Skip to main content

Μικρός ο αντίκτυπος του εμπορικού πολέμου στη ναυτιλία

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Με «τρένο ταχείας κυκλοφορίας», το οποίο επιταχύνει με κάθε νέο μέτρο που επιβάλλεται, χαρακτηρίζει η BIMCO τον εμπορικό πόλεμο που έχει ξεσπάσει αυτή την περίοδο ανάμεσα σε ΗΠΑ, Κίνα και Ε.Ε.  

Ο ναυτιλιακός οργανισμός, που στο πηδάλιό του έχει τον Αναστάσιο Παπαγιαννόπουλο, επισημαίνει ότι όσο περισσότερο επιταχύνει η «ταχεία», τόσο δυσκολότερο θα είναι να σταματήσει. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με τον επικεφαλής ναυτιλιακό αναλυτή της BIMCO Peter Sand, οι επιπτώσεις στη ναυτιλία, από άποψη μεταφερόμενου όγκου, είναι περιορισμένες. Σε κάθε περίπτωση, ξεκαθαρίζει ότι υπό αυτές τις συνθήκες το εμπόριο μεταξύ των χωρών καθίσταται δυσκολότερο και οι οικονομίες λιγότερο ευημερούσες.
   
Στις ΗΠΑ

Στις 8 Μαρτίου οι ΗΠΑ εισήγαγαν δασμούς ύψους 25% και 10% αντίστοιχα σε χάλυβα και αλουμίνιο, ενώ για Ε.Ε., Μεξικό και Καναδά ίσχυσαν από 1η Ιουλίου 2018. Εξαιρούνται ακόμα η Αυστραλία, η Βραζιλία και η Ν. Κορέα. Επίσης οι ΗΠΑ στον απόηχο των αποτυχημένων διαπραγματεύσεων με την Κίνα κατά τη διάρκεια του Μαΐου ανακοίνωσαν ότι θα επιβάλουν δασμούς ύψους 25% σε κινεζικά προϊόντα που εισάγουν αξίας 50 δισ. δολαρίων. Η πρώτη λίστα με προϊόντα αξίας 34 δισ. δολαρίων (μηχανήματα και ηλεκτρονικά) θα επιβαρυνθεί από τις 6 Ιουλίου 2018. Η δεύτερη λίστα με κινεζικά προϊόντα αξίας 16 δισ. δολαρίων (πλαστικά και πετρελαϊκά προϊόντα) βρίσκεται υπό επανεξέταση.

Ενώ οι δασμοί που ξεκίνησαν να ισχύουν από το 2017 επιβαρύνουν το dry bulk, οι δασμοί στα κινεζικά προϊόντα αξίας 34 δισ. δολαρίων θα επηρεάσουν τα containerships. Πρόκειται για 4,7 εκατ. τόνους προϊόντων τα οποία θα βρίσκονται σε 470.000 teu. Οι αριθμοί αυτοί αντιπροσωπεύουν το 4,2% των εισαγωγών containers στη δυτική ακτή των ΗΠΑ το 2017. Η δεύτερη λίστα, εφόσον τεθεί σε ισχύ, αντιπροσωπεύει 2,3 εκατ. τόνους προϊόντων και 500.000 τόνους πετρελαϊκών προϊόντων.

Η Κίνα

Η Κίνα έχει ανακοινώσει ότι επιβαρύνει 128 προϊόντα από τις ΗΠΑ αξίας 3 δισ. δολαρίων, κυρίως τρόφιμα και προϊόντα χάλυβα. Επίσης από τις 6 Ιουλίου θα επιβάλει δασμούς σε 545 αμερικανικά προϊόντα αξίας 34 δισ. δολαρίων, ενώ στο στόχαστρο βρίσκονται ακόμα 114 προϊόντα αξίας 16 δισ. δολαρίων. Η βιομηχανία ξηρού χύδην φορτίου είναι από πλευράς όγκου ο τομέας που επηρεάζεται περισσότερο από τις κινεζικές κινήσεις.
Οι εξαγωγές σπόρων σόγιας από τις ΗΠΑ προς την Κίνα έφτασε τα 32 εκατ. τόνους το 2017 και ισοδυναμεί με το 22% του συνόλου των μεταφορών σόγιας ετησίως.

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Δασμούς για εμπορεύματα των ΗΠΑ αξίας 3,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων βάζει η Ε.Ε. ως απάντηση στην πολιτική της Αμερικής. Αυτά τέθηκαν σε ισχύ στις 22 Ιουνίου 2018 και στοχεύουν μια σειρά αμερικανικών εξαγωγών από σιτηρά και προϊόντα χάλυβα, αλλά και σε «ευαίσθητα» προϊόντα όπως το αμερικανικό μπέρμπον και οι μοτοσικλέτες.
Αυτός ο κύκλος δασμών καλύπτει τα εμπορεύματα τα οποία το 2017 ανέρχονταν σε 1,35 εκατομμύρια τόνους. Ανέρχονταν σε 24 φορτία Handymax (50.000 τόνοι). Τα γεωργικά προϊόντα αποτελούσαν κατά πολύ το μεγαλύτερο μέρος αυτού του εμπορίου σε 1 εκατομμύριο τόνους, εκ των οποίων το 90,5% ήταν αραβόσιτος, με το υπόλοιπο να αποτελείται από χάλυβα και αλουμίνιο.

Οι επιπτώσεις

Η αγορά των bulk carriers έχει ήδη επηρεαστεί από τους δασμούς που έχουν επιβληθεί σε αλουμίνιο και χάλυβα, ενώ αναμένεται να δεχθεί και νέο χτύπημα εφόσον επιβληθούν και νέοι δασμοί κατά τη διάρκεια του Ιουλίου. Τα ίδια ισχύουν και για την αγορά των containerships, αλλά σε σχέση με τη συνολική εικόνα η επιβάρυνση είναι πολύ μικρή.

Η αγορά των bulk carriers φαίνεται να επηρεάζεται περισσότερο, αλλά και σε αυτή την περίπτωση το ποσοστό είναι χαμηλό, σε σχέση με το σύνολο του θαλάσσιου εμπορίου για το χύδην ξηρό φορτίο.