Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Τη διενέργεια διαγωνισμών κατά την τριετία 2018-2020 για φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος 2.600 MW, τα οποία «μεταφράζονται» σε επενδύσεις άνω των 2 δισ. ευρώ, προβλέπει πρόταση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), που παρουσιάσθηκε χθες σε ημερίδα. Την ίδια στιγμή, παράγοντες του εγχώριου κλάδου των ΑΠΕ σημειώνουν πως, αν και θα προκαλέσει την προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος, ο στόχος των 2.600 MW γίνεται υπερβολικά φιλόδοξος από τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια συμμετοχής στη διαδικασία που εισηγείται η ΡΑΕ.
Το σχέδιο της Αρχής αφορά νέα έργα, που θα ενταχθούν στο νέο καθεστώς στήριξης των ΑΠΕ, το οποίο συνδυάζει τις ανταγωνιστικές μειοδοτικές διαδικασίες με την προσαύξηση επί της αγοραίας τιμής (feed in premium). Σε αυτό το πλαίσιο, έως το 2020, προβλέπεται να πραγματοποιηθούν διαγωνισμοί 900 MW αποκλειστικά για φωτοβολταϊκά πάρκα, με διακριτές διαδικασίες για έργα ισχύος έως 1 MW (μεγαβάτ) και για έργα από 1 έως 10 ΜW. Επίσης, θα διενεργηθούν διαγωνισμοί 900 MW για αιολικές μονάδες ισχύος από 3 έως 50 MW, όπως επίσης και «μικτές» ανταγωνιστικές διαδικασίες για άλλα 800 MW.
Σε αυτές θα μπορούν να πάρουν μέρος φωτοβολταϊκά με ισχύ μεγαλύτερη από 10 MW, αιολικές μονάδες άνω των 50 MW, όπως και έργα με κοινό σημείο σύνδεσης. Επίσης, εκτός από τη δημοπράτηση των παραπάνω μονάδων, συνολικής ισχύος 2.600 MW, μέχρι το 2020 σχεδιάζεται να γίνουν διαγωνισμοί και για μη ώριμα αδειοδοτικά αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα, σε περιοχές με μεγάλη ελεύθερη χωρητικότητα, όπως τα σημεία που διατρέχει το καλώδιο Ν. Μάκρης – Πολυποτάμου.
Όσον αφορά την «πρεμιέρα» του μηχανισμού μέσα στο 2018, στόχος της ΡΑΕ είναι να πραγματοποιηθούν δύο διαγωνιστικοί «γύροι», με τον πρώτο τον Ιούνιο, αν στο μεταξύ υπογραφεί η απαραίτητη υπουργική απόφαση, και τον δεύτερο τον Δεκέμβριο. Όσον αφορά την ανώτατη τιμή εκκίνησης, η πρόταση της Αρχής είναι στην πρώτη διενέργεια της διαδικασίας να οριστεί στα 95 ευρώ ανά μεγαβατώρα (MWh) για τα φωτοβολταϊκά έως 1 MW και τα αιολικά 3-50 ΜW, και στα 85 ευρώ ανά MWh για τα φωτοβολταϊκά από 1 έως 10 MW. Από εκεί και πέρα, σε κάθε διαγωνισμό, το «πλαφόν» θα είναι οι μεσοσταθμικές τιμές του προηγούμενου ή των προηγούμενων (μέχρι 3) διαγωνισμών.
Για να διασφαλίσει την αξιοπιστία του μηχανισμού, το πλάνο της ΡΑΕ μιλάει για συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης των έργων που θα προκρίνονται μέσω των διαγωνισμών, όπως επίσης και για τη διατήρηση της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης, που ίσχυσε στον πιλοτικό διαγωνισμό. Επίσης, για να εξασφαλίσει ικανοποιητικό ανταγωνισμό, προτείνει να θεσπιστεί ένα ποσοστό ανταγωνισμού 80%, δηλαδή την αναπροσαρμογή της δημοπρατούμενης ισχύος σε κάθε διαγωνισμό, ώστε πάντοτε η συνολική ισχύ των προσφορών που υποβάλλονται να είναι 1,8 φορά μεγαλύτερη από την προσφερόμενη.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, όμως, το μεγάλο ύψος αυτού του ποσοστού, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δικαίωμα συμμετοχής θα έχουν μόνον ώριμες αδειοδοτικά μονάδες με οριστική προσφορά σύνδεσης, οι οποίες είναι περιορισμένες, καθιστά τον στόχο των 2.600 MW τουλάχιστον εξαιρετικά δύσκολο. Κι αυτό γιατί θα έπρεπε να διεκδικηθούν από ώριμες αδειοδοτικά προτάσεις συνολικής ισχύος τουλάχιστον 4.680 MW, και μάλιστα υπό την προϋπόθεση πως οι κάτοχοι των σχετικών αδειών έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση για να πάρουν μέρος, τη στιγμή που σήμερα τα έργα που βρίσκονται σε αυτή τη φάση αγγίζουν 3.430 MW.
Μάλιστα, με βάση τις ίδιες πηγές, με τον ρυθμό που διεκπεραιώνονται στη χώρα μας οι αδειοδοτήσεις, είναι εξαιρετικά δύσκολο να φτάσουν στο στάδιο οριστικής προσφοράς σύνδεσης μονάδες 1.250 MW, που χρειάζονται τουλάχιστον. Όπως επισημαίνουν, για να συμβεί αυτό αν διατηρηθεί το ποσοστό ανταγωνισμού στο 80%, η πλέον ενδεδειγμένη λύση είναι να αναμορφωθεί το καθεστώς αδειοδότησης, το οποίο έτσι κι αλλιώς ανταποκρίνεται στο παλιό καθεστώς ενίσχυσης. Εναλλακτικά, θα χρειαστεί να «χαλαρώσουν» οι προϋποθέσεις συμμετοχής, ώστε π.χ. να παίρνουν μέρος και έργα με Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ).
Πάντως, τα ίδια στελέχη προσθέτουν πως, ακόμη κι έτσι, το σχέδιο της ΡΑΕ έχει αρκετά θετικά στοιχεία, όπως ότι είναι εμπροσθοβαρές ως προς τη δημοπρατούμενη ισχύ και, στο πλαίσιο των «μικτών» διαγωνισμών, προβλέπει τη συμμετοχή και μη ώριμων αδειοδοτικά έργων.