Skip to main content

Έκοψε ταχύτητα η ανάπτυξη των πωλήσεων ενδυμάτων

Εντάθηκε η υποχώρηση εξαγωγών ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας

Εντάθηκε σε επίπεδο πενταμήνου του 2023 η μείωση των εξαγωγών της ελληνικής αλυσίδας ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας που ήδη είχε γίνει αισθητή από τους πρώτους μήνες του έτους. Οι δε λιανικές πωλήσεις ενδυμάτων στην εγχώρια αγορά συνεχίζουν να καταγράφουν και σε επίπεδο πενταμήνου σημαντική άνοδο, μικρότερη όμως σε σύγκριση με την εικόνα τετραμήνου.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της πορείας του κλάδου σε επίπεδο πενταμήνου που έλαβε η «Ν» από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), διαπιστώνεται μείωση των εξαγωγών της ελληνικής ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας της τάξης του 9%, έναντι μείωσης 7,3% που είχε καταγραφεί στο τετράμηνο. Αντίστοιχα, για την ίδια περίοδο διαπιστώνεται αύξηση των πωλήσεων ενδυμάτων στην ελληνική (εγχώρια) αγορά της τάξης του 20% ενώ στο τετράμηνο της φετινής χρονιάς η εν λόγω αύξηση είχε διαμορφωθεί σε 23,6% με πωλήσεις 848 εκατ. ευρώ έναντι 686 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

Τα πρώτα προβλήματα όσον αφορά στις εξαγωγές – που αποτελούν απόρροια του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας και της επακόλουθης ενεργειακής κρίσης και τα κρίσης πληθωρισμού – άρχισαν να διαπιστώνονται στις παραγγελίες από το φθινόπωρο του 2022 και πλέον αποτυπώνονται ξεκάθαρα και σε επίπεδο πωλήσεων, καθώς ο πληθωρισμός ασκεί έντονες πιέσεις ακόμη και στις πιο ισχυρές ευρωπαϊκές οικονομίες όπως η γερμανική.

Δυσμενή επίπτωση του εντεινόμενου διεθνούς πληθωρισμού για την ελληνική ένδυση αποτελεί, επίσης, και η αντιστροφή της τάσης που είχε αρχίσει να σημειώνεται στα χρόνια της πανδημίας, όταν μεγάλα ευρωπαϊκά brands ένδυσης είχαν αρχίσει να επιστρέφουν την παραγωγή τους σε κοντινές και δη ευρωπαϊκές αγορές, αλλά τώρα την ξαναμεταφέρουν σε μακρινές χώρες της Ασίας και Άπω Ανατολής. «Με λύπη διαπιστώσαμε ότι ενώ ο κορωνοϊός είχε διαμορφώσει τάση μεταφοράς της παραγωγής ευρωπαϊκών εταιρειών του κλάδου από την Ασία στην Ευρώπη, ο πληθωρισμός ανέτρεψε και πάλι αυτή την επιστροφή και προκειμένου να διατηρηθούν χαμηλές οι τιμές τα μεγάλα ευρωπαϊκά brands ξαναπήγαν στην Ασία, Βιετνάμ, Μπαγκλαντές, Κίνα κ.ο.κ.», τονίζει χαρακτηριστικά στη «Ν» ο γενικός διευθυντής του ΣΕΠΕΕ, Θεόφιλος Ασλανίδης. Η τάση αυτή αποτυπώνεται και στις εισαγωγές του κλάδου σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς αυτές για το 2022 και στο πρώτο τρίμηνο του 2023 προέρχονται κατά 35% από την Ασία.

Στο περιβάλλον αυτό ο ΣΕΠΕΕ θεωρεί αναγκαία την υλοποίησης μιας στοχευμένης κλαδικής εξαγωγικής πολιτικής για τον κλάδο της ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας, στα πρότυπα ανάλογων πολιτικών ανταγωνιστριών χωρών. Εξίσου σημαντική, όπως προσθέτει ο γ.δ. του ΣΕΠΕΕ, είναι και η προκήρυξη νέων προγραμμάτων στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ που θα δίνουν έμφαση στις νέες τεχνολογίες την ψηφιοποίηση και τη βιωσιμότητα, άξονες στους οποίους δίνει ιδιαίτερη έμφαση η Ε.Ε., όπως επίσης και η υλοποίηση προγραμμάτων εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού που θα στελεχώσει τις εταιρείες και η παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις για να προσλάβουν νέους ανθρώπους.

Ανερχόμενη η ηλεκτρονική αγορά «Plus Size»

Ανερχόμενες είναι στο μεταξύ, σύμφωνα με καταγραφές της «Ν», οι ηλεκτρονικές πωλήσεις σε μια ειδική αλλά αρκετά πολυπληθή στον ελληνικό πληθυσμό αγορά, την αγορά «Plus Size», κυρίως φυσικά τη γυναικεία.

Μεγάλο μέρος του ελληνικού γυναικείου πληθυσμού, κάθε ηλικίας, εν μέρει λόγω και του λεγόμενου μεσογειακού «σωματότυπου» και …καμπυλών, εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί από σχέδια και νούμερα που ιδιαίτερα στη δεκαετία του 1990 αλλά και στη συνέχεια απευθύνονται σε αναλογίες ψηλόλιγνων…μοντέλων, αφήνοντας απέξω σε πολύ μεγάλο βαθμό ακόμη και το μέγεθος 1XL, πόσο μάλλον τα ακόμη μεγαλύτερα.

Η αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων πολλών ειδών και σίγουρα του κλάδου ένδυσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας ήταν ραγδαία και συνεχίζεται και μετά την πανδημία. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, το 2022 έκανε αγορές από το Διαδίκτυο ποσοστό 69,84% των χρηστών Internet στην Ελλάδα, έναντι 68,52% το 2021 και 58,93% το 2020. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι το 2019 τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν κάτω από 50%, ενώ δέκα χρόνια πριν, το 2012 το ποσοστό των χρηστών Internet που έκαναν αγορές από το ηλεκτρονικό εμπόριο ήταν μόλις 36,13%. Τα είδη ένδυσης και υπόδησης, συμπεριλαμβανομένων της αθλητικής ένδυσης και υπόδησης, κατέχουν τα πρωτεία στις εν λόγω ηλεκτρονικές αγορές, με το 32,49% να έχει προβεί σε σχετικές παραγγελίες.

Σαφώς αναπτυσσόμενες στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με καταγραφές της «Ν», είναι οι ηλεκτρονικές πωλήσεις της λεγόμενης αγοράς «Plus Size», με τις πελάτισσες να απολαμβάνουν πλέον χάρη στο Διαδίκτυο μια πολύ μεγαλύτερη ποικιλία επιλογών ένδυσης, σε σύγκριση με τα ελάχιστα ρούχα μεγάλων μεγεθών που μπορούσαν να βρουν στο παρελθόν στα συμβατικά καταστήματα που απευθύνονται στο γενικό πληθυσμό και στα επίσης ελάχιστα φυσικά καταστήματα ρούχων με μεγάλα μεγέθη ακόμη και σε μεγάλες πόλεις όπως η Θεσσαλονίκη. Την τελευταία διετία είναι σαφής η αύξηση των ηλεκτρονικών καταστημάτων plus size γυναικείας ένδυσης, κάποια εκ των οποίων διαθέτουν και φυσικό κατάστημα όπως γνωστή επιχείρηση στο Περιστέρι Αττικής. Αρκετά από αυτά τα ηλεκτρονικά καταστήματα δημιουργήθηκαν από βιοτεχνίες ενδυμάτων μεγάλων μεγεθών κυρίως στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, ενώ κάποια άλλα είναι μόνο εμπορικά και διαθέτουν ηλεκτρονικά είτε ελληνικής παραγωγής είτε εισαγόμενα ρούχα Plus Size, κάποια εξειδικεύονται σε επίσημες εμφανίσεις, άλλα σε casual ένδυση κ.ο.κ., με μεγάλο αριθμό να συνδυάζει όλες αυτές τις κατηγορίες, ενώ συνεχώς κερδίζουν φανατικές πελάτισσες, ιδιαίτερα μέσης και άνω ηλικίας.