Skip to main content

Γρίφος η πορεία της αγοράς γαλακτοκομικών παγκοσμίως

Από την έντυπη έκδοση

Της Έφης Τριήρη
[email protected]

Αντικρουόμενες απόψεις επικρατούν για την αγορά γαλακτοκομικών, καθώς κάποιοι παράγοντες της αγοράς βλέπουν περαιτέρω άνοδο των τιμών και κάποιοι άλλοι κατάρρευση.

Πράγματι, ο επικεφαλής της Arla Foods, της έβδομης μεγαλύτερης εταιρείας γαλακτοκομικών στον κόσμο από πλευράς τζίρου, Πίντερ Τούμποργκ, προβλέπει ότι οι τιμές γάλακτος θα αυξηθούν στην Ευρώπη, καθώς η γηραιά ήπειρος βρίσκεται αντιμέτωπη με ελλείψεις στην αγορά γάλακτος, κρέμας και βουτύρου έως τα Χριστούγεννα. Οι τιμές γάλακτος παγκοσμίως, που έχουν αυξηθεί περίπου 28% σε σχέση με πριν από 12 μήνες από τη στιγμή που οι παραγωγοί μείωσαν την παραγωγή τους, έχουν σταθεροποιηθεί τους τελευταίους μήνες, όμως τα παγκόσμια αποθέματα γάλακτος είναι αυτή τη στιγμή υπερβολικά χαμηλά. «Υπάρχει μεγάλη έλλειψη σε γάλα σε ολόκληρο τον κόσμο, μετά τη μεγάλη πτώση των τιμών το περσινό έτος. Η ζήτηση δεν θα μπορέσει να καλυφθεί έως τα Χριστούγεννα και αυτός ο παράγοντας είναι που θα παρασύρει σε σημαντική άνοδο τις τιμές το επόμενο διάστημα», σημειώνει ο διευθύνων σύμβουλος της Arla.

Οι τιμές γάλακτος σημείωσαν ράλι στις αρχές του έτους, καθώς οι Ευρωπαίοι παραγωγοί μείωσαν την παραγωγή τους πέρυσι, μετά την κατάργηση των ποσοστώσεων γάλακτος στην Ε.Ε. το 2015, γεγονός που οδήγησε σε απότομη πτώση τις τιμές.

Η Αrla, συνεργατικός όμιλος που ελέγχεται από 12.500 αγρότες σε Δανία, Σουηδία, Γερμανία, Βρετανία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία και Βέλγιο, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι σκοπεύει να αυξήσει την τιμή που πληρώνει για γάλα από τους παραγωγούς για τρίτο διαδοχικό μήνα τον Σεπτέμβριο, κατά ένα λεπτό του ευρώ το κιλό, στα 38,3 λεπτά του ευρώ και μάλιστα σκοπεύει να κάνει και νέα αύξηση πριν από το τέλος του έτους.

Από την άλλη πλευρά, όμως, η KPMG προειδοποιεί ότι η αγορά γαλακτοκομικών βρίσκεται αντιμέτωπη με νέα μεγάλη πτώση των τιμών εάν η βιομηχανία πάψει να αναζητά καινοτόμους τρόπους για τη χρήση ορού πρωτεΐνης γάλακτος.

Αυτή τη στιγμή, η Κίνα κινείται δυναμικά και αναμένεται να υποσκελίσει τις ΗΠΑ και να καταστεί η μεγαλύτερη αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων στον κόσμο έως το 2022, με την Ινδία να αναδεικνύεται στην τέταρτη θέση, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Euromonitor International. Με περισσότερες από το 60% των νέων καθημερινών πωλήσεων γαλακτοκομικών να προέρχεται από την περιοχή Ασίας/Ειρηνικού τα επόμενα πέντε έτη, η περιοχή προσελκύει πολύ μεγάλη προσοχή από ξένους επενδυτές.

Το ρόφημα γιαουρτιού αποτελεί το βασικό μοχλό αύξησης των πωλήσεων στην Κίνα με κορυφαίους παίκτες όπως Mongolia Yili και το brand Ambrosial. Από την άλλη πλευρά, οι Αμερικανοί καταναλωτές πίνουν ολοένα και λιγότερα τέτοιου είδους ροφήματα.
Όμως, παρά τις αυξανόμενες ξένες επενδύσεις στην περιοχή Ασίας/Ειρηνικού, το 90% των κορυφαίων 10 παικτών στην αγορά γαλακτοκομικών της περιοχής έχουν τοπικό χαρακτήρα, γεγονός που σημαίνει ότι έχουν ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των ξένων εταιρειών. Και άλλες αγορές, όμως, όπως η Ινδονησία ή το Βιετνάμ, ανοίγουν σε ξένο ανταγωνισμό. Επίσης, η Ινδία, όπου αρχίζει να παρατηρείται μεγαλύτερη επίγνωση για θέματα υγείας και στροφή των καταναλωτών σε συσκευασμένο γάλα, αναμένεται να υποσκελίσει στην αγορά γαλακτοκομικών την Ιαπωνία, τη Ρωσία, τη Γερμανία και τη Γαλλία έως το 2021.

Σήμερα, οι 10 κορυφαίες χώρες καταναλώτριες γαλακτοκομικών είναι οι ΗΠΑ, η Κίνα, η Βραζιλία, η Ιαπωνία, η Ρωσία, η Γερμανία, η Γαλλία, η Ινδία, η Βρετανία και το Μεξικό.