Επιστολή προς τον πρόεδρο της Κομισιόν, Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, και τους αρμόδιους Επιτρόπους του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στις Βρυξέλλες, απέστειλαν 13 έλληνες ευρωβουλευτές, ζητώντας την υποστήριξή της σε δύο σημαντικές ελληνικές επενδυτικές προτάσεις που σχετίζονται με την ενεργειακή μετάβαση στη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Συγκεκριμένα, μετά από σχετική ενημέρωση των ελλήνων ευρωβουλευτών από τη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) και τη σχετική πρόταση του αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη, αποφασίστηκε η στήριξη δύο πολύ σημαντικών επενδυτικών προτάσεων που έχουν εκπονηθεί σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, τον γ.γ. Λιμενικής Πολιτικής και τη ΔΕΠΑ κι έχουν κατατεθεί προς αξιολόγηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στόχος των εν λόγω προτάσεων είναι η συμμόρφωση από 1/1/2020 με τον νέο κανονισμό του Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοΐας και η ομαλή μετάβαση στη νέα εποχή για την ελληνική ναυσιπλοΐα με τρόπο που να μη θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των μεταφορών και του εμπορίου.
Στην επιστολή τους, που κοινοποιείται και στους Επιτρόπους Σέφκοβιτς (Ενέργειας), Κατάινεν (Απασχόλησης, Ανάπτυξης Επενδύσεων κι Ανταγωνιστικότητας), Μάλμστρομ (Εμπορίου), Βέλλα (Περιβάλλοντος, Θαλάσσιων Υποθέσεων κι Αλιείας) και Μπουλκ (Μεταφορών), οι έλληνες ευρωβουλευτές τονίζουν ότι η ευρωπαϊκή οδηγία και η απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) για τη μείωση των εκπομπών οξειδίων του θείου (Sulphur Οxidesemission – SOx) το 2020 στις μεταφορές με πλωτές μεταφορές, αναμένεται να έχουν σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη, όχι μόνο για τα κράτη μέλη της ΕΕ αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Πιο αναλυτικά, στην επιστολή τους οι 13 ευρωβουλευτές σημειώνουν:
«Εμείς οι Έλληνες βουλευτές του ΕΚ υποστηρίζουμε πλήρως την πολιτική της ΕΕ για το περιβάλλον και αναγνωρίζουμε ότι οι χρηματοπιστωτικές διευκολύνσεις και οι υποδομές είναι απαραίτητες για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ προκειμένου να αντισταθμιστεί η αρχική αδράνεια και ως εκ τούτου να αλλάξουν και να περιοριστούν τα οικονομικά κενά σε περιβαλλοντικά φιλικά έργα υποδομής. Δυστυχώς, όμως, ένα χρηματοδοτικό εργαλείο όπως το CEF (Connecting Europe Facility) δεν μπορεί να συλλάβει τις γεωγραφικές, οικονομικές και άλλες ιδιαιτερότητες του ελληνικού ακτοπλοϊκού συστήματος.
Η Ελλάδα έχει υπερβολικά έντονηνησιωτικότητα και ακτογραμμή, με περισσότερα από 5.000 νησιά και νησίδες στο Αρχιπέλαγος, εκ των οποίων τα 253 νησιά κατοικούνται. Παρά το υπάρχον μεγάλο δίκτυο των 349 ακτοπλοϊκώνγραμμών, η τακτική εξυπηρέτηση προσφέρεται μόνο σε 95 από αυτά, 49 νησιά απασχολούν το 95% των μεταφορών, ενώ για τη μεγάλη πλειοψηφία των υπόλοιπων κατοικημένων νησιών οι ναυτιλιακές γραμμές δεν είναι βιώσιμες. Σε αυτό το μοναδικό και ιδιαίτερο περιβάλλον, η στήριξη μιας τακτικής υπηρεσίας ακτοπλοΐας θα πρέπει να βασίζεται και σε κοινωνικά κριτήρια. Μια τέτοια στρατηγική οφείλει επίσης να λαμβάνει υπόψη την ανάγκη για ισχυρή κοινωνική συνοχή, σεβασμό της απόστασης και της εδαφικής απομόνωσης των ελληνικών νησιών, τη νησιωτικότητα, την περιφερειακή ανάπτυξη και ειδικά χαρακτηριστικά, όπως η μακροχρόνια ανεργία. Κάθε χρόνο, η Ελλάδα δαπανά περισσότερα από 75 εκατομμύρια ευρώ για τη συντήρηση των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών της. Τα νησιά αυτά, ως τα τελευταία σύνορα της ΕΕ, είναι συχνά τα πρώτα που δέχονται τους πρόσφυγες που μεταφέρονται παράνομα από την Τουρκία ενώ οι νησιώτες αντιμετωπίζουν σημαντικές οικονομικές δυσκολίες να παραμείνουν στον τόπο τους.
Το 2020 είναι αύριο. Τα γερασμένα σκάφη που εξυπηρετούν τα νησιά μας και η ξεπερασμένη τεχνολογία δεν αφήνουν περιθώρια για συμμόρφωση του υπάρχοντος στόλου στα νέα δεδομένα, καθιστώντας την ανανέωση τη μόνη επιλογή. Με βάση τους εμπειρογνώμονες της αγοράς, εάν δεν επιτευχθεί ομαλή μετάβαση στη νέα εποχή με μειωμένες εκπομπές, αναμένεται ότι περισσότερα από 35 πλοία RoPax θα πρέπει να αποσυρθούν από την υπηρεσία, ενώ οι ναύλοι θα αυξηθούν περίπου στο 30%.
Αυτό θα ήταν ένα καταστροφικό σενάριο που η Ελλάδα δεν μπορεί να αντέξει. Το 2015, η εφαρμογή των ζωνών Ελέγχου Εκπομπών ECA (EmissionControlAreas), βρήκε τη ναυτιλία απροετοίμαστη να προσαρμοστεί στις νέες αυστηρές ρυθμίσεις.
Παρά τα καλύτερα οικονομικά μεγέθη των βόρειων χωρών της ΕΕ, πολλές ακτοπλοϊκές γραμμέςέπαυσαν την λειτουργία τους, τα ναύλα αυξήθηκαν και αποφασίστηκε να διατεθούν κατά προτεραιότητα κονδύλια της CEF για την περιοχή της Βαλτικής προκειμένου να ξεπεραστούν οι κανονιστικές δυσχέρειες. Τώρα είναι η ώρα για την Ελλάδα να βγει από την ύφεση,ύστερα από δέκα χρόνια οικονομικής κρίσης, γεγονός που καθιστά την ομαλή λειτουργία του παράκτιου δικτύου ακόμη πιο κρίσιμη.
Για την Ελλάδα δεν είναι ένα θέμα αποκλειστικά περιβαλλοντικής συμμόρφωσης, είναι επίσης θέμα διατήρησης της χώρας ενωμένης. Η Ελλάδα έχει μόνο μια επιλογή και αυτή δεν είναι άλλη παρά να προχωρήσει στο μέλλον αναπτύσσοντας μια κρίσιμη μάζα κόμβων προσφοράς και ζήτησης για το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (ΥΦΑ) ως καύσιμο. Η ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Αερίου της Ελλάδας), μαζί με άλλους βασικούς παράγοντες του ιδιωτικού τομέα, υπέβαλαν δύο προτάσεις για το 2017 CEFTransportBlendingCall (secondcut-off). Το “BlueHUBS” στοχεύει στη δημιουργία της βασικής αλυσίδας εφοδιασμού για τη διανομή Φυσικού Αερίου σε λιμενικούς χρήστες με τη μορφή ΥΦΑ για πλοία και ΠΦΑ για λιμενικά βαρέα οχήματα και λεωφορεία. Το “BlueWAYS” που υποβάλλονται από ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρείες και άλλους επενδυτές, εστιάζεται στην κάλυψη της ζήτησης. Τα έργα είναι συμπληρωματικά που αποσκοπούν στη άρση του διλήμματος μεταξύ “κότας και αυγού” και στην καθιέρωση της χρήσης φυσικού αερίου υπό Υγροποιημένη μορφή (ΥΦΑ) για τα πλοία και συμπιεσμένη – Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο (ΣΦΑ) για τα οχήματα.
Η χρηματοδότηση της ΕΕ είναι ζωτικής και αποφασιστικής σημασίας για την πραγματοποίηση αυτών των επενδύσεων και για τον περιορισμό του κινδύνου απομόνωσης των ελληνικών νησιών που βρίσκονται εκτός συχνής ακτοπλοϊκής σύνδεσης. Αυτό θα δώσει την απαραίτητη ώθηση στον ελληνικό κλάδο της παράκτιας ναυτιλίας για να προσαρμοστεί στο νέο περιβάλλον. Η ολοκλήρωση των δύο έργων, θα θέσει τα θεμέλια για μια βιώσιμη αγορά ναυτιλίας μικρής κλίμακας (ShortShipShipping) καθώς και μικρής κλίμακας ΥΦΑ στη χώρα, εξασφαλίζοντας ένα καλύτερο μέλλον για τους νησιώτες μας. Τα επόμενα βήματα είναι εξίσου σημαντικά, καθώς και τα δύο έργα θα διαδραματίσουν καταλυτικό ρόλο στην περαιτέρω ανάπτυξη της Νοτιοανατολικής Μεσογείου μέσω της δημιουργίας μιας νέας αγοράς και της προσέλκυσης επενδύσεων.
Οι προκλήσεις φέρνουν πάντοτε ευκαιρίες και τώρα είναι ο καιρός να ενδυναμώσουμε μια χώρα στην καρδιά της Μεσογείου, ώστε να υπερβεί τη δυναμική του περιβάλλοντος της. Οι έλληνες νησιώτες, εξ ονόματος των λαών της Ευρώπης, ανέλαβαν την ευθύνη να υποδεχθούν και να φροντίσουν εκατομμύρια πρόσφυγες. Το παράκτιο δίκτυο είναι η μόνη σύνδεσή τους με τον υπόλοιπο κόσμο. Αξίζουν μία ευκαιρία για ευημερία, καθώς και μια ευκαιρία να γεφυρωθούν τα περιφερειακά κενά της κοινωνικής συνοχής με το να οικοδομηθεί ένα βιώσιμο μέλλον για τις κοινότητές τους. Εκφράζουμε την πλήρη υποστήριξή μας στις προτάσεις “BlueHUBS” και “BlueWAYS” ως προϋπόθεση για την εδαφική συνοχή της Ελλάδας, ζητώντας παράλληλα από την Επιτροπή, με την ευκαιρία του προσεχούς CEF2, την τροποποίηση της πολιτικής για τo Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) (TransEuropeanTransportNetwork, TEN-T) και των κριτηρίων και όρων χρηματοδότησης του ConnectingEuropeFacility, ώστε να συμπεριληφθούν διατάξεις που αφορούν τομείς που χαρακτηρίζονται από ειδικές συνθήκες και προβλήματα στην οικονομία, την ενέργεια και τις μεταφορές, όπως οι περιφερειακές, απομακρυσμένες και δυσπρόσιτες νησιωτικές περιοχές.
Αυτή είναι μια ευκαιρία που όλοι πρέπει να λάβουμε, προς το συμφέρον της Νοτιοανατολικής Μεσογείου» καταλήγουν στην επιστολή τους οι ευρωβουλευτές Νίκος Ανδρουλάκης (SnD), Ελισάβετ Βόζενμπεργκ-Βρυωνίδη (EPP), Γιώργος Γραμματικάκης (SnD), Θοδωρής Ζαγοράκης (EPP), Εύα Καϊλή (SnD), Μανώλης Κεφαλογιάννης (EPP), Στέλιος Κούλογλου (GUE/NGL), Κωσταντίνκα Κούνεβα (GUE/NGL), Γιώργος Κύρτσος (EPP), Δημήτρης Παπαδημούλης (GUE/NGL), Σοφία Σακοράφα (GUE/NGL), Μαρία Σπυράκη (EPP) και Κώστας Χρυσόγονος (GUE/NGL).
naftemporiki.gr