Από την έντυπη έκδοση
Στη Βάσω Βεγίρη
[email protected]
Πριν από ακριβώς 10 ολόκληρα χρόνια, τον Σεπτέμβριο του 2009, η Ινδία ήταν και πάλι -για πρώτη φορά τότε- Τιμώμενη Χώρα της ΔΕΘ. Τότε τέθηκαν κάποιες πρώτες βάσεις αλληλογνωριμίας και ανάπτυξης συνεργασιών μέσω της ΔΕΘ. Στην 84η ΔΕΘ όμως φέτος η ινδική επίτιμη συμμετοχή χαρακτηρίζεται από την παρουσία του νέου στο πόστο αυτό, αλλά με μεγάλη πολιτική εμπειρία Ινδού υπουργού Εμπορίου και Βιομηχανίας, Hardeep Singh Puri, και από πολυμελή ινδική επιχειρηματική αποστολή που τον συνόδευσε, στην οποία περιλαμβάνονται μερικά από τα πιο μεγάλα ονόματα των ινδικών επιχειρήσεων με παγκόσμια εμβέλεια.
Ο ίδιος κατά την τελετή των εγκαινίων του Περιπτέρου της χώρας του από τον Έλληνα πρωθυπουργό έθεσε τον στόχο για αύξηση των διμερών εμπορικών συναλλαγών Ινδίας-Ελλάδας στο επίπεδο του 1 δισ. δολαρίων μέχρι το 2021, έναντι των σημερινών 650 εκατ. δολαρίων και έκανε λόγο και για ανεκμετάλλευτο δυναμικό στον τομέα του τουρισμού. Επισήμανε μάλιστα επίσης ότι η Ελλάδα ως σταυροδρόμι τριών ηπείρων και μέλος της Ε.Ε., της Ευρωζώνης και Διεθνών Οργανισμών μπορεί να αναδειχθεί στην ευρωπαϊκή χώρα-βάση ινδικών εταιρειών σε κομβικούς τομείς στους οποίους διακρίνεται τα τελευταία χρόνια η Ινδία, όπως η τεχνολογία, η αεροδιαστημική, η φαρμακοβιομηχανία, η αγροτική παραγωγή και μεταποίηση αγροτικών προϊόντων, η ενέργεια, η ναυτιλία, ο τουρισμός, η εξόρυξη μετάλλων, τα τρόφιμα και ο Πολιτισμός.
Περαιτέρω, δε, σε συνέντευξή του στη «Ν» ο Ινδός υπουργός Εμπορίου και Βιομηχανίας εκφράζει αισιοδοξία για έλευση ινδικών επενδύσεων στην Ελλάδα και εκφράζει την εκτίμηση ότι οι ινδικές επιχειρήσεις στο πλαίσιο της εξωστρέφειας που επιδεικνύουν θα δουν την Ελλάδα και τα Βαλκάνια.
Κύριε υπουργέ, ενδιαφέρεται η Ινδία να επενδύσει στην Ελλάδα; Σε ποιους τομείς μπορούν να έρθουν αυτές οι επενδύσεις και πόσο μεγάλες μπορούν να είναι;
«Η οικονομική αλληλεπίδραση μεταξύ της Ινδίας και της Ελλάδας μέχρι στιγμής έχει υπάρξει κάπως περιορισμένη. Και υπάρχουν σοβαροί λόγοι για αυτό. Ο παραδοσιακός προσανατολισμός της Ινδίας λόγω των 109 χρόνων αποικιακής εμπειρίας ήταν η Βρετανία, ήταν η Γαλλία και στη συνέχεια είχαμε μια μακρά οικονομική συνεργασία με τη Γερμανία και καθώς η Ε.Ε. διευρυνόταν και μπήκαν σε αυτήν νέες χώρες μέλη- όχι μόνο η Ελλάδα, αλλά και η Ισπανία, η Πορτογαλία κ.λπ., αρχίσαμε να αναπτύσσουμε τις σχέσεις μας.
Αλλά νομίζω ότι πρέπει επίσης να συνειδητοποιήσετε ότι η ίδια η Ινδία αλλάζει. Η Ινδία σήμερα είναι μια οικονομία 2,8 τρισ. δολαρίων. Και αν κοιτάξετε το ινδικό ΑΕΠ, το 50% αυτής της οικονομίας των 2,8 τρισ. δολαρίων είναι ο εξωτερικός τομέας, η αξία των εισαγόμενων και εξαγόμενων αγαθών, η αξία των εισαγόμενων και εξαγόμενων υπηρεσιών κ.ο.κ. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη διαδικασία να γίνουμε μια οικονομία 5 τρισ. δολαρίων έως το 2025. Είναι σαφές ότι το συμφέρον της Ινδίας είναι να πολλαπλασιάσει τις οικονομικές της αλληλεπιδράσεις, να διαφοροποιήσει τις περιοχές και αυτό δεν είναι μόνο ζήτημα διακίνησης αγαθών, αλλά και ξένων επενδύσεων».
Γι’ αυτό ακριβώς ρώτησα για επενδύσεις…
«Μια ινδική εταιρεία, η GMR, που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο του Νέου Δελχί, επενδύει στο νέο αεροδρόμιο της Κρήτης, το οποίο βρίσκεται υπό κατασκευή, μαζί με μια ελληνική εταιρεία (σ.σ.: τη ΓΕΚ Τέρνα). Αυτή η επένδυση είναι της τάξης των 850 εκατ. ευρώ.
Σήμερα (σ.σ.: το Σάββατο στο περιθώριο των εγκαινίων του ινδικού Περιπτέρου στην 84η ΔΕΘ) η συζήτηση που είχαμε με τον πρωθυπουργό σας αφορούσε λιμάνια, άλλα μικρά αεροδρόμια κ.λπ.
Είμαι αισιόδοξος και αυτό θα ήθελα να δω να συμβαίνει -φυσικά πρέπει να σας πω ότι είμαι νέος σε αυτό χαρτοφυλάκιο, για το Εμπόριο και τη Βιομηχανία-, αλλά νομίζω ότι όπως οι ινδικές επιχειρήσεις κοιτάζουν προς τα έξω θα δουν την Ελλάδα, θα δουν τα Βαλκάνια, θα δουν την Κεντρική Ασία. Σήμερα η αποστολή που με συνοδεύει έχει πολλά από τα μεγάλα μας επιχειρηματικά ονόματα, τη Reliance Industries, τη Larsen & Toubro, το GMR Group, τη UPL, αεροπορικές εταιρείες, εταιρείες χημικών κ.α.
Νομίζω ότι η παρουσία τέτοιων ανθρώπων σε μια επιχειρηματική αποστολή για μία Έκθεση -και η ΔΕΘ έχει συγκεκριμένη θέση και φήμη- νομίζω ότι είναι καλό σημάδι, αλλά θα πρέπει να εργαστούμε. Έχετε μια πολύ αποφασιστική νέα κυβέρνηση, έχετε πολιτική σταθερότητα, γνωρίζετε ότι υπήρξαν συγκεκριμένες εξελίξεις στο παρελθόν, χρέη κ.ο.κ. -το γνωρίζετε αυτό καλύτερα από μένα- και οι επενδυτές έχουν πολύ οξεία “όσφρηση”. Εάν πρόκειται να ιδιωτικοποιήσετε τις υποδομές σας, εννοώ λ.χ. ότι μου είπε ο πρωθυπουργός σας ότι θα ιδιωτικοποιήσετε το 30% του αεροδρομίου της Αθήνας, αυτά είναι σημάδια πως εννοείτε ότι θέλετε business. Και οι δικές μας εταιρείες κοιτάζουν προς τα έξω, πολλές από αυτές έχουν επενδύσεις σε όλο τον κόσμο. Στην πραγματικότητα, όταν κοιτάζω τις ξένες επενδύσεις στην Ινδία, επίσης βλέπω πόσες επενδύσεις έχουμε εμείς σε χώρες του εξωτερικού».
Έχετε κάνει ήδη επαφή με τον ομόλογό σας υπουργό Ανάπτυξης στην Ελλάδα για να δώσετε ώθηση σε αυτές τις επενδύσεις και τις ελληνικές εξαγωγές στην Ινδία και επίσης τι περιμένετε από την Ελλάδα να κάνει για να διευκολύνει αυτήν τη διαδικασία;
«Πρώτα απ’ όλα, εγώ είμαι τρεις μήνες σε αυτό το υπουργείο και ο Έλληνας ομόλογός μου δύο μήνες. Άρα είναι μια σχέση η οποία ξεκινάει τώρα και περιμένω με χαρά να συνεργαστούμε και ο πρωθυπουργός σας ήταν πολύ θετικός, έχει κάνει πολύ θετικές δηλώσεις. Το γεγονός ότι η Ινδία είναι τιμωμένη χώρα εδώ στη ΔΕΘ είναι από μόνο του ένα σημάδι αυτής της επιθυμίας για συνεργασία και το ίδιο το γεγονός ότι είμαι εδώ, για να συμμετέχω σε αυτό, σημαίνει ότι υπάρχει ενδιαφέρον.
Τώρα, πώς θα κινηθούμε γι’ αυτό; Αυτό είναι κάτι που θα το δούμε. Ο πρωθυπουργός σας προσφέρθηκε να στείλει μια αποστολή στην Ινδία, υπό τον αρμόδιο υπουργό, να μιλήσουμε για ορισμένους τομείς. Νομίζω ότι πρέπει να υπάρξει προετοιμασία γι’ αυτό και από την ινδική πλευρά και από την ελληνική. Υπάρχουν άνθρωποι, υπάρχουν τομείς όπου υπάρχει ήδη ενδιαφέρον και άλλοι που πρέπει να ερευνηθούν και πρέπει να είμαστε σε θέση να προσδιορίσουμε σαφώς τις συνέργειες, ώστε να μπορούμε να τους δουλέψουμε».
Υπάρχουν ινδικές επενδύσεις που να είναι ήδη «καθ’ οδόν» για την Ελλάδα, πέραν αυτής της GMR;
«Ίσως υπάρχουν και άλλες, αλλά δεν γνωρίζω ποσά ή σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι διαδικασίες».
Σημαντικές επισημάνσεις
- Η GMR, που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο του Νέου Δελχί, επενδύει στο νέο αεροδρόμιο της Κρήτης, το οποίο βρίσκεται υπό κατασκευή, μαζί με μια ελληνική εταιρεία.
- Η συζήτηση που είχαμε με τον πρωθυπουργό σας αφορούσε λιμάνια, άλλα μικρά αεροδρόμια κ.λπ.
- Η ινδική αποστολή έχει πολλά από τα μεγάλα μας επιχειρηματικά ονόματα, τη Reliance Industries, τη Larsen & Toubro, το GMR Group, τη UPL, αεροπορικές, εταιρείες χημικών κ.ά.
- Ο πρωθυπουργός σας προσφέρθηκε να στείλει μια αποστολή στην Ινδία, υπό τον αρμόδιο υπουργό, να μιλήσουμε για ορισμένους τομείς. Νομίζω ότι πρέπει να υπάρξει προετοιμασία γι’ αυτό και από την ινδική και από την ελληνική πλευρά.