Skip to main content

Οι low-cost αερομεταφορείς είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για το 2021;

Καθώς ο πλανήτης αγωνίζεται για να εμβολιάσει τον παγκόσμια πληθυσμό και να θέσει τις προϋποθέσεις για την επιστροφή σε ένα είδος κανονικότητας, ανησυχίες πλανώνται πάνω από το μέλλον των αερομεταφορέων.

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η ταξιδιωτική ζήτηση δεν θα επανέλθει σύντομα, πράγμα που απειλεί την βιωσιμότητα πολλών αεροπορικών εταιρειών. Υπάρχουν όμως και αισιόδοξα μηνύματα, υποστηρίζουν, και αυτά προέρχονται από την κατηγορία των low-cost αερομεταφορών. Όπως αναφέρουν οι αναλυτές, οι low-cost αερομεταφορείς που πραγματοποιούν κυρίως πτήσεις εσωτερικού θα μπορούσαν να ανακάμψουν ταχύτερα.

Αρκετοί αερομεταφορείς θα αποτύχουν λόγω της έλλειψης «οξυγόνου», δήλωσε στο CNBC ο Πίτερ Χάρμπισον της εταιρείας συμβούλων CAPA. «Οι αναδιαρθρώσεις είναι πιο δύσκολες όταν μιλάμε για αγορές που δεν είναι εγχώριες, έτσι είναι πιο πιθανό να αυξηθούν οι πτωχεύσεις», πρόσθεσε. Σύμφωνα με την Cirium, 48 αεροπορικές εταιρείες πτώχευσαν μέσα στο 2020.

Πέρυσι, οι κυβερνήσεις παρείχαν οικονομική υποστήριξη για να κρατήσουν τις αεροπορικές εταιρείες «ζωντανές», μέσω ενός συνδυασμού άμεσων πόρων και προγραμμάτων υποστήριξης θέσεων εργασίας, εξήγησε ο Χάρμπισον.

«Η εξασφάλιση ρευστότητας αποτελεί κρίσιμης σημασίας παράγοντα και όλοι οι αερομεταφορείς εξαντλούνται», είπε, προσθέτοντας ότι αυτή τη ν περίοδο του έτους, οι αεροπορικές εταιρείες συγκέντρωναν χρήματα από τις κρατήσεις για την άνοιξη και το καλοκαίρι.

Ωστόσο, λόγω της επιβαρυμένης επιδημιολογικής κατάστασης σε πολλές χώρες που ανανεώνουν συνεχώς την πιθανότητα κλεισίματος των συνόρων ή την επιβολή καραντίνας, παρατηρείται «ταξιδιωτική απροθυμία» ακόμα και για μελλοντικές κρατήσεις- και παρά τις εξαιρετικά φθηνές τιμές με  τις γενναιόδωρες πολιτικές αλλαγής / επιστροφής χρημάτων, δήλωσε.

«Υπάρχουν πολλές μεταβλητές, αλλά δεν νομίζω ότι θα εξασφαλιστεί η απαραίτητη ρευστότητα πριν από τα μέσα του 2021, αν εξασφαλιστεί και τότε», προειδοποίησε ο Χάρμπισον.

Σύμφωνα με την CAPA τα αεροπορικά ταξίδια θα επιστρέψουν σ τα προ της πανδημίας επίπεδα το 2025, λόγω της παρατεταμένης αβεβαιότητας σχετικά με την ανάκαμψη, που επιδεινώνεται από τη σοβαρή πτώση των επαγγελματικών ταξιδιών και τις αισθητά λιγότερες διεθνείς πτήσεις.

Οι ειδικοί υποστηρίζουν, ωστόσο, ότι οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους που εξυπηρετούν τοπικές ή περιφερειακές αγορές ενδέχεται να έχουν περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης . Αυτό πιθανότατα οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι τα διεθνή σύνορα αναμένεται να παραμένουν κλειστά στο εγγύς μέλλον την στιγμή που έχουν εκμηδενιστεί τα επαγγελματικά ταξίδια.

 Ο Σαντανου Γκανχενταρ  , σύμβουλος της Frost & Sullivan, υποστήριξε ότι παρατηρήθηκε κάποια ανάκαμψη στις εσωτερικές πτήσεις στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού. «Πιστεύω ότι οι αεροπορικές εταιρείες που έχουν ισχυρή παρουσία στα  εγχώρια δρομολόγια είναι σε καλύτερη θέση, τουλάχιστον έως ότου αρθούν οι περιορισμοί στα σύνορα», δήλωσε στο CNBC τον Δεκέμβριο.

Όπως εξήγησε, οι low-cost αερομεταφορείς διαθέτουν ένα πλεονέκτημα επειδή έχουν χαμηλότερο λειτουργικό κόστος και ο στόλος τους αποτελείται σε μεγάλο βαθμό από αεροσκάφη ενός διαδρόμου που είναι κατάλληλα για εσωτερικές γραμμές.

Οι αεροπορικές εταιρείες Ασίας-Ειρηνικού πλεονάζουν για «τουλάχιστον δύο χρόνια» και αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε συγχωνεύσεις, υποστήριξε η Τζοάνα Λου της Cirium. «Είναι κρίσιμο για τις αεροπορικές εταιρείες και ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού να μπορέσουν να προσαρμοστούν για να εξυπηρετήσουν μια μικρότερη αγορά και παράλληλα να προετοιμαστούν για μια πολύ διαφορετική ζήτηση», είπε στο CNBC τον περασμένο μήνα.

Εκτίμησε, ωστόσο, ότι οι low-cost αεροπορικές εταιρείες δεν θα αντέξουν για πάντα. «Εάν συνεχιστεί η πανδημία και παραμείνουν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, (οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους) θα γίνουν επίσης πιο ευάλωτοι», είπε.

Η  προηγούμενη χρονιά, με το ξέσπασμα της πανδημίας που οδήγησε στο κλείσιμο των συνόρων και την επιβολή κοινωνικών περιορισμών, κατέστρεψαν τον κλάδο των αερομεταφορών, αναγκάζοντας τους αερομεταφορείς να αναζητήσουν τρόπους επιβίωσης.

Η επιβατική κίνηση έπεσε κατά 67% πέρυσι σε σύγκριση με το 2019, σύμφωνα με την Cirium και πολλοί αερομεταφορείς αναγκάστηκαν να μειώσουν τα έξοδα κατά μέσο όρο ένα δισεκατομμύριο δολάρια την ημέρα, παρόλο που η οικονομική υποστήριξη από τις κυβερνήσεις κατάφερε να αποφευχθούν τα χειρότερα.

Οι αεροπορικές εταιρείες θα υποστούν απώλειες 118,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το 2020 και καθαρή ζημιά 38,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021, σύμφωνα με την Διεθνή Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA).

Ο Χάρμπισον της CAPA δήλωσε ότι οι παραμένουν μεγάλη πρόκληση διεθνώς. Υπάρχουν επίσης μόνο «λίγες εγχώριες αγορές μεγάλης αξίας», όπως είπε, προσθέτοντας ότι ακόμη και έτσι,  χώρες όπως η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα και η Κίνα αντιμετωπίζουν νέες εξάρσεις του ιού. «Τα εμβόλια θα φέρουν ούριο άνεμοι στις  εγχώριες αγορές, ωστόσο, έχουμε ακόμη πολύ δρόμο να διανύσουμε με τις μεταλλάξεις να απειλούν να εκτροχιάσουν ορισμένες από αυτές τις προσπάθειες», προειδοποίησε.

naftemporiki.gr