Skip to main content

ΕΒΕΠ: Ποιες οι επιπτώσεις του κοροναϊού σε εμπόριο, τουρισμό και κρουαζιέρα

Ανησυχίες για τις επιπτώσεις του κοροναϊού στο διεθνές εμπόριο και την οικονομική δραστηριότητα εκφράζει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, με τις ανησυχίες να επικεντρώνονται κυρίως στην ακατάσχετη «αιμορραγία» των αγορών. Ποιοι οι προβληματισμοί του ΕΒΕΠ για τον τουρισμό, την κρουαζιέρα, αλλά και για την πορεία του Χρηματιστηρίου Αθηνών. 

Εκτός από την έντονη ανησυχία των επιστημόνων για την παγκόσμια υγεία από την επικίνδυνη νόσο, έχουν τρομάξει και οι επενδυτές από τη ταχεία εξάπλωση του «κοροναϊού», καθώς αυξάνεται ανησυχητικά ο αριθμός των κρουσμάτων, αλλά και των θανάτων, με αποτέλεσμα, εκτός από τη τεράστια απώλεια ανθρώπινων ζωών, να παρατηρείται και μία ακατάσχετη οικονομική «αιμορραγία» στις αγορές της Ασίας, επισημαίνει το ΕΒΕΠ στην ανάλυσή του.

«Τα 17.000 κρούσματα και οι περισσότεροι από 360 νεκροί, εκτός από τον πανικό της πανδημίας, έχουν επιφέρει ζημιά που εκτιμάται άνω των 60 δισ. δολαρίων στην κινεζική οικονομία. Οι αποδόσεις των κρατικών ομολόγων της Ευρωζώνης κινούνται σε χαμηλά τριών μηνών, αλλά τουλάχιστον με θετικό πρόσημο, σε σύγκριση με αυτά των ασιατικών χωρών. Η Moody’s, σε πρόσφατη ανάλυσή της, ανέφερε ότι η επιδημία του κοροναϊού μπορεί να αποδειχθεί χειρότερος «μαύρος κύκνος» από την παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση του 2008 – 2009. Κανείς δεν είχε προβλέψει – ανέφερε ο οίκος – την έλευση δυνητικά καταστροφικής πανδημίας στις αρχές του 2020. Ήδη, καταγράφηκε βουτιά 7,1% στις τιμές βιομηχανικών μετάλλων, με τον δείκτη στο χαμηλότερο επίπεδο, από τον Ιούνιο του 2018. Οι αγορές παγκοσμίως, πάντως, έχουν κινηθεί πτωτικά τις τελευταίες εβδομάδες, ενώ και η ίδια η Κίνα προετοιμάστηκε για ραγδαίες απώλειες, με την κεντρική τράπεζα της Κίνας να ανακοινώνει ότι θα διοχετεύσει ρευστότητα 1,2 τρισ. γουάν, περίπου 174 δισ. δολάρια, μέσω πράξεων αντίστροφης επαναγοράς στην ανοιχτή αγορά, μαζί με άλλα μέτρα για τη σταθεροποίηση της οικονομίας. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο παρακολουθεί «σε πραγματικό χρόνο» τις εξελίξεις όσον αφορά στον νέο κοροναϊό στην Κίνα, ανέφερε εκπρόσωπος του διεθνούς οργανισμού, υπογραμμίζοντας ότι οι επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία θα εξαρτηθούν, κατά κύριο λόγο, από τη διάρκεια της επιδημίας που, όμως, δεν μπορούν να προσδιορίσουν ακόμη οι επιστήμονες. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου κήρυξε συναγερμό για την παγκόσμια υγεία εξαιτίας του ιού, αλλά τάχθηκε κατά των περιορισμών στα ταξίδια και το εμπόριο. Ασαφές παραμένει ακόμη ποιοι άνθρωποι κινδυνεύουν περισσότερο από τον νέο ιό, κατά πόσο οι μολυσμένες επιφάνειες αντικειμένων μεταδίδουν εύκολα τον ιό, πόσο γρήγορα αυτός μεταλλάσσεται και αν θα αρχίσει μόνος του να εξαφανίζεται, όταν ο καιρός ζεστάνει. Αντίθετα, πολλοί ιοί, όπως της γρίπης, ευνοούνται στην εξάπλωσή τους από την πτώση της θερμοκρασίας. Αλλά, ακόμη κι αν μπει «φρένο» στον ιό φέτος το καλοκαίρι, είναι πιθανό ένα δεύτερο ξέσπασμά του από το φθινόπωρο, σύμφωνα με τους επιστήμονες, κάτι που έχει συμβεί σε κάθε μεγάλη πανδημία γρίπης – όπως αυτές του 1918 και του 2009», αναφέρεται.

Σύμφωνα με την ανάλυση, « οι επιπτώσεις έχουν ήδη γίνει αισθητές στο διεθνές εμπόριο. Οι πρώτες σοβαρές αναταράξεις αφορούσαν στα πετρελαιοειδή και τον χάλυβα, καθώς η Κίνα είναι μεγάλος εισαγωγέας πετρελαιοειδών και εξαγωγέας χάλυβα. Στη ναυτιλία, πέραν του επηρεασμού της ναυλαγοράς, στα δεξαμενόπλοια και τα ξηρού φορτίου, ο δείκτης Baltic Capesize Index (BCI) κατέγραψε το πρωτοφανές στην ιστορία του, -20 μονάδες. Οι αρρυθμίες στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων έγιναν εμφανείς, καθώς τα μέτρα για τον «περιορισμό» του κοροναϊού, με 20 πόλεις σε καραντίνα, μείωσαν το έμψυχο δυναμικό στα λιμάνια, ενώ δημιούργησαν επιπρόσθετες «φοβίες» για την εξάπλωση της νόσου μέσω των εμπορευμάτων. Να σημειωθεί ότι η πόλη στην οποία πρωτοεκδηλώθηκε η νόσος αποτελεί κόμβο για την εφοδιαστική η οποία, με τη σειρά της, «νόσησε». Πλοία παραμένουν επί αρκετές ημέρες στη «ράδα» και δημιουργείται έντονος συνωστισμός στα κινέζικα λιμάνια. Πιστοποιητικά ανωτέρας βίας για καθυστερήσεις σε λιμάνια και πλοία, αλλά και γενικότερα στην εφοδιαστική, «επιστρατεύουν», σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρμόδιες Κινεζικές αρχές εξ αιτίας των «αρρυθμιών» που προκάλεσε στις εμπορευματικές ροές η «επέλαση» του κοροναϊού και οι καραντίνες που τέθηκαν για την αποφυγή της εξάπλωσής του. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να παρέχουν έγγραφα, όπως απόδειξη καθυστερήσεων ή ακυρώσεων για θαλάσσιες, αεροπορικές ή χερσαίες μεταφορές και συναφείς τελωνειακές διασαφήσεις, υποβάλλοντας σχετική αίτηση για την χορήγηση του εν λόγω πιστοποιητικού. Να σημειωθεί ότι, σε πολλές των περιπτώσεων διαμετακόμισης, ισχύουν ρήτρες καθυστερήσεων που ήδη έχουν προκαλέσει «σοβαρούς πονοκεφάλους» στα συστήματα ασφαλιστικής και αντασφαλιστικής κάλυψης. Ως γνωστόν, η «ανωτέρα βία» είναι μια νομική ρήτρα όταν ένα μέρος δεν μπορεί να εκπληρώσει τις συμβατικές υποχρεώσεις λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων.

Ο κοροναϊός έπληξε και την κρουαζιέρα, αλλά και τον τουρισμό. Η εκδήλωση δύο κρουσμάτων σε κρουαζιερόπλοιο Ιταλικών συμφερόντων σε λιμάνι της Ιταλίας ώθησε τις εταιρείες του τομέα να αναστείλουν προγράμματα κρουαζιέρων σε περιοχές της Κίνας, ενώ οι κινεζικές αρχές έχουν αναστείλει όλες τις οργανωμένες εκδρομές, τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό, με στόχο την πρόληψη της εξάπλωσης του ιού. Να σημειωθεί ότι πολλές αεροπορικές εταιρίες επίσης έχουν αναστείλει τις συνδέσεις τους με βασικά αεροδρόμια της Κίνας».

Αναφορικά με τις προοπτικές του Χ.Α., το ΕΒΕΠ στην ανάλυσή του αναφέρει ότι «οι επόμενες ημέρες θα είναι ενδεικτικές και για την ελληνική χρηματιστηριακή αγορά. Θεωρείται αναπόφευκτο το Χ.Α. να μην επηρεαστεί περαιτέρω, δεδομένου ότι αναλυτές δεν εμφανίζονταν αισιόδοξοι αφού η «χασούρα» στα Διεθνή Χρηματιστήρια εκτιμάται 1,2 τρισ, δολάρια. Πληθώρα επιχειρήσεων σταματούν τις δραστηριότητές τους με την Κίνα, ενώ σε επιφυλακή βρίσκεται ο ΟΠΕΚ και ο ΟΟΣΑ, αφού η Κίνα, με 20%, είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ενδιάμεσων μεταποιημένων και τελικής κατανάλωσης βιομηχανικών αγαθών. Σε διεθνές και πάλι επίπεδο, οι χώρες των επτά ισχυρότερων βιομηχανικά χωρών (G7), θα συζητήσουν την αντιμετώπιση, με ενιαίο τρόπο, του «κοροναϊού», όπως ανακοίνωσαν Γερμανία και ΗΠΑ», καταλήγει η ανάλυση.

 «…Εάν λάβουμε υπόψη μας το παράδειγμα της προηγούμενης επιδημίας του ιού SARS το 2003, τότε θα απαιτηθούν τουλάχιστον 10 έως 18 μήνες για την πλήρη αποκατάσταση των αναταραχών και επιφυλάξεων γενικότερα, με το ενδεχόμενο απώλειας 3 εκατ. θέσεων εργασίας, κατάρρευσης τραπεζών και βεβαίως, σύμφωνα με τους αναλυτές, ένα τεράστιο κόστος δεκάδων δις δολαρίων. Τίποτα όμως δεν συνυπολογίζεται, ούτε κοστολογείται ακριβότερα από τις ανθρώπινες ζωές που δυστυχώς θα χαθούν…», επισήμανε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης.

naftemporiki.gr