Skip to main content

Εξαμηνιαία έρευνα ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ: Ούτε νέα «λουκέτα», αλλά ούτε νέα εμπορικά…

Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]

Υποχώρηση των κλειστών καταστημάτων στην Αθήνα και οριακή αποκλιμάκωση στις άλλες αγορές, σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο (-0,41%), διαπιστώνει η τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ. Η μείωση αυτή συμβάλει στη γενική διόρθωση της εικόνας του συνόλου των αγορών, η οποία και αποτελεί τη δεύτερη καλύτερη που έχει καταγραφεί από το ΙΝΕΜΥ.

Ειδικότερα, οι κύριες καταγραφές των αναλυτών συντείνουν  στα εξής:

  • Σημαντική ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στην αγορά της Αθήνας (μείωση των κλειστών καταστημάτων κατά 1,2% σε σύγκριση με το προηγούμενο εξάμηνο και 1,4% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος).
  • Από το 2012 όπου είναι συγκρίσιμο το πεδίο απογραφής, το Μάρτιο του 2018  καταγράφεται το χαμηλότερο ποσοστό κλειστών καταστημάτων που έχει καταγραφεί (24,9%)
  • Νέες επιχειρήσεις διάφορων κλάδων εισέρχονται στην αγορά (εμπόριο τροφίμων, εστίαση, λοιποί κλάδοι) ενώ το λιανικό εμπόριο ένδυσης μειώνεται σε όρους συγκέντρωσης.
  • Σε όλες τις εμπορικές ζώνες Κολωνάκι, Πατησιών, Κεντρικές, Εξάρχεια διαπιστώνεται βελτίωση στην συγκέντρωση κλειστών καταστημάτων με εξαίρεση το Εμπορικό Τρίγωνο στο οποίο καταγράφεται οριακή αύξηση.

Για άλλες αγορές της Αττικής, παρατηρούνται τα ακόλουθα:

  • Βελτίωση και ενίσχυση της παρουσίας του λιανικού εμπορίου στις αγορές Χαλανδρίου και Περιστερίου. Συγκεκριμένα: Εντυπωσιακή διόρθωση της εικόνας της, παρουσιάζει η αγορά του Χαλανδρίου, όπου τα λουκέτα μειώνονται κατά 3%. Η μείωση αυτή έρχεται να διορθώσει τη ραγδαία αύξηση που καταγράφηκε το προηγούμενο εξάμηνο αλλά και να βελτιώσει περεταίρω την εικόνα της αγοράς. Μείωση των λουκέτων κατά 0,8%, προκύπτει στο Περιστέρι. Η μείωση που καταγράφεται είναι η 5η συνεχόμενη και η συνολική εικόνα της αγοράς σταδιακά προσεγγίζει τα επίπεδα της αγοράς κατά το Μάρτιο του 2013.
  • Δυσμενέστερη κατάσταση σε Μαρούσι, Ν. Ιωνία, Γλυφάδα και Κηφισιά. Πιο αναλυτικά:  Σημαντική αύξηση των λουκέτων, δείχνει το Μαρούσι (+2,6% σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο και +3,1% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος) και στην Ν. Ιωνία (+1,1% σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο και +1,3% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος). Επίσης, σημαντική αύξηση των κλειστών καταστημάτων, έχουμε στη Γλυφάδα και στην Κηφισιά (+1,1% τόσο σε σύγκριση με το προηγούμενο εξάμηνο όσο και ετησίως).

Σε ότι αφορά τις περιφερειακές αγορές, το ΙΝΕΜΥ συμπεραίνει μικρές μειώσεις σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο, στα όρια της σταθεροποίησης, των λουκέτων σε Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Πειραιά (-0,3%, -0,2% και -0,3% αντίστοιχα). Τόσο στον Πειραιά όσο και στην Πάτρα υπάρχει οριακή ενίσχυση της  εστίασης και υποχώρηση του λιανικού εμπορίου υπόδησης και των λοιπών κλάδων δραστηριότητας αντίστοιχα.

«Το τελευταίο εξάμηνο δεν βλέπουμε νέα “λουκέτα”, αλλά ούτε και νέα εμπορικά καταστήματα στις αγορές των μεγάλων πόλεων», δήλωσε ο Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης. Από τις αρχές του έτους, έχουμε επισημάνει και διαπιστώσει την οριακή βελτίωση των οικονομικών μεγεθών και επιδόσεων των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων. Τα αποτελέσματα της 12ης σε σειρά καταγραφής των επαγγελματικών στεγών σε εμπορικά κέντρα των πόλεών μας, συνηγορούν υπέρ αυτής της διαπίστωσης. Το ποσοστό των κλειστών επαγγελματικών στεγών στο κέντρο της Αθήνας μπορεί να έφτασε στο χαμηλότερο μνημονιακό ποσοστό (24,9%) από την έναρξη της κρίσης, ενώ, στο σύνολο των καταγραφών τα “λουκέτα” παρουσίασαν σημαντική μείωση, χωρίς όμως αυτό να μας ικανοποιεί, αφού 1 στα 4 εμπορικά καταστήματα συνεχίζει να παραμένει κλειστό. Είναι φανερό ότι οι επιχειρήσεις καταβάλλουν τεράστιες προσπάθειες για να επιστρέψει η αγορά στην κανονικότητα και οι πρώτες θετικές ενδείξεις είναι πολύ κρίσιμο να χαρακτηρίζονται από σταθερότητα και διάρκεια, ώστε να μετουσιωθούν σε αναπτυξιακή προοπτική. Γι΄ αυτό το λόγο, η ΕΣΕΕ ανταποκρινόμενη στο ρόλο της και αναγνωρίζοντας την κρισιμότητα της περιόδου, διοργανώνει στις 20 και 21 Απριλίου 2018 συνέδριο στο οποίο θα  διερευνηθούν οι επιτυχημένες επιχειρηματικές στρατηγικές, ώστε να σχεδιάσουμε τα επόμενα βήματα των εμπορικών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων».