργήσει το πρώτο εξάμηνο του 2026 και θα την αποτελούν στελέχη που σήμερα υπηρετούν στις Διευθύνσεις προστασίας του καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, τη ΔΙΜΕΑ και τα στελέχη του Συνηγόρου του Καταναλωτή και σίγουρα θα χρειαστεί να πάρουμε και άλλους ανθρώπους και επίσης να εξοπλίσουμε αυτή την Αρχή με ισχυρά, ψηφιακά και ηλεκτρονικά μέσα. Ένα από αυτά, το έχουμε ήδη πει, θα είναι ένα application στα κινητά μας, για να μπορούν οι πολίτες να κάνουν τις καταγγελίες τους».
Σε πλήρη ανάπτυξη, πόσο κόσμο θα απασχολεί;
«Δεν θα ήθελα αυτή τη στιγμή να κάνω αυτή την αναφορά, γιατί αναμένω μία ολοκληρωμένη μελέτη με το οργανόγραμμα, για να έχουμε την πλήρη εικόνα, και όταν το έχουμε αυτό, πάλι εδώ θα είμαστε. Εν πάση περιπτώσει ο στόχος μας είναι όχι απλώς να πακετάρουμε και να ενώσουμε τα υπάρχοντα, αλλά να διά της ενώσεως να πολλαπλασιάσουμε τις δυνάμεις και τα αποτελέσματα της δουλειάς».
Με τον ελεγκτικό μηχανισμό των Περιφερειών θα συνεργαστείτε στο πλαίσιο της νέας ενιαίας Αρχής;
«Αυτό είναι ένα θέμα διαλόγου με τις Περιφέρειες. Διότι οι Περιφέρειες έχουν Περιφερειακές Διευθύνσεις που κάνουν ελέγχους. Διευθύνσεις εμπορίου. Θα δούμε το επιχειρησιακό τους καθεστώς και την άποψη της ΕΝΠΕ γύρω από αυτό το θέμα, για να λάβουμε αποφάσεις για το ποια θα είναι η σχέση αυτών με την Αρχή».
Εσείς τι προτείνετε;
«Θέλουμε αυτή η Αρχή να είναι όσο γίνεται ισχυρότερη και να έχει πλήρη ευθύνη για ολόκληρη τη χώρα. Και επίσης θα ήθελα μέσα από τη συνέντευξή σας να απευθυνθώ και στην κοινωνία και στα άλλα κόμματα. Ας κοιτάξουμε, τέλος, λίγο μακρύτερα από τον χρόνο των επόμενων εκλογών, γιατί αυτή η Αρχή δεν πρόκειται να γίνει ούτε για έναν χρόνο ούτε για δύο χρόνια που έχουμε μπροστά μας μέχρι να λήξει αυτή η τετραετία της Νέας Δημοκρατίας. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι είναι μια μεταρρύθμιση που, εάν το δει κανείς καλοπροαίρετα και ψυχρά, είναι εξαιρετικά χρήσιμη στους πολίτες, για την προστασία των καταναλωτών, για μια κανονικά ανταγωνιστική αγορά. Θα ζητήσουμε την πλήρη στήριξη και από τις άλλες πολιτικές δυνάμεις και ασφαλώς τις προτάσεις τους και τις σκέψεις τους και τις ιδέες τους, οι οποίες μπορεί να βοηθήσουν σε λεπτομέρειες, ώστε τα πράγματα να είναι ακόμα καλύτερα».
Ανεξάρτητη Αρχή είναι και η Επιτροπή Ανταγωνισμού που λειτουργεί εδώ και δεκαετίες, αλλά ωστόσο παραμένει υποστελεχωμένη με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται να επιτελέσει το έργο της. Αποτέλεσμα αυτού είναι να υπάρχουν καρτέλ και μονοπώλια στην αγορά…
«Κάνουμε τα πάντα για να ενισχύσουμε την Επιτροπή Ανταγωνισμού και έχω κάνει τα πάντα για αυτό από τη στιγμή που μου ανατέθηκαν τα υπεύθυνα καθήκοντα του υπουργού Ανάπτυξης. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού προσλαμβάνει τον επόμενο μήνα πενήντα στελέχη όπως μας έχει ζητήσει και καθώς θα τα προσλάβει δεν υπάρχει πια το “είναι υποστελεχωμένη η Επιτροπή Ανταγωνισμού” γιατί καλύπτει με αυτά τα στελέχη τις ανάγκες. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα έχει διακριτό ρόλο, όπως έχει και διακριτό ρόλο σε σχέση με την άλλη Αρχή για την οποία μιλήσαμε και δεν θα έχει καμία επικάλυψη αρμοδιοτήτων. Καθαρά τα πράγματα. Είναι κατανοητό το σκεπτικό του ερωτήματος, αλλά βλέπετε ότι έχουμε δώσει εξετάσεις προς αυτό, τον τελευταίο χρόνο. Στηρίζουμε την ανεξαρτησία αυτής της Αρχής. Στηρίζουμε το έργο της, στηρίζουμε τον ρόλο της και την ενδυναμώνουμε με υποδομές και με ανθρώπους».
Στο εμπόριο ισχύει ο κανόνας της προσφοράς και της ζήτησης. Προσφορά υπάρχει. Ζήτηση από τον καταναλωτή υπάρχει;
«Όλο και αυξάνεται. Αυξάνεται στο οργανωμένο λιανεμπόριο στα σούπερ μάρκετ».
Όχι όμως σε όλα τα σημεία.
«Στο οργανωμένο λιανεμπόριο».
Πράγματι, ισχύει αυτό τον τελευταίο χρόνο. Αυξάνονται όμως και οι τιμές…
«Όχι, δεν αυξάνονται οι τιμές. Αυξάνεται διαρκώς ο όγκος στις συναλλαγές. Ας μιλήσουμε ειλικρινά. Αυτή η κυβέρνηση, κόντρα σε όλες τις προβλέψεις και κόντρα στον ιδεολογικό της χαρακτήρα και την αναφορά της Νέας Δημοκρατίας, από το ’19 που είναι στα πράγματα, πρέπει να έχει δώσει τον μεγαλύτερο αριθμό στήριξης και επιδομάτων προς όλες τις κοινωνικές ομάδες που έχουν δοθεί ποτέ. Θυμίζω ότι την περίοδο του κορονοϊού, εκείνη τη διετία δόθηκαν 50 δισ. ευρώ σε επιχειρήσεις και σε μισθούς εργαζομένων. Δεν το λέω για κακό, το λέω όμως για να δείξω -γιατί ρωτήσατε για τη ζήτηση- ότι εκεί οφείλεται, παγκοσμίως, δεν είναι μόνο ελληνικό το φαινόμενο, η αιτία του πληθωρισμού που ακολούθησε τα επόμενα δύο χρόνια. Δηλαδή, η ανθρωπότητα κατανάλωνε λεφτά που δεν είχε παραγάγει και στη συνέχεια αυτά έγιναν πληθωρισμός. Και όταν μετά από ένα διάστημα πήγαμε να ξεφύγουμε από αυτό το πληθωριστικό κύμα, δυστυχώς ήρθαν δύο πόλεμοι και επιβάρυναν την ατμόσφαιρα, ο πόλεμος στην Ουκρανία και ο πόλεμος στη Γάζα, στη Μέση Ανατολή. Ο ένας είχε πολύ σοβαρές επιπτώσεις στο ενεργειακό κόστος, αλλά και στο κόστος πρώτων υλών απαραίτητων για τη ζωή μας. Άρα, για να γυρίσω όμως στο θέμα της ζήτησης, υποχρεωθήκαμε, γιατί αυτό έπρεπε να κάνουμε, να στηρίξουμε την οικονομία και τα εισοδήματα επιχειρήσεων και πολιτών με πολλές δεκάδες δισεκατομμύρια, κρατώντας ψηλά τη ζήτηση παρά το ότι η παραγωγή έχει πέσει στο ναδίρ λόγω της κλειστής οικονομίας.
Πέραν αυτού, έχουμε αυξήσει τον κατώτατο μισθό, μέσα στα χρόνια που κυβερνάμε τη χώρα, 35%. Άρα και από εκεί αυξάνουμε τη ζήτηση. Τα στοιχεία των σούπερ μάρκετ των τελευταίων χρόνων, που τα παρακολουθώ στενά, δείχνουν νέα αύξηση του όγκου συναλλαγών, όχι του τζίρου μόνο, του όγκου συναλλαγών».
Τα δύο τρίτα είναι ζήτηση και το ένα τρίτο είναι πληθωρισμός…
«Όχι, ο πληθωρισμός είναι πολύ λιγότερος. Και θέλω να παρατηρήσω κάτι. Ότι ο ετήσιος πληθωρισμός των σούπερ μάρκετ, ζήτημα να είναι 1%. Στα σούπερ μάρκετ, το υπογραμμίζω αυτό, όχι συνολικά. Αυτό που θεωρώ ότι είναι πραγματικό πρόβλημα για την κοινωνία είναι το υψηλό πλέον ποσοστό, το οποίο υπερβαίνει το 35%, των ανθρώπων που δεν έχουν δικό τους σπίτι. Ενώ η ιδιοκατοίκηση ήταν στο 90% παλαιότερα στη χώρα, σήμερα είμαστε στο 65%. Και στην Αττική μπορεί να είναι και πιο κάτω ενδεχομένως. Και επίσης, μέσα σε αυτά δεν λογαριάζουμε και πολλά σπίτια που είναι αγορασμένα με δάνειο, το οποίο σημαίνει υποχρέωση του πολίτη και του νοικοκυριού να πληρώνει ένα ποσό αντίστοιχο του ενοικίου και μεγαλύτερο σε κάποιες περιπτώσεις ή σε άλλες μικρότερο, ανάλογα με την περίπτωση. Άρα το κόστος της στέγης είναι που επιβαρύνει το συνολικό κόστος ζωής δυσανάλογα. Οπότε αυτός που παίρνει 1.000 ευρώ μισθό και πληρώνει 600 ευρώ για νοίκι είναι πολύ φυσιολογικό να διαμαρτύρεται ότι του φαίνεται πανάκριβο και το σούπερ μάρκετ».
Η παρέμβαση στα ασφαλιστήρια συμβόλαια
Κύριε υπουργέ, είμαστε δεύτεροι από το τέλος στην Ε.Ε. σε επίπεδο αγοραστικής δύναμης…
«Για τον λόγο που σας εξηγώ. Και γιατί πρέπει να θυμηθούμε και κάτι ακόμα. Η Ελλάδα πριν από 15 χρόνια πτώχευσε. Και πριν 10 χρόνια έφτασε 1 χιλιοστό από το να βγει έξω από το ευρώ. Αυτά δεν είναι φαντασιώσεις, αυτά είναι πραγματικά γεγονότα, με δυσμενέστατες επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία. Και ήρθαμε μετά εμείς, πάνω σε αυτό το έδαφος και στη συνέχεια πάνω στην πληθωριστική κρίση εξαιτίας του κορονοϊού, να βάλουμε μία τάξη και να οργανώσουμε αυτό που έπρεπε να κάνουμε στη χώρα».
Ο καταναλωτής είναι ο καλύτερος σύμμαχός σας στην προσπάθειά σας συγκράτησης των τιμών. Δεν τον έχετε μαζί σας. Ούτε εσείς ως πρόσωπο, ούτε εσείς ως κυβέρνηση. Ιστορικά, ο καταναλωτής μονίμως είναι στην απ’ έξω…
«Γι’ αυτό φτιάχνουμε την Αρχή. Η Αρχή θα έχει ως πρώτη και βασική αποστολή να προστατεύει τους καταναλωτές και αυτό οι καταναλωτές θα το αισθανθούν. Και το αισθάνονται ήδη. Η παρέμβασή μας στα ασφαλιστήρια συμβόλαια είναι χαρακτηριστική. Τους είπαμε “δεν γίνεται να αυξάνετε 15% και 20% τα ασφάλιστρά σας. Δεν γίνεται να παραβιάζετε με αυτόν τον τρόπο τα συμβόλαιά σας”. Κόντρα σε νόμο που έλεγε ότι το ποσοστό αύξησης καθορίζεται από τον δείκτη του ΙΟΒΕ και τον οποίο θα καταργήσουμε. Και ήταν νόμος της δικής μας κυβέρνησης. Γιατί απεδείχθη ότι δημιουργούσε προβλήματα πολύ σοβαρά στο καταναλωτικό κοινό. Αυτό, συγγνώμη, δεν έχει ξαναγίνει. Αυτό δεν το έκανε υπουργός ούτε του ΣΥΡΙΖΑ ούτε του ΠΑΣΟΚ στο παρελθόν. Το έκανε υπουργός της Νέας Δημοκρατίας. Ο οποίος πριν 15 μόλις ημέρες υποχρέωσε την Εθνική Ασφαλιστική -αν με αντιλαμβάνεστε- να πάρει πίσω τις μαζικές της επιστολές που έλεγαν όταν ο ασφαλισμένος θα πάει και θα μπει στο ιδιωτικό νοσοκομείο, θα πληρώσει και μετά θα το επισκεφτεί η Ασφαλιστική και θα δούμε τι από αυτά θα του πληρώσει, ενώ το συμβόλαιό του έλεγε το ακριβώς αντίθετο. Και υποχρεώθηκαν και πήραν πίσω τις επιστολές».