Από την έντυπη έκδοση
Την περαιτέρω εφαρμογή μεταρρυθμίσεων που είχαν προταθεί στο πλαίσιο της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ φέρεται διατεθειμένη να ακολουθήσει η κυβέρνηση, τη στιγμή που οι εκπρόσωποι των θεσμών ζητούν ευρείες αλλαγές σε επαγγέλματα και αγορές, οι οποίες (αλλαγές) θα προκύψουν από τη συνεργασία της Ελλάδας με τον ΟΟΣΑ και την Παγκόσμια Τράπεζα.
Στο κείμενο της ελληνικής πρότασης προς τους θεσμούς, η κυβέρνηση δηλώνει ότι θα προχωρήσει στην απελευθέρωση της αγοράς των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ) τα οποία θα πωλούνται και στα σούπερ μάρκετ, υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα υπάρχει η εποπτεία ειδικευμένου προσωπικού, αλλά και οι απαιτούμενες άδειες. Η συγκεκριμένη πρόταση προέρχεται από την «εργαλειοθήκη» του ΟΟΣΑ και δεν τέθηκε σε εφαρμογή, καθώς υπήρξαν σφοδρές αντιδράσεις από τους φαρμακοποιούς.
Νωρίτερα πάντως ο υπουργός Υγείας Παν. Κουρουπλής άφησε να εννοηθεί πως δεν θα εφαρμοστεί τελικά. Η κυβέρνηση ωστόσο, σύμφωνα με το κείμενο των προτάσεων που απέστειλε στους θεσμούς, πρόκειται να αναθέσει στον ΟΟΣΑ τη δημιουργία και νέας «εργαλειοθήκης» μεταρρυθμίσεων για τους τομείς των μμε, της μεταποίησης του χονδρικού εμπορίου, του τραπεζικού τομέα και του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Πέραν αυτών, η κυβέρνηση δεσμεύεται να προχωρήσει στην αναθεώρηση του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών, στην απελευθέρωση και άλλων τομέων της αγοράς, όπως η περαιτέρω απελευθέρωση του κλάδου τουριστικών λεωφορείων, η αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας με βάση τις προβλέψεις της κοινοτικής νομοθεσίας, η συνέχιση της εφαρμογής της Εθνικής Στρατηγικής για τα Logistics, η εναρμόνιση των προτύπων οικοδομικών υλικών με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα, η μείωση του ελάχιστου ορίου ενοικίασης των τουριστικών κατοικιών στις 30 ημέρες και η μείωση του ποσοστού αμοιβής των συμβολαιογράφων για το όριο των 120.000 ευρώ σε 0,8% από 1%.
«Κόκκινα» δάνεια & πλειστηριασμοί
Υπό αυστηρότερους όρους απ’ ό,τι ίσχυε θα προστατεύεται η πρώτη κατοικία των δανειοληπτών, σύμφωνα με την ελληνική πρόταση. Συγκεκριμένα, η πρόταση της κυβέρνηση ως προς τα εισοδηματικά και περιουσιακά όρια των δανειοληπτών είναι η ίδια με το καθεστώς προστασίας που ίσχυε έως το τέλος του περασμένου έτους, ωστόσο η ελάχιστη δόση που καλούνται να καταβάλλουν οι δανειολήπτες είναι αρκετά υψηλότερη.
Ειδικότερα, οι βασικές προϋποθέσεις για μη εκπλειστηριασμό της πρώτης κατοικίας είναι οι εξής:
- Η αντικειμενική αξία της α’ κατοικίας να μην υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ.
- Το ετήσιο δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα να μην υπερβαίνει τις 35.000 ευρώ.
- Η συνολική αξία της ακίνητης και κινητής περιουσίας του δανειολήπτη να μην υπερβαίνει τις 270.000 ευρώ, εκ των οποίων οι καταθέσεις και οι άλλες κινητές αξίες να μην ξεπερνούν τις 15.000 ευρώ.
Στο διάστημα που η κατοικία θα προστατεύεται από τον πλειστηριασμό, ο δανειολήπτης θα είναι υποχρεωμένος να καταβάλλει μηνιαίως ένα ποσό δόσης που θα εξαρτάται από το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα.
Οι κλίμακες που προτείνονται είναι οι εξής:
- Για ετήσιο εισόδημα έως 5.000 ευρώ η δόση θα ανέρχεται σε ποσοστό 2% του μηνιαίου εισοδήματος ή 8 ευρώ.
- Για ετήσιο εισόδημα έως 10.000 ευρώ η δόση θα ανέρχεται έως 10% του μηνιαίου εισοδήματος. Σημειώνεται ότι για τις πρώτες 5.000 ευρώ θα υπολογίζεται ποσοστό 2% και για τις υπόλοιπες 5.000 ευρώ ποσοστό 10%. Για παράδειγμα ένας δανειολήπτης με ετήσιο εισόδημα 7.000 ευρώ θα πληρώνει 2% για τις πρώτες 5.000 ευρώ και 10% για το υπόλοιπο των 2.000 ευρώ. Ετσι, η δόση θα είναι 24,7 ευρώ κάθε μήνα.
Αντιστοίχως θα υπολογίζονται οι δόσεις και για τις υπόλοιπες κλίμακες:
- Για ετήσιο εισόδημα έως 15.000 ευρώ η μηνιαία δόση θα ανέρχεται έως τα 133 ευρώ.
- Για ετήσιο εισόδημα έως 20.000 ευρώ η μηνιαία δόση θα ανέρχεται έως 258 ευρώ.
- Για ετήσιο εισόδημα έως 25.000 ευρώ η η μηνιαία δόση θα ανέρχεται έως 425 ευρώ.
- Για ετήσιο εισόδημα έως 30.000 ευρώ η μηνιαία δόση θα ανέρχεται έως 633 ευρώ.
- Για ετήσιο εισόδημα έως 35.000 ευρώ η μηνιαία δόση θα ανέρχεται έως 883 ευρώ.
Το ταμείο «ιδιωτικοποιήσεων»
Στα 3,178 δισ. ευρώ εκτιμώνται τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις εταιρειών, υποδομών και την αξιοποίηση ακινήτων για τη διετία 2015-2016 σύμφωνα με την ελληνική πρόταση. Η εκτίμηση μειώνεται στα 2,116 δισ. ευρώ για την τριετία 2017-2019, ενώ για μετά το 2020 οι αποδόσεις των αποκρατικοποιήσεων έχει υπολογιστεί στα 10,815 δισ. ευρώ.
Στην ελληνική πρόταση αναφέρεται πως τμήμα των εσόδων του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων θα κατευθύνεται για τη στήριξη των ασφαλιστικών ταμείων, ενώ ένα ποσοστό από το μερίδιο που θα παραμένει στο Δημόσιο θα αξιοποιηθεί για τη στήριξη της Αναπτυξιακής Τράπεζας που θα ιδρυθεί.
Ασαφές είναι το κείμενο που έχει προωθήσει η Ελλάδα προς τους θεσμούς σε ό,τι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών, αφού μπορεί να προβλέπει την πώληση τόσο του ΟΛΠ όσο και του ΟΛΘ, αλλά και μικρότερων λιμανιών, όμως τα έσοδα που υπολογίζει για το 2016 φτάνουν μόλις τα 500 εκατ. ευρώ.
Ποσό που η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει ότι αναμένει να εισπράξει από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά και μόνο. Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ δεν φαίνεται να βρίσκεται μέσα στα πλάνα της κυβέρνησης για τα επόμενα χρόνια και μέχρι το 2022. Το ελληνικό σχέδιο περιλαμβάνει από το 2018 μέχρι το 2022 συνολικά έσοδα 100 εκατ. ευρώ από την πώληση, όπως φαίνεται, μικρότερων λιμένων.
Αποκρατικοποιήσεις χαμηλής τάσης
Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Την ώρα που οι δανειστές θέτουν επιτακτικά ως προϋπόθεση για την επίτευξη της συμφωνίας να ανοίξει ο φάκελος των αποκρατικοποιήσεων στον τομέα της ενέργειας, η ελληνική πρόταση προς τους θεσμούς, επί του προκειμένου, προσπερνά συνολικά το θέμα και περιορίζεται στην πώληση ποσοστού του ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη SOCAR, από την οποία υπολογίζονται έσοδα 188 εκατ. ευρώ.
Τίποτε, δηλαδή, δεν συζητείται από την Αθήνα για πώληση του ΑΔΜΗΕ, άνοιγμα της αγοράς λιγνίτη μέσω της «μικρής ΔΕΗ», ΔΕΠΑ και ΕΛΠΕ. Πάνω στη γραμμή Λαφαζάνη, άλλωστε, που έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι καμία ενεργειακή ιδιωτικοποίηση δεν θα υλοποιηθεί, εκτός ενδεχομένως από τον ΔΕΣΦΑ, «για τον οποίο οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν μετά τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού».
Ετσι, λοιπόν, για τη «μικρή ΔΕΗ» και τον ΑΔΜΗΕ δεν υπάρχει καμία αναφορά στην πρόταση της ελληνικής πλευράς. Περιλαμβάνεται, ωστόσο, σαν δέσμευση το να υπάρξει αλλαγή της νομοθεσίας για την αγορά προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος, που «θα λαμβάνει υπ’ όψιν την πρόταση της ΡΑΕ για δημοπρασίες τύπου ΝΟΜΕ» – το νέο μοντέλο θα εφαρμοστεί μέσα σε διάστημα εννέα μηνών.
Στη χονδρεμπορική υπάρχει πρόβλεψη για να εισαχθεί νέος μηχανισμός πληρωμής ισχύος για τους ηλεκτροπαραγωγούς για την περίοδο Μαΐου-Οκτωβρίου 2015 ύψους 112 εκατ. ευρώ. Οσον αφορά την αγορά του φυσικού αερίου, αναλαμβάνεται η υποχρέωση να κατατεθεί νομοθεσία για την απελευθέρωση της αγοράς μέχρι τον Οκτώβριο του 2015.
Για την ανεξαρτησία της ΡΑΕ, γίνεται λόγος για πλήρη σεβασμό της κοινοτικής οδηγίας και του νόμου 4001/2011 με περαιτέρω ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου ανεξαρτησίας. Στο θέμα των ΑΠΕ αναφέρεται ότι θα υπάρξει νέο πλάνο ανάπτυξης σε συνεργασία με τη γερμανική συμβουλευτική GIZ, που θα ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2015. Εξάλλου, μέχρι τέλος του 2015 θα υπάρξει αποπληρωμή των οφειλών ύψους 200 εκατ. ευρώ από φορείς του Δημοσίου και ΟΤΑ προς τη ΔΕΗ. Σε σχέση με το ΕΤΜΕΑΡ θα υπάρξει, στο μεταξύ, νέο πρόγραμμα προσαρμογής μέσα σε τρεις μήνες από την επίτευξη της συμφωνίας.
Προβλέπεται, παράλληλα, ένα νέο φιλόδοξο σχέδιο εφαρμογής της ενεργειακής αποδοτικότητας σε ιδιωτικές κατοικίες, κρατικά και δημοτικά κτήρια, με στόχο την αναζωογόνηση του κλάδου των κατασκευών στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.
Τέλος, προβλέπεται νέο πλάνο αναβάθμισης των ηλεκτρικών δικτύων για τη βελτίωσης της απόδοσης, τη μείωση των διακοπών και τη μείωση του κόστους που θα περιλαμβάνει την εγκατάσταση έξυπνων μετρητών, τη δημιουργία νέων πράσινων νησιών με μεγάλη διείσδυση ΑΠΕ, την ανάπτυξη νέων τεχνικών και λύσεων για έξυπνα δίκτυα σε συνεργασία με δίκτυα ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων και τη δημιουργία τεχνολογικών πάρκων με αντικείμενη την τεχνολογία των έξυπνων δικτύων.