Skip to main content

Έρχεται ο διαγωνισμός 1,5 δισ. για το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ

Τις επόμενες μέρες προκηρύσσει το υπ. Υποδομών το μεγάλο έργο

Στην προκήρυξη της Σύμβασης Παραχώρησης του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο», προϋπολογισμού 1,5 δις. ευρώ προχωρά τις επόμενες ημέρες το υπουργείο Υποδομών.

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα παραχώρησης που έχουν σχεδιαστεί και πιθανότατα το τελευταίο σε αυτό το μέγεθος που αφορά αυτοκινητόδρομο, για το οποίο έχει προβλεφθεί χρηματοδότηση ύψους 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Με απόφαση που υπογράφεται από τον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, προχθές εγκρίθηκε το τεύχος πρόσκλησης υποβολής δεσμευτικών προσφορών της B’ φάσης του διεθνούς διαγωνισμού με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για το έργο, μάλιστα με σύντμηση της διαδικασίας προκειμένου να τηρηθούν τα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα που επιβάλλει το Ταμείο Ανάκαμψης.

Όπως επισημαίνεται στη σχετική απόφαση «λόγω του μεγάλου χρονικού διαστήματος που μεσολάβησε μεταξύ της δημοσίευσης της Πρόσκλησης Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος Α΄ Φάση Διαγωνισμού (2018), της Προεπιλογής των Υποψηφίων (22-03-2019), το Δημόσιο, λαμβάνοντας υπόψη την αναγκαιότητα της ταχύτερης δυνατής έναρξης της εκτέλεσης του Έργου, αποφάσισε και προχώρησε δια των Υπηρεσιών του στην οριστικοποίηση του Βασικού Σχεδιασμού του Έργου και με βάση αυτήν στην απαιτούμενη περιβαλλοντική αδειοδότησή του. Κατόπιν τούτου κατέστη περιττή η προβλεφθείσα στην Προκήρυξη «Β΄ Φάση: Διάλογος – Οριστικοποίηση Βασικού Σχεδιασμού».

Στη μάχη για την Παραχώρηση του ΒΟΑΚ συμμετέχουν οι ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις (Όμιλος Ελλάκτωρ), Άβαξ, κοινοπραξία Vinci Highways S.A.S. – Vinci Concessions S.A.S. και κοινοπραξία Acciona Concesiones – Μυτιληναίος.

Για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ έχουν σχεδιαστεί ακόμα δύο έργα, το ένα δημόσιο και το δεύτερο ΣΔΙΤ.

Το δημόσιο έργο αφορά το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση επίσης από το Ταμείο Ανάκαμψης (για το σύνολο της δαπάνης). Στο πλαίσιο του έργου αυτού θα βελτιωθεί και θα διαπλατυνθεί ο υφιστάμενος δρόμος από την πρώτη είσοδο της Νεάπολης μέχρι τον κόμβο Κριτζάς στον Άγιο Νικόλαο. Θα κατασκευαστεί από την Άκτωρ και η σχετική σύμβαση έχει υπογραφεί.

Το ΣΔΙΤ αφορά το τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22,44 χλμ και προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 90 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος για το ΣΔΙΤ έχει ανακηρυχθεί η κοινοπραξία των Τέρνα (όμιλος ΓΕΚ Τέρνα) – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat.

Η συνολική χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης για τον ΒΟΑΚ, έργο που συζητείται τα τελευταία 25 χρόνια και θα ενώνει το νησί της Κρήτης από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, είναι 427 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια.

Το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά – Ηράκλειο, είναι συνολικού μήκους 157 χλμ. (συν το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά 37,5 χλμ. ως προαίρεση) και θα περιλαμβάνει 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ., 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος και 20 νέους ανισόπεδους κόμβους καθώς και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.