Από την έντυπη έκδοση
Του Σταμάτη Ζησίμου
[email protected]
Μεγαλύτερο θα είναι το ποσοστό των ενισχύσεων για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους από την 1/1/2017, καθώς αναμένεται η αναδιαμόρφωση του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων (ΧΠΕ). Η αναμόρφωση του ΧΠΕ θα γίνει με βάση το ΑΕΠ των Περιφερειών σύμφωνα με τα δεδομένα του 2014 και όχι με αυτά του 2008 που ισχύουν σήμερα. Η επικαιροποίηση των στοιχείων, στα οποία θα υπολογιστεί η τεράστια υποχώρηση του ΑΕΠ μεταξύ των ετών 2008-2014, είναι προφανές ότι θα επιφέρει την αύξηση των ποσοστών ενισχύσεων.
Στην αλλαγή των εντάσεων του ΧΠΕ αναφέρθηκε χθες ο υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης, στο πλαίσιο παρουσίασης του νέου αναπτυξιακού νόμου. Σύμφωνα με τον υπουργό, αυτή την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη σχετικές συζητήσεις σε επίπεδο Ε.Ε. Ωστόσο, όπως ανέφερε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Αλέξης Χαρίτσης, καλύτερη εικόνα ως προς την αύξηση των ενισχύσεων θα υπάρχει από τον Σεπτέμβριο όπου αναμένεται και η ολοκλήρωση των σχετικών διαπραγματεύσεων.
Η αναμόρφωση του ΧΠΕ ως προς τα επίπεδα της πραγματικής κατάστασης της ελληνικής οικονομίας αποτελεί ένα πάγιο αίτημα της Ελλάδας, ήδη από το 2012, αφού με βάση τα στοιχεία του 2008, με τα οποία καθορίστηκαν τα ανώτατα όρια, η Ελλάδα χαρακτηριζόταν ως… πλούσια.
Σε ό,τι αφορά τον νέο αναπτυξιακό νόμο, ο κ. Σταθάκης σημείωσε ότι είναι ένα από τα εργαλεία που θα θέσουν την οικονομία σε τροχιά ανάπτυξης, ενώ γνωστοποίησε ότι στο επόμενο διάστημα θα παρουσιασθεί το συνολικό αναπτυξιακό σχέδιο. Μάλιστα, ανέφερε ότι η σχετική μελέτη του ΚΕΠΕ είναι ήδη έτοιμη. Ως προς τον νέο αναπτυξιακό τόνισε ότι διέπεται από τέσσερις καινοτομίες.
Συγκεκριμένα:
- Είναι στοχευμένος στην παραγωγή, στην καινοτομία και τη μικρομεσαία επιχείρηση και τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.
- Απλοποιεί υπερβολικά τις γραφειοκρατικές διαδικασίες, καθώς εισάγει όσο το δυνατό περισσότερους αυτοματισμούς, προκειμένου να είναι η διαδικασία απλή, διάφανη και κυρίως γρήγορη και αποτελεσματική.
- Συνδυάζει πέρα από τα παραδοσιακά (χρηματοδότηση, φορολογικές απαλλαγές) κι άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.
- Προβλέπει σταθερή φορολογία για 12 έτη για τις μεγάλες επενδύσεις άνω των 20 εκατ. ευρώ.
Όπως ανέφερε ο υπουργός, έως το τέλος του 2022 θα δημιουργηθούν 15.200 νέες θέσεις εργασίας, ενώ το σύνολο των κινήτρων που θα χορηγηθούν σε πρώτη φάση υπολογίζεται στα 3,6 δισ. ευρώ. Αυτά προέρχονται από κονδύλια του ΠΔΕ, του ΕΣΠΑ, αλλά και από τις φοροαπαλλαγές. Στο σημείο αυτό ο υφυπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Αλέξης Χαρίτσης σημείωσε ότι υπάρχει πρόβλεψη και για αύξηση των κονδυλίων. Σύμφωνα με τον ίδιο, το 2017 το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ αυξάνεται κατά 1 δισ. ευρώ, κάτι που θα ενισχύσει και τα κονδύλια για επιχειρήσεις που θα υπαχθούν στον νέο νόμο.
Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Σταθάκης για το κλείσιμο των προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων, τονίζοντας ότι «παραλάβαμε ένα χαοτικό σύστημα χιλιάδων επενδυτικών σχεδίων, χωρίς να μπορούμε να απαντήσουμε ποια από αυτά γίνονται ή δεν γίνονται, ποια έχουν προχωρήσει, ποια δεν έχουν προχωρήσει». Πλέον στις μεταβατικές διατάξεις του νέου νόμου προβλέπεται ότι οι επιχειρήσεις των οποίων η προθεσμία ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων τους που υπήχθησαν στις διατάξεις του νόμου 3299/2004 έληξε στις 31-12-2015 θα έχουν τη δυνατότητα μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2016 να πραγματοποιήσουν δαπάνες, τουλάχιστον του 50% του εγκεκριμένου κόστους τους. Με την πλήρωση της προϋπόθεσης αυτής οι επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα ενάμισι ακόμη έτους να προχωρήσουν στην πραγματοποίηση του συνόλου των επενδυτικών τους δαπανών. Αν όχι, τότε θα απεντάσσονται.
Στα επενδυτικά σχέδια που υλοποιηθούν η καταβολή της επιχορήγησης θα πραγματοποιείται σε επτά ετήσιες δόσεις, περιλαμβανομένων και των ενδιάμεσων δόσεων κατά τη διάρκεια υλοποίησης της επένδυσης. Σημειώνεται ότι έως το τέλος του έτους οι επιχειρήσεις θα μπορούν να προχωρήσουν και στην τροποποίηση του φυσικού αντικειμένου των επενδυτικών σχεδίων και να το μειώσουν, ώστε να προλάβουν τις προθεσμίες που ορίζει ο νόμος.
Ο γενικός γραμματέας Ιδιωτικών και Στρατηγικών Επενδύσεων Λόης Λαμπριανίδης αναφέρθηκε εκτενώς στους στόχους του νέου νόμου, ενώ αναφερόμενος στους παλαιότερους σημείωσε ότι το 95% των επενδυτικών σχεδίων που εντάχθηκαν στους προηγούμενους νόμους ήταν σχετικά χαμηλής τεχνολογίας, ενώ μόνο δύο κλάδοι και συγκεκριμένα της ενέργειας και των ξενοδοχείων αφορούσαν το 46,5% των επενδυτικών σχεδίων και το 72% του προϋπολογισμού. Κάτι τέτοιο αποφεύγεται στον νέο νόμο, επεσήμανε. Όπως σημείωσε, ο νέος νόμος θα συμβάλει στην κατά περίπου 10% αποκατάσταση του ελλείμματος παγίου κεφαλαίου, το οποίο σήμερα υπολογίζεται στα 79,1 δισ. ευρώ.
Τέλος, σημείωσε ότι με τον ίδιο νόμο δίνεται η δυνατότητα σε αλλοδαπούς μικρούς επενδυτές να εγκατασταθούν στη χώρα μας, εφόσον το ύψος της επένδυσης που θα πραγματοποιήσουν και το οποίο θα πληροί τις προϋποθέσεις του αναπτυξιακού νόμου θα ξεπερνά τις 250.000 ευρώ.
«Μετακίνηση πόρων»
Μεταστροφή της οικονομίας μέσω της μετακίνησης πόρων από τον τουρισμό και τις ΑΠΕ σε καινοτόμες, νεανικές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις επιδιώκει ο νέος αναπτυξιακός νόμος, όπως υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης, κατά την έναρξη της επεξεργασίας του χθες στη Βουλή.
Ο κ. Σταθάκης προανήγγειλε μάλιστα ότι θα ζητηθεί εξαίρεση για τη στήριξη και των ναυπηγείων παρότι βρίσκονται εκτός ευρωπαϊκού κανονισμού και δεσμεύτηκε ότι όλες οι υπουργικές αποφάσεις που αφορούν τον νέο αναπτυξιακό νόμο θα εκδοθούν εντός τριών μηνών. Ο υπουργός Οικονομίας εξήγησε δηλαδή ότι θα ενισχυθούν τόσο οι επιχειρήσεις άμεσης καινοτομίας (πληροφορική) όσο και έμμεσης, δηλαδή αυτές που επηρεάζουν την αναβάθμιση του αγροδιατροφικού συστήματος, τη διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος, τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης και τη στήριξη των υπηρεσιών υγείας του Δημοσίου.
Εννέα ενστάσεις διατυπώνει το ΕΒΕΑ
1 Όχι μόνο διατηρείται η απώλεια του 30% του ποσοστού ενίσχυσης που δικαιούται ο φορέας επένδυσης, για σχέδια τα οποία δεν εμπίπτουν σε ειδικές κατηγορίες ενισχύσεων, αλλά καταργείται η δυνατότητα να λάβει κάποιος το 100% του ποσοστού επιχορήγησης στο καθεστώς των ανεξάρτητων μμε, υπό προϋποθέσεις.
2 Καταργούνται οι προκαταβολές που προβλέπονταν στους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους και αντί να καθορίζεται ποσοστό προκαταβολής, αλλάζει ο τρόπος καταβολής των εγκεκριμένων ενισχύσεων στους προηγούμενους νόμους.
3 Η ρήτρα κερδών για την 6ετία της υφιστάμενης λειτουργίας των επιχειρήσεων, ως προϋπόθεση για τη δυνατότητα λήψης επιχορήγησης, όχι μόνο διατηρείται, αλλά με το σχέδιο νόμου η 6ετία αυξάνεται σε 7ετία…
4 Παραμένει η εξαίρεση της ενίσχυσης των μεγάλων επιχειρήσεων σε οποιαδήποτε κατηγορία. Διατηρείται μια αρνητική, κυρίως, για τον τουρισμό διάταξη.
5 Η πρόβλεψη για τις κορεσμένες περιοχές, αντί να καταργηθεί, παραμένει, εξαιρώντας τουριστικές περιοχές από τη δυνατότητα ενίσχυσης.
6 Διατηρείται η εξαίρεση του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων του κλάδου της ενέργειας, μεταξύ των οποίων και τα επενδυτικά σχέδια στον τομέα των ΑΠΕ, από την υπαγωγή στον νέο αναπτυξιακό νόμο.
7 Καθορίζονται 20 εκατ. ευρώ ως επιπλέον περιορισμός για τα επενδυτικά σχέδια και την κατηγοριοποίηση αυτών ως επενδυτικών σχεδίων μείζονος μεγέθους, που αποτελεί και πάλι εθνική πρωτοβουλία, όπως επίσης και ο περιορισμός της ενίσχυσης στα 5 εκατ. ευρώ ανά επενδυτικό σχέδιο.
8 Ορίζεται προθεσμία 6 μηνών για την υλοποίηση του 50% ενός έργου, ώστε να μπορέσει να χορηγηθεί επιπλέον παράταση έως 30-6-2018. Η προθεσμία αυτή είναι μη ρεαλιστική.
9 Το σκέλος του Εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για την επόμενη εξαετία για το σύνολο της ελληνικής επικράτειας θα ανέλθει στο ύψος των 80 εκατ. ευρώ, ποσό απελπιστικά μικρό.