Skip to main content

Πάγιες δαπάνες: Το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του προγράμματος

Η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων ξεκίνησε και μαζί της ενεργοποιείται και το πρόγραμμα επιδότησης παγίων δαπανών συνολικού ύψους 500 εκατ. ευρώ. Η πρώτη φάση της διαδικασίας ξεκινά άμεσα με τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις να υποβάλλουν αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ. Η προθεσμία για την υποβολή των αιτήσεων λήγει στις 17 Ιουνίου.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να λάβει την επιδότηση που δικαιούται μια επιχείρηση είναι να υποβάλει την φορολογική δήλωση προκειμένου η ΑΑΔΕ στη συνέχεια να μπορέσει να υπολογίσει τις δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν το 2020, με βάση τα στοιχεία που θα αντλήσει μέσω του εντύπου Ε3. Δηλαδή, θα πρέπει να επιταχυνθεί η διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων από τις επιχειρήσεις καθώς σύμφωνα με τον προγραμματισμό που έχει κάνει το υπουργείο Οικονομικών, η πίστωση των σχετικών ποσών θα ξεκινήσει στα μέσα Ιουλίου.

Το ποσό που θα λάβουν οι επιχειρήσεις θα υπολογίζεται αυτόματα και θα πιστώνεται στον λογαριασμό τους στο σύστημα Taxis για να πληρωθούν οι φόροι ή / και στον ΕΦΚΑ για να καταβληθούν οι εισφορές. Η επιδότηση που θα λάβουν θα υπολογιστεί ως ποσοστό επί των παγίων δαπανών που πραγματοποιήθηκαν το 2020 ενώ θα αφαιρούνται τυχόν ενισχύσεις που έχουν λάβει από το Κράτος.

Οι επιχειρήσεις που είναι επιλέξιμες, πρέπει :

*  Να ανήκουν σε πληττόμενους κλάδους.

*  Να απασχολούν τουλάχιστον έναν εργαζόμενο με εξαρτημένη σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης.

*  Να έχουν υποβάλει όλες τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ και τις δηλώσεις Ε3 για την περίοδο που υποχρεούνται.

*  Nα παρουσιάζουν ζημία προ φόρων τουλάχιστον 30% είτε σε σχέση με τα ακαθάριστα έσοδά τους, είτε με τα συνολικά έξοδά τους για το 2020.

*  Να παρουσιάζουν πτώση τζίρου τουλάχιστον 30% το 2020 σε σχέση με το 2019. Ειδική πρόβλεψη θα υπάρχει για τις νέες επιχειρήσεις και αυτές που απέκτησαν πρόσφατα υποκατάστημα, δίνοντας έμφαση στο κριτήριο της ζημίας και όχι σε αυτό της πτώσης τζίρου.

Στις πάγιες δαπάνες περιλαμβάνονται οι παροχές σε εργαζομένους, ασφαλιστικές εισφορές αυτοαπασχολουμένων, ενέργεια, ύδρευση, τηλεπικοινωνίες, ενοίκια, λοιπά λειτουργικά έξοδα, καθώς και χρεωστικούς τόκους και συναφή έξοδα. Στοιχεία τα οποία θα πρέπει να συμπληρωθούν στο φετινό έντυπο Ε3 συμπεριλαμβανομένων και των ενισχύσεων τις οποίες έλαβαν οι επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους λόγω της πανδημίας. 

Το ποσοστό της επιδότησης θα προσδιοριστεί αφού ολοκληρωθούν οι αιτήσεις των επιχειρήσεων, με βάση τον διαθέσιμο προϋπολογισμό του προγράμματος, ο οποίος ανέρχεται στα 500 εκατ. ευρώ. Το ποσοστό της ενίσχυσης θα διαφοροποιείται με βάση την πτώση του τζίρου, καθώς θα είναι υψηλότερο για επιχειρήσεις που είχαν πτώση τζίρου άνω του 60%. Παράλληλα, θα υπάρχουν και ανώτατα όρια στο ύψος της ενίσχυσης, το οποίο:

• Δεν μπορεί να υπερβαίνει το 70% επί των ζημιών προ φόρων για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις και το 90% για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.

• Δεν μπορεί να υπερβαίνει την απώλεια τζίρου μεταξύ του 2020 και του 2019, με ειδική μέριμνα όμως για τις νέες επιχειρήσεις και αυτές που άνοιξαν πρόσφατα υποκατάστημα.

Υπενθυμίζεται ότι οι δικαιούχοι που θα λάβουν την επιδότηση είναι υποχρεωμένοι να διατηρήσουν τον αριθμό του προσωπικού που απασχολούν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021.

Ραλλού Αλεξοπούλου