Στην Αγγελική Κοτσοβού
[email protected]
Την πρόθεση της Bayer να ενισχύσει την παρουσία της στην ελληνική αγορά τόνισε, σε συνέντευξή του στη «Ν», ο Απόστολος Κλοντζάρης, γενικός διευθυντής Τομέα Επιστήμης Γεωργίας (Crop Science) της Bayer Eλλάς. Στην εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη, ο κ. Κλοντζάρης αναφέρθηκε και στη μεγα-συμφωνία συγχώνευσης της Bayer με τη Monsanto, υπογραμμίζοντας ότι με την ενσωμάτωση της νέας εταιρείας, θα δημιουργηθεί ένας όμιλος με ηγετική θέση στη γεωργία, που θα παρέχει προϊόντα και εξειδικευμένες λύσεις, καλύπτοντας και τις ανάγκες του Έλληνα παραγωγού. Ο κ. Κλοντζάρης δεν παρέλειψε να αναφερθεί στις νέες ευκαιρίες που προσφέρει η ψηφιακή γεωργία, προσφέροντας προσιτές λύσεις που ενισχύουν τους παραγωγούς μικρότερης κλίμακας, όπως οι Έλληνες αγρότες.
1. Ποια οφέλη πρέπει να προσδοκούν οι Έλληνες παραγωγοί από τη συγχώνευση Bayer-Monsanto?
Η Bayer εξελίσσει τη στρατηγική της σε παγκόσμιο επίπεδο με βασικούς στόχους την εστίαση στον πελάτη, την καινοτομία και την αποτελεσματικότητα.
Ο συνδυασμός της Bayer με τη Monsanto θα δημιουργήσει έναν πραγματικό ηγέτη στη γεωργία, με ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο, που θα παρέχει κορυφαία προϊόντα και ειδικά διαμορφωμένες λύσεις για τον παραγωγό με βάση τις κατά τόπους ανάγκες του, κάτι που βεβαίως αφορά και τον Έλληνα παραγωγό ειδικότερα. Με την ενσωμάτωση της νέας εταιρείας, θα επωφεληθούμε από την ηγετική θέση της Monsanto στους σπόρους, τα γενετικά χαρακτηριστικά και τα κλιματικά δεδομένα, μαζί με την ευρεία προϊοντική γραμμή φυτοπροστασίας σε ένα εκτεταμένο φάσμα ενδείξεων και καλλιεργειών.
Οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις που διέπουν την παγκόσμια γεωργική κοινότητα είναι πολύπλοκες και συνεχώς μεταβαλλόμενες. Πιστεύουμε ότι η μελλοντική ανάπτυξη της βιομηχανίας της γεωργίας θα καθοδηγηθεί από την Έρευνα και Ανάπτυξη με σκοπό να βρεθούν περισσότερο καινοτόμες λύσεις για τους παραγωγούς, καθώς αυτοί ψάχνουν να βελτιστοποιήσουν τη σοδειά τους, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζουν μια σειρά εμποδίων αναφορικά με τους διαθέσιμους πόρους και τις κλιματολογικές συνθήκες.
Συνδυάζοντας τη δέσμευση και των δύο εταιρειών για υψηλή ποιότητα και το πάθος τους για καινοτομία, θα παρέχουμε στους συνεργάτες μας ολοκληρωμένες λύσεις και προϊόντα και θα δημιουργήσουμε μία δυνατή προϊοντική σειρά σε Έρευνα και Ανάπτυξη, ενισχύοντας την ικανότητά μας να βοηθήσουμε τους παραγωγούς στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν, κυρίως μέσω δύο αξόνων. Αρχικά, με την εξέλιξη των δυνατοτήτων της ψηφιακής γεωργίας, που θα βοηθήσει τους παραγωγούς να αυξήσουν τη βελτιστοποίηση των εισροών με αντίστοιχη βελτίωση της συγκομιδής τους και μακροπρόθεσμα μέσω της εστίασης σε εξ ολοκλήρου νέες λύσεις σε σπόρους και γενετικά χαρακτηριστικά, φυτοπροστασία, προϊόντα φυσικής προέλευσης και πλατφόρμες ψηφιακής γεωργίας, που θα σχεδιαστούν με στόχο την επιτυχία της επόμενης γενιάς παραγωγών.
2. Δεδομένης της αρνητικής θέσης της Ελλάδας απέναντι στα γενετικώς τροποποιημένα προϊόντα, πόσο επηρεάζονται τα σχέδια της νέας εταιρείας για τη δραστηριότητά της στη χώρα;
H αρνητική αυτή θέση της χώρας δεν μας επηρεάζει ως εταιρεία, καθώς τα επιχειρηματικά σχέδια του τομέα Επιστήμης Γεωργίας(Crop Science) της Bayer στην Ελλάδα δεν προβλέπουν την εισαγωγή και διάθεση γενετικά τροποποιημένων προϊόντων. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει ένα μεγάλο φάσμα καινοτόμων προϊόντων, τα οποία στηρίζονται μερικώς στη βιοτεχνολογία και είχαν και θα έχουν όλο και μεγαλύτερη απήχηση τόσο στον Ελληνα παραγωγό που θα μπορεί να επωφεληθεί μέσω της καλύτερης απόδοσης στην ποιότητα και ποσότητα της σοδειάς του, όσο και στον Ελληνα καταναλωτή που θα μπορεί να απολαμβάνει προϊόντα που καλλιεργούνται στην ελληνική γη, στις καλύτερες κλιματολογικές συνθήκες, σύμφωνα με πιστοποιημένες πρακτικές αειφορίας και ολοκληρωμένης διαχείρισης.
3. Πόσο εύκολο είναι να υιοθετηθεί στην πράξη η ψηφιακή γεωργία από τους Έλληνες παραγωγούς, δεδομένου ότι ο αγροτικός τομέας της Ελλάδας αποτελείται από παραγωγούς μικρής κλίμακας; Μπορούν οι μικρές φάρμες να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις καινοτομίες της ψηφιακής γεωργίας;
Για την Bayer είναι ξεκάθαρη η σημασία του ρόλου των παραγωγών μικρής κλίμακας. Δεν θα μπορούσαμε να απαντήσουμε στην πρόκληση της διατροφής του συνεχώς αυξανόμενου πληθυσμού παγκοσμίως, αν δεν παίρναμε σοβαρά το ρόλο των παραγωγών που καλλιεργούν πάνω από το 70% της παγκόσμιας καλλιεργήσιμης έκτασης και παράγουν τη μεγαλύτερη ποσότητα τροφής για τον πλανήτη μας, δηλαδή τους παραγωγούς μικρής κλίμακας.
Η ψηφιακή γεωργία θα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες, υποστηρίζοντας τη λήψη αποφάσεων με τη χρήση δεδομένων, έτσι ώστε να μπορούν οι παραγωγοί να αναπτύξουν τις καλλιέργειές τους καλύτερα και να διαχειριστούν τους κινδύνους πιο αποτελεσματικά.
Το σκεπτικό της ψηφιακής γεωργίας προέρχεται από την τάση που ονομάζεται «Internet of Things» και εστιάζει στη βελτίωση των αποφάσεων που καλούνται να πάρουν οι παραγωγοί στην καθημερινότητά τους στο χωράφι.
Οι εξελίξεις στην ψηφιακή γεωργία έχουν ήδη προσφέρει σημαντικές βελτιώσεις στην αγροτική παραγωγή. Ειδικότερα η αξιοποίηση των μετεωρολογικών δεδομένων αποτελεί σημαντικό εργαλείο σε πολλές εφαρμογές. Ήδη στην Ελλάδα αναπτύσσονται και εφαρμόζονται συστήματα πρόγνωσης κινδύνου από ασθένειες που βοηθούν στην ακριβέστερη εφαρμογή φυτοπροστασίας. Επίσης, μοντέλα διαχείρισης άρδευσης συμβάλλουν στην καλύτερη διαχείριση των διαθέσιμων πόρων. Αλλά οι ανάγκες του Έλληνα παραγωγού δεν σταματούν στο χωράφι. Η πρόσβαση σε ελκυστικές αγορές, η ιχνηλασιμότητα και η υψηλή εμπορευσιμότητα της παραγωγής του είναι μια συνεχής πρόκληση. Σε αυτό ακριβώς το πεδίο η τεχνολογία έρχεται να προσφέρει προσιτές λύσεις ενδυναμώνοντας έτσι και παραγωγούς μικρότερης κλίμακας.
4. Ποια είναι τα σχέδια της Bayer Crop Science για την Ελλάδα, μια χώρα όπου ο αγροτικός τομέας αποτελεί σημαντικό πυλώνα για την οικονομία; Τα σχέδια της εταιρείας περιλαμβάνουν την προοπτική ενίσχυσης της παρουσίας της στην ελληνική αγορά;
Η προοπτική ενίσχυσης της παρουσίας της Bayer στην ελληνική αγορά αποδεικνύεται έμπρακτα μέσα από την μεγάλη επένδυση στην Έρευνα και Ανάπτυξη. Ειδικά η ελληνική οργάνωση της Bayer έχει θεσπιστεί ως χώρα αναφοράς για τη νότια ζώνη της Ευρώπης. Είμαστε μια εταιρεία – ηγέτης, τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο, όσο και τοπικά, και πιστεύουμε ότι με την επικείμενη εξαγορά της Monsanto θα μπορέσουμε ακόμη περισσότερο να συσπειρώσουμε τις προσπάθειες μας τόσο στην προσφορά προς τον αγρότη όσο και προς το καταναλωτικό κοινό που μας εμπιστεύεται όλα αυτά τα χρόνια μέσω των προϊόντων που προμηθεύεται με τον σταυρό της Bayer.
Τέλος, θα ήθελα να τονίσω πως ιδιαίτερα τα τελευταία τρία χρόνια που έχω αναλάβει τη διεύθυνση του Τομέα Crop Science της Bayer στην Ελλάδα, βασική μας προτεραιότητα αποτελεί η βελτίωση των συνθηκών μέσα στις οποίες καλείται να αποδώσει ο Έλληνας αγρότης, με απώτερο στόχο την εξασφάλιση ενός λαμπρού μέλλοντος για την ελληνική γεωργία. Μεγαλώνοντας μέσα σε θερμοκήπια τα οποία καλλιεργούσε ο πατέρας μου (Λέανδρος Κλοντζάρης) στον Μαραθώνα, απέκτησα πολύτιμη εμπειρία, ώστε να μπορώ να αφουγκράζομαι τις καθημερινές δυσκολίες και ανησυχίες του παραγωγού στη χώρα μας. Τώρα λοιπόν, μου δίνεται η ευκαιρία να κάνω το όνειρό μου πραγματικότητα μέσα από την Bayer στην Ελλάδα, να φέρω δηλαδή τις πιο εξελιγμένες γεωργικές πρακτικές στο πλευρό του Έλληνα αγρότη.