Skip to main content

Οι αλλαγές σε διακίνηση προϊόντων και παροχή υπηρεσιών

Θέματα που άπτονται της ορθής πληροφόρησης των καταναλωτών και των υποχρεώσεων των επιχειρήσεων κατά τη διακίνηση και εμπορία προϊόντων και παροχής υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ) ρυθμίζει η υπουργική απόφαση υπ΄αριθμόν 91354 που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Β’ 2983/30-8-2017).

Οι νέοι κανόνες είναι προσαρμοσμένοι στην προστασία του καταναλωτή, τη διευκόλυνση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, αλλά και την ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού.

Μεταξύ άλλων, προβλέπουν από τον Ιανουάριο του 2018 πάνω στα τραπέζια των εστιατορίων να υπάρχει λάδι μόνο σε σφραγισμένες, μη επαναγεμιζόμενες συσκευασίες, ή σε συσκευασίες μιας χρήσης.

Σύμφωνα με τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, (ΓΓΕΠΚ), η αναθεώρηση των Κανόνων ΔΙΕΠΠΥ κρίθηκε απαραίτητη προκειμένου να γίνει επικαιροποίηση αυτών σύμφωνα με την ισχύουσα ενωσιακή και εθνική νομοθεσία και ενσωμάτωση των αλλαγών που έχουν συντελεστεί τα τελευταία χρόνια.

Η αναμόρφωση της δομής τους και η ενσωμάτωση πιο περιεκτικών διατάξεων έγινε με στόχο  την ικανότητα προσαρμογής και εφαρμογής τους από το σύνολο των επιχειρήσεων και τη δυνατότητα άσκησης ουσιαστικής εποπτείας εκ μέρους των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών. Ακόμη, με την ενσωμάτωση ειδικότερων διατάξεων ενισχύεται η προσπάθεια πάταξης του παρεμπορίου και της φοροαποφυγής με ρυθμίσεις που συμβάλλουν στην ασφαλή διακίνηση και προώθηση βασικών εγχώριων προϊόντων, εδωδίμων και βιομηχανικών.

Την κωδικοποίηση των Κανόνων επεξεργάστηκε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή μετά από μακρά περίοδο προδιαβούλευσης και συνδιαμόρφωσης με βασικούς φορείς όλων των τομέων της αγοράς και εν συνεχεία, τον Απρίλιο του 2017,  τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση προκειμένου να ληφθούν υπόψη το σύνολο των σχολίων των εμπλεκομένων φορέων και των ενδιαφερομένων πολιτών, συμβάλλοντας έτσι ουσιαστικά στη βελτίωση της νομοθεσίας. 

Οι βασικές αλλαγές – ανά γενική κατηγορία – αφορούν στα εξής:

Βασικές αλλαγές στον τομέα της παροχής υπηρεσιών

  • Την υποχρέωση των υπευθύνων των καταστημάτων μαζικής εστίασης να πληροφορούν τους καταναλωτές για την τιμή χρέωσης του κάθε είδους αναλυτικά, είτε μέσω της νόμιμης απόδειξης λιανικής πώλησης, είτε μέσω του αναλυτικού λογαριασμού ή ακόμη του δελτίου παραγγελίας
  • Την υποχρέωση αναγραφής των τελικών τιμών, συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α., για το σύνολο των προϊόντων και των υπηρεσιών
  • Την υποχρέωση ανάρτησης τιμοκαταλόγου για τις βασικές κατηγορίες τεχνικών εργασιών στις επιχειρήσεις των συνεργείων επισκευής και συντήρησης κάθε είδους τροχοφόρων με αναγραφή των τιμών συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.
  • Την υποχρέωση των υπευθύνων των καταστημάτων μαζικής εστίασης να πληροφορούν με κάθε πρόσφορο μέσο τα άτομα με αναπηρία (Α.ΜΕ.Α.) επί του τηρουμένου τιμοκαταλόγου, εξασφαλίζοντας την πληροφόρηση αυτών

Αλλαγές που αφορούν στις υπηρεσίες και στη διακίνηση και εμπορία των προϊόντων

  • Την υποχρέωση των καταστημάτων μαζικής εστίασης από 01/01/2018 αποκλειστικής διάθεσης μόνο μέσω σφραγισμένων μη επαναγεμιζόμενων συσκευασιών ή συσκευασιών μιας χρήσης, κάθε είδους ελαίου που προορίζεται για επιτραπέζια χρήση από τον τελικό καταναλωτή, μετά το στάδιο παρασκευής του γεύματος στην κουζίνα των καταστημάτων, φέροντας επί της συσκευασίας τις απαιτούμενες επισημάνσεις σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία 
  • Την προστασία από παράτυπη χρήση του «Ελληνικού Σήματος» σε προϊόντα και υπηρεσίες, με καθορισμό  αυτοτελούς τέλους ύψους 5.000 ευρώ  κατά τη διαπίστωση της παράβασης από εμπορικές επιχειρήσεις
  • Την αποκλειστική πώληση ειδών με την ένδειξη «ΠΡΟΣΟΧΗ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΧΡΗΣΗ ΛΟΓΩ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ» μόνο σε επαγγελματίες και υπό την προϋπόθεση της έκδοσης τιμολογίου, μετά από επίδειξη της επαγγελματικής τους ταυτότητας
  • Την υποχρέωση τήρησης βιβλίου ιχνηλασιμότητας νωπών οπωρολαχανικών από το σύνολο των υπόχρεων συσκευαστών σύμφωνα με συγκεκριμένο υπόδειγμα
  • Την υποχρέωση των εισαγωγέων ή παραληπτών μελιού γνωστοποίησης της εισαγωγής των παρεληφθεισών ποσοτήτων  εντός 10 εργάσιμων ημερών  στη Δ/νση Θεσμικών Ρυθμίσεων και Εποπτείας Αγοράς της ΓΓΕΠΚ στην ηλεκτρονική διεύθυνση «[email protected]»
  • Την απαγόρευση της απόψυξης κατεψυγμένων αλιευμάτων και διάθεσης αυτών στο στάδιο της λιανικής πώλησης ως αποσυσκευασμένα 
  • Την απαγόρευση διατήρησης και έκθεσης προς πώληση έτοιμου ή προκομμένου και προσυσκευασμένου κιμά, με ή χωρίς την προσθήκη άλλων συστατικών, από τους λιανοπωλητές
  • Την υποχρέωση αναγραφής και της ποικιλίας για το προϊόν «ντομάτες» επί των εμπορικών τους συσκευασιών και σε όλα τα εκδιδόμενα παραστατικά που συνοδεύουν το προϊόν
  • Την ενημέρωση των καταναλωτών για τις ακριβείς συνθήκες διατήρησης των τροφίμων με διεύρυνση της υποχρέωσης αναγραφής επί της πινακίδας ή του τιμοκαταλόγου της ένδειξης «κατεψυγμένο» ή «αποψυγμένο» για τις περιπτώσεις που ισχύει, πέραν των φαγητών, και στα γλυκά
  • Την αποσαφήνιση των υποχρεώσεων των εμπλεκόμενων στη διάθεση άρτου, με υποχρέωση της πώλησης του φρέσκου άρτου και των λοιπών αρτοσκευασμάτων σε κατάλληλη, σύμφωνα με τη κείμενη νομοθεσία, συσκευασία με αναγραφή των προβλεπόμενων εκ του νόμου ενδείξεων, όπου απαιτείται
  • Τη διατύπωση του συνόλου των ρυθμίσεων για το καθεστώς εκπτώσεων και προωθητικών ενεργειών για όλες τις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων

Κυρώσεις

  • Την ορθολογικοποίηση των προστίμων επί το αναλογικότερον, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην αποτροπή παραπλανητικών πρακτικών σε κάθε εμπορική δραστηριότητα

Ειδικότερα, επί αυτού και έχοντας υπόψη τις επικρατούσες οικονομικές συνθήκες στην αγορά, σε παραβάσεις που διαπιστώνονται κατά την εμπορία και διακίνηση τροφίμων, το ανώτερο ποσό του επιβαλλόμενου προστίμου θα φτάνει στα 3.000 ευρώ (έναντι των 5.000 ευρώ που ίσχυε έως σήμερα) και για τα βιομηχανικά είδη διαμορφώνεται στα 2.000 ευρώ (από 5.000 ευρώ που ίσχυε).

  • Την αποσαφήνιση του βαθμού υπαιτιότητας των εμπλεκομένων στη διακίνηση και εμπορία προϊόντων και εμπορευμάτων.

Συγκεκριμένα, έγινε κωδικοποίηση των υποχρεώσεων των προμηθευτών σε όλη την αλυσίδα διακίνησης των  προϊόντων (χονδρικής και λιανικής πώλησης) και των παρεχόμενων υπηρεσιών, ανά γενικές κατηγορίες.

Ειδικότερα, προβλέφθηκε το ύψος επιβολής των προστίμων να διαμορφώνεται κατ΄αναλογία της αξίας των διακινούμενων αγαθών, για τις περιπτώσεις της μη έκδοσης και κατοχής των προβλεπόμενων παραστατικών εμπορίας και διακίνησης.