Από την έντυπη έκδοση
Του Στέλιου Παπαπέτρου
[email protected]
Η αλλαγή του τρόπου με τον οποίο τα πρωτοβάθμια επιχειρησιακά σωματεία θα αποφασίζουν στο μέλλον για τις απεργιακές κινητοποιήσεις βρίσκεται στο επίκεντρο των αντιδράσεων των συνδικάτων, τα οποία εν όψει της ολοκλήρωσης της διαδικασίας ψήφισης του πολυνομοσχεδίου πραγματοποιούν σήμερα το απόγευμα συλλαλητήριο διαμαρτυρίας στην πλατεία Συντάγματος.
Εκτός από τις τριτοβάθμιες οργανώσεις ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ, οι οποίες σε ανακοινώσεις τους αναφέρουν ότι η κυβέρνηση προωθεί «μέτρα που εξαθλιώνουν ακόμη περισσότερο εκείνους που έχουν σηκώσει στις πλάτες τους τα βάρη της κρίσης και των μνημονίων», σε ιδιαίτερα σκληρούς τόνους κινούνται και οι ανακοινώσεις των σωματείων και συνδικάτων του χώρου των συγκοινωνιών, οι οποίες καταγγέλλουν πως το «εκτρωματικό πολυνομοσχέδιο διαλύει τα τελευταία υπολείμματα κοινωνικού κράτους, που είχαν διασωθεί από την 7χρονη μνημονιακή θύελλα και επιδιώκει τον περιορισμό του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος της απεργίας».
Τα συνδικάτα κατηγορούν την κυβέρνηση ότι «κατ’ επιταγή των διεθνών δανειστών προκειμένου να κλείσει η τρίτη αξιολόγηση, η Βουλή καλείται να ψηφίσει διάταξη, που προβλέπει αυξημένη σε πάνω από το 50% απαρτία των ταμειακά εντάξει μελών των πρωτοβάθμιων σωματείων κατά τη Γενική Συνέλευση για τη σύννομη λήψη της απόφασης για απεργία».
Παράλληλα επισημαίνουν πως το δικαίωμα της απεργίας υπόκειται σε αυστηρούς νομοθετικούς περιορισμούς που δυσχεραίνουν στην πράξη την άσκησή του. Σε υπόμνημα που απέστειλε η ΓΣΕΕ προς τους βουλευτές των κομμάτων αναφέρει: «Η αυτονομία των συνδικάτων ως προς την επιλογή των μέσων, του τρόπου, του χρόνου και κάθε άλλης λεπτομέρειας της άσκησης των συλλογικών εργατικών αγώνων, περιορίζεται από την υποχρέωση τήρησης όλων των νομοθετικών περιορισμών, ουσιαστικών και διαδικαστικών, στην άσκηση του δικαιώματος της απεργίας».
Η τροπολογία του υπουργείου Εργασίας προβλέπει ότι στο εξής για να μπορεί ένα πρωτοβάθμιο σωματείο μιας επιχείρησης να πάρει απόφαση για απεργία, θα πρέπει να συμμετέχει στη γενική συνέλευση του σωματείου το 50% των εγγεγραμμένων μελών του, δηλαδή η απόλυτη πλειοψηφία των μελών του σωματείου και όχι το 1/3 των εργαζομένων, όπως ισχύει μέχρι σήμερα με βάση το άρθρο 8 του συνδικαλιστικού νόμου 1264/1982. Η επίμαχη τροπολογία, που άναψε φωτιές, αφορά όλα τα πρωτοβάθμια επιχειρησιακά σωματεία του ιδιωτικού τομέα, των ΝΠΔΔ με σχέσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου, αλλά και των ΔΕΚΟ, των συγκοινωνιών, καθώς και τα ναυτεργατικά σωματεία.
Επισημαίνεται ότι με το άρθρο 19 του ν.1264/82 (όπως τροποποιήθηκε με τους ν.1915/90 και 2224/94), καθορίζεται λεπτομερέστατα και επακριβώς αυστηρή διαδικασία για τη λήψη της απόφασης για απεργία. Η παράβαση οποιασδήποτε από τις διαδικαστικές διατυπώσεις δημιουργεί κίνδυνο κήρυξης της απεργίας παράνομης. Απαιτείται π.χ. για την κήρυξη της απεργίας στις πρωτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις απόφαση γενικής συνέλευσης (το ίδιο ισχύει και για τις δευτεροβάθμιες και τριτοβάθμιες οργανώσεις των δημόσιων υπαλλήλων). Όπως αναφέρει στο σχετικό υπόμνημά της η ΓΣΕΕ: «Οποιαδήποτε ασήμαντη παρατυπία στη λήψη της απόφασης αρκεί για να χαρακτηριστεί όλη η απεργία παράνομη, άσχετα με την πραγματική θέληση των εργαζομένων και την πραγματική συμμετοχή τους στην απεργία».
Υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 95% των δικαστικών αποφάσεων που έχουν κρίνει απεργίες δέχτηκαν ότι αυτές ήταν παράνομες και διέταξαν τη διακοπή τους. Όπως μάλιστα δέχεται η νομολογία των δικαστηρίων, μπορεί να απαγορευθεί και η επανάληψη απεργιών στο μέλλον με τα ίδια ή παρόμοια αιτήματα, παρά το γεγονός ότι θα πρόκειται για απεργίες με διαφορετική ταυτότητα, λόγω των, αυτονόητα, διαφορετικών συνθηκών άσκησης του δικαιώματος. Εξάλλου, κατά των απεργών, σε περίπτωση παράβασης της απαγόρευσης, συχνά απειλούνται χρηματικές ποινές και προσωπική κράτηση, επιπλέον δε οι απεργοί μπορεί να υποχρεωθούν να αποζημιώσουν τον εργοδότη, δηλαδή να αποκαταστήσουν τη ζημιά του από την «παράνομη» ή «καταχρηστική» απεργία.
Ήδη, οι εργαζόμενοι στα λεωφορεία, στο μετρό, στα τρόλεϊ αλλά και στον ηλεκτρικό αποφάσισαν για σήμερα 24ωρη απεργία. Σημειώνεται πως κανονικά θα εκτελούνται τα δρομολόγια στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και τον προαστιακό σιδηρόδρομο.
Επίσης, σε τρίωρη στάση εργασίας θα προχωρήσουν σήμερα και οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Έτσι, καμία πτήση δεν θα πραγματοποιηθεί από και προς το ελληνικό αεροδρόμιο, μεταξύ 12 το μεσημέρι και 3 το απόγευμα, ενώ θα υπάρξουν και τροποποιήσεις των ωρών πτήσεων.
Αλλαγές και στα επιδόματα
Την επανεξέταση των κριτηρίων χορήγησης του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας στο Δημόσιο προβλέπει το άρθρο 396 του πολυνομοσχεδίου, σύμφωνα με το οποίο θα συσταθεί επιτροπή αξιολόγησης ειδικοτήτων/κλάδων και χώρων εργασίας για τους οποίους δικαιολογείται η καταβολή του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.
Το συγκεκριμένο άρθρο αφορά κυρίως τους υπαλλήλους των ΟΤΑ στον τομέα της καθαριότητας και τους εργαζόμενους στα νοσοκομεία.
Έργο της επιτροπής που θα αξιολογήσει τα επιδόματα είναι ο προσδιορισμός συγκεκριμένων κριτηρίων που συνδέονται με την έκθεση των εργαζομένων σε σοβαρό κίνδυνο βλάβης της υγείας τους, εξαιτίας των συνθηκών που επικρατούν στον χώρο εργασίας όπου απασχολούνται, των ουσιών με τις οποίες έρχονται σε επαφή ή της φύσης και του αντικειμένου της απασχόλησής τους.