Skip to main content

ΙΕΛΚΑ: Συγκράτηση τιμών στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ τον Φεβρουάριο

Πού καταγράφονται οι μεγαλύτερες αυξήσεις

Κατά 2,75% αυξήθηκαν οι τιμές στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ τον Φεβρουάριο του 2024, σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα στοχευμένης έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, σχετικά με τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, από την έρευνα προέκυψε ότι η συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σούπερ μάρκετ τον Φεβρουάριο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι της τάξης του 2,75%, έναντι 3% τον Ιανουάριο 2024.

Πηγή: ΙΕΛΚΑ

Πού καταγράφονται οι μεγαλύτερες μειώσεις

Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • τυροκομικά (-3,70%),
  • γαλακτοκομικά (-3,39%),
  • χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής (-1,22%),
  • είδη μίας χρήσης (-0,37%),
  • αυγά & βούτυρα (-0,10%).

Σημειώνεται ότι στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία, όσο και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα, όπως τονίζει το ΙΕΛΚΑ.

Πού καταγράφονται οι μεγαλύτερες αυξήσεις

Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:

  • τροφές και είδη για κατοικίδια (+11,2%),
  • νερά και αναψυκτικά (+11,2%),
  • φρέσκα φρούτα και λαχανικά (+7,46%),
  • μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη (+6,78%),
  • ξηροί καρποί και σνακ (+6,67%).

Σημειώνεται από το ΙΕΛΚΑ ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής, των ακραίων κλιματικών φαινομένων και των διεθνών τιμών πρώτων υλών. Η κατηγορία με τα σοκολατοειδή, έχει επηρεαστεί από τις αυξήσεις στις διεθνείς τιμές του κακάο και της ζάχαρης. Η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», η οποία περιλαμβάνει και τα έλαια, καταγράφει αύξηση κατά 4,41%. Η συγκρατημένη αύξησή της οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).

Οι λόγοι της συγκρατημένης αύξησης τιμών

Σε ό,τι αφορά τους λόγους στους οποίους αποδίδεται η συγκρατημένη αύξηση τιμών στα σούπερ μάρκετ, είναι οι εξής, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ:

  • Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
  • Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
  • Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
  • Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.