Skip to main content

ΙΕΛΚΑ: Οριακή αύξηση πωλήσεων «βλέπουν» τα στελέχη του λιανεμπορίου

Οριακή αύξηση των πωλήσεων το επόμενο εξάμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2018 και μικρή βελτίωση του οικονομικού κλίματος προσδοκούν τα στελέχη επιχειρήσεων του λιανεμπορίου, σύμφωνα με την εξαμηνιαία Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του κλάδου η πλειονότητα των στελεχών εκτιμά ότι το α΄ εξάμηνο του 2019 οι πωλήσεις θα κινηθούν αυξητικά σε ποσοστό 33%, έναντι 21% που προβλέπουν μείωση. Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 0,5% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιανουάριος 2019-Ιούνιος 2019 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2018. Όπως επισημαίνεται ωστόσο από το ΙΕΛΚΑ, οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων σχετίζονται άμεσα με την ψυχολογία των καταναλωτών και την ευρύτερη οικονομική και κοινωνική κατάσταση και ενδεχομένως πολιτικές εξελίξεις να επιδράσουν σε αυτή την πρόβλεψη. Σημειώνεται ότι η μέτρηση ξεκίνησε πριν την ανακοίνωση της της αύξησης του κατώτατου μισθού.

Όπως προκύπτει από την έρευνα, η θετική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2018 παρουσιάζει βελτίωση στη νέα μέτρηση. Συγκεκριμένα, το 52% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση παρέμεινε αμετάβλητη, το 24% ότι χειροτέρεψε και το 24% ότι βελτιώθηκε. Συγκριτικά με τις μετρήσεις του 2017 για την οικονομική κατάσταση πρόκειται για σαφώς καλύτερο αποτέλεσμα, αλλά σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, δεν καταγράφεται αυτή τη στιγμή δυναμική για περαιτέρω βελτίωση.

Παρόλα αυτά το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει νέα βελτίωση η οποία βάσει της έρευνας οφείλεται στην βελτίωση των οικονομικών συνθηκών της αγοράς, όσο και στις θετικές προσδοκίες των στελεχών για τις πωλήσεις και τις τιμές. Αυτό το αποτέλεσμα αποδίδεται στις προσδοκίες για την κεφαλαιοποίηση σε πωλήσεις και κερδοφορία από τις πρόσφατες εξαγορές και συγχωνεύσεις.

Τα προβλήματα

Την ίδια ώρα, παρά την συγκρατημένη αισιοδοξία που καταγράφεται, τα προβλήματα συνεχίζουν να υπάρχουν.

Συγκεκριμένα, και πάλι καταγράφεται ως βασικό πρόβλημα η αβεβαιότητα περιβάλλοντος (κοινωνικού-οικονομικού) κάτι που αποδίδεται τόσο στις εσωτερικές εξελίξεις στη χώρα, όσο και στις γενικότερες αλλαγές που διέρχεται ο συγκεκριμένος κλάδος διεθνώς, αλλά και στην Ελλάδα. Ο υψηλός ΦΠΑ ο οποίος στις προηγούμενες μετρήσεις καταγραφόταν ως το κύριο πρόβλημα εξακολουθεί να έχει σημασία με 45%. Το πρόβλημα των μειωμένων πωλήσεων παρουσιάζει ένταση καθώς ανεβαίνει στην 3η θέση με 38%, ενώ η χαμηλή κερδοφορία παραμένει σημαντικό πρόβλημα με μικρή μείωση από 43% σε 38%. Την πεντάδα των κύριων προβλημάτων συμπληρώνουν η γραφειοκρατία και η πολυνομία του δημοσίου, η οποία επηρεάζει σημαντικά τον κλάδο τα τελευταία χρόνια.

Οι προτεραιότητες

Ως προς τις προτεραιότητες των επιχειρήσεων, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η πλειονότητα των στόχων του κλάδου έχει να κάνει με την καινοτομία και τις επενδύσεις. Συγκεκριμένα αν εξαιρεθεί η πρώτη γενική προτεραιότητα της αύξησης πωλήσεων, η οποία είναι κοινή για όλες τις επιχειρήσεις, όλες οι υπόλοιπες προτεραιότητες αποτελούν περιοχές με σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον και έχουν ανάγκη την καινοτομία όπως νέες υπηρεσίες και προϊόντα, καλύτερη εξυπηρέτηση πελατών, αναβάθμιση δικτύου και πολυκαναλική διάθεση προϊόντων, αξιοποίηση δεδομένων κλπ.

Σημειώνεται ότι η έρευνα διεξήχθη από 15 Ιανουρίου έως 26 Ιανουαρίου 2019 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 156 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-αλυσίδες σουπερμάρκετ και προμηθευτές FMCG).