Skip to main content

ΠΟΠΕΚ: Γιατί ανέβηκαν οι τιμές των καυσίμων

Τους λόγους που οδήγησαν στη «σημαντική αύξηση» των τιμών καυσίμων τις τελευταίες ημέρες εξηγεί η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων με ανακοίνωσή της.

Όπως επισημαίνει η ΠΟΠΕΚ, η τελευταία αυτή αύξηση οφείλεται στην άνοδο των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου, από την γενικότερη πολύχρονη αστάθεια στον ευρύτερο χώρο της Μέσης Ανατολής, η οποία επηρεάζει καθοριστικά διεθνώς την διαμόρφωση των τιμών του πετρελαίου, στην οποία προστέθηκε και η απόφαση των Ηνωμένων Πολιτειών να αποχωρήσουν από την συμφωνία του πυρηνικού προγράμματος με το Ιράν.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως αναφέρει, είναι οι τιμές του αργού πετρελαίου (BRENT) που διαμορφώθηκαν στα υψηλότερα επίπεδα 77,47 δολάρια το βαρέλι στις 10/5/2018, από τα 47,86 στις 8/6/2017, δηλαδή αύξηση 60% περίπου. Η αύξηση αυτή των τιμών του αργού πετρελαίου επηρεάζει αναλογικά την διαμόρφωση των τιμών λιανικής σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε., εξηγεί η Ομοσπονδία.

Επισημαίνει ωστόσο ότι στην Ελλάδα «ο βασικός παράγοντας των υψηλών τιμών, έχει σχέση με την υψηλή φορολόγηση των καυσίμων (ΕΦΚ & ΦΠΑ), όταν π.χ. σε ένα λίτρο αμόλυβδης βενζίνης οι φόροι είναι περίπου 0,94 ευρώ». Σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ, η Ελλάδα είναι χώρα με πολύ υψηλό ΕΦΚ και ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή προϊόντα, στο σύνολο των χωρών της Ε.Ε. Ειδικότερα, όπως σημειώνει, από την 1/1/2017 μετά τις νομοθετημένες αυξήσεις στα καύσιμα του ΕΦΚ, η Ελλάδα είναι η 3η χώρα με τον υψηλότερο ΕΦΚ στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με αποτέλεσμα να έχει την τρίτη ακριβότερη τιμή από τα 28 κράτη της Ε.Ε. και με μεγάλη διαφορά από τον μ.ο. των τιμών των 28 κρατών μελών της.

«Στις 14/5/2018 η επίσημη μέση τιμή της αμόλυβδης 95oct. στα 28 κράτη μέλη της Ε.Ε. διαμορφώθηκε στο 1,437 και στην Ελλάδα στο 1,601 και στο πετρέλαιο κίνησης Ε.Ε στο 1,333 και στην Ελλάδα στο 1,375» συνεχίζει η Ομοσπονδία.

Υπενθυμίζει παράλληλα ότι η ΠΟΠΕΚ «έχει τοποθετηθεί κατ’ επανάληψη και δυστυχώς δικαιώθηκε από τα οικονομικά στοιχεία, ότι η αύξηση του ΕΦΚ και του ΦΠΑ δεν έφερε και δεν θα φέρει την προσδοκώμενη αύξηση των δημοσίων εσόδων, ούτε θα συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη, αλλά αντιθέτως θα επιφέρει, α) πτώση των πωλήσεων και μείωση των δημοσίων εσόδων, β) κλείσιμο επιχειρήσεων της αγοράς πετρελαιοειδών (π.χ. πρατήρια) και γ) αύξηση του λαθρεμπορίου και της παράνομης διακίνησης καυσίμων και έξαρση του αθέμιτου ανταγωνισμού,  σε βάρος των υγιών επιχειρήσεων, των καταναλωτών και της εθνικής οικονομίας».

Η Ομοσπονδία επισημαίνει ότι όσοι προσπαθούν να κατηγορήσουν τους πρατηριούχους ότι ευθύνονται για τις αυξήσεις των τιμών, είναι αυτοί που κρύβουν την αλήθεια και εξυπηρετούν αλλότρια συμφέροντα και συμπληρώνει πως «η ευθύνη της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς πετρελαιοειδών και η εφαρμογή των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού, βαρύνει αποκλειστικά τις εκάστοτε κυβερνήσεις».