Μακρύς και δύσβατος είναι ο δρόμος προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Όπως κατέγραψε πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Γεώργιο Ι. Δουκίδη, παρά το μέγεθος και την οργανωσιακή ετοιμότητα σε θέματα πληροφορικής οι ελληνικές εταιρείες βρίσκονται στα αρχικά στάδια της ψηφιακής ετοιμότητας, αφού μόνο 6/10 έχουν ξεκάθαρο πλάνο ψηφιακής στρατηγικής, που σε κάποιες περιπτώσεις σχετίζεται με την επιχειρηματική στρατηγική, 1/3 έχει σχεδιάσει πολύ πρόσφατα (δηλαδή, τα τελευταία δύο χρόνια) αυτή τη στρατηγική, ενώ μόλις 1/3 μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει ήδη περάσει από τα πολύ αρχικά στάδια του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Επιπλέον παρά το ότι 8/10 αναμένουν σημαντικές ψηφιακές αλλαγές και ανακατατάξεις, μόνο 1/2 προετοιμάζεται επαρκώς για την αντιμετώπιση των επερχόμενων κλαδικών ψηφιακών αλλαγών από υπάρχοντες ανταγωνιστές είτε νεοεισερχόμενες start-ups. Επίσης μόνο 2/10 χρησιμοποιούν σχετικές μεθοδολογίες σχεδίασης και ανάπτυξης πληροφοριακών συστημάτων και διαχείρισης αλλαγών και μόνο 1/10 έχει έντονο το στοιχείο της καινοτομίας στην κουλτούρα του οργανισμού είτε στα προϊόντα/υπηρεσίες ή στο ίδιο το επιχειρηματικό μοντέλο.
Η μελέτη αποτύπωσε τα χαρακτηριστικά των 100 περίπου ελληνικών εταιρειών που εμπλέκονται σε πρωτοβουλίες ψηφιακού μετασχηματισμού, εξετάζοντας σε ποιο στάδιο ψηφιακής ωριμότητας βρίσκονται, τι πραγματικά κάνουν όσον αφορά την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών, τι προβλήματα αντιμετωπίζουν και ποιες είναι οι προτεραιότητές τους στο θέμα αυτό. Επίσης πραγματοποιήθηκε εμπειρική έρευνα με 60 CIOs από τον Ι. Αδαμόπουλο στο πλαίσιο της διπλωματικής του εργασίας στο MBA Πρόγραμμα του ΟΠΑ.
Ωστόσο από τις τρεις διαστάσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού (εμπειρία πελατών, επιχειρηματικές διαδικασίες, επιχειρηματικό μοντέλο) οι εταιρείες επικεντρώνονται σε μεγάλο βαθμό στον μετασχηματισμό της εμπειρίας πελατών και συγκεκριμένα στα πρώτα επίπεδα της «κατανόησης του πελάτη και της συμπεριφοράς του», στον «αυτοματισμό και εκσυγχρονισμό της διαδικασίας πώλησης» και «αναβάθμιση της εμπειρίας του πελάτη στα σημεία επαφής». Στο θέμα των επιχειρηματικών διαδικασιών έμφαση δίδεται στην «ψηφιοποίηση (και όχι αναδιοργάνωση) των διαδικασιών», την «υποβοήθηση (και όχι αναβάθμιση) της εργασίας των στελεχών» και στη «διοίκηση μέσω επιχειρηματικών επιδόσεων» αξιοποιώντας αρχικά μοντέλα business analytics. Όσον αφορά τον μετασχηματισμό του επιχειρηματικού μοντέλου υπάρχουν μόνο οργανωμένες προσπάθειες από πολυεθνικές εταιρείες στην «ψηφιακή διεθνή επέκτασή τους» δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο περιβάλλον με τις θυγατρικές τους και στην αποδοτική εφοδιαστική αλυσίδα με τους μεγάλους B-B πελάτες.