Από την έντυπη έκδοση
Με «υπεύθυνους» φορείς τα νοσοκομεία και τον ΕΟΠΥΥ, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα πήραν ξανά την ανηφόρα τον Φεβρουάριο, με αποτέλεσμα να ανακοπεί η πτωτική πορεία των τελευταίων μηνών. Έχοντας ως στόχο τον μηδενισμό των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων μέχρι τον Αύγουστο, η κυβέρνηση έχει μπροστά της πολύ δύσκολο έργο στο συγκεκριμένο πεδίο, καθώς, με δεδομένο ότι και τον Μάρτιο δεν υπήρχαν διαθέσιμα κονδύλια για αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών, ο χρόνος που υπολείπεται για να «εξαλειφθούν» ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις της τάξεως των 3,39 δισ. ευρώ είναι πλέον εξαιρετικά περιορισμένος.
Αμέσως μετά το Πάσχα, τόσο το Γενικό Λογιστήριο όσο και οι φορείς της γενικής κυβέρνησης, που έχουν και τον τελικό λόγο για τις πληρωμές, θα πρέπει να πατήσουν… γκάζι. Άμεσος στόχος είναι να διοχετευτούν στην αγορά τα 500 εκατ. ευρώ που εκταμιεύτηκαν στο τέλος Μαρτίου από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (και μάλιστα προσαυξημένα κατά 1 δισ. ευρώ με πόρους του κρατικού προϋπολογισμού). Μόνον έτσι θα αποδεσμευτεί και η υποδόση του ενός 1 δισ. ευρώ, η οποία επίσης προορίζεται για αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών, αλλά η εκταμίευσή της συνδέεται με την αποπληρωμή συγκεκριμένων στόχων (σ.σ.: μείωση ληξιπρόθεσμων οφειλών και πορεία πλειστηριασμών).
Τον Φεβρουάριο, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα ήταν αυξημένες συνολικά κατά 237 εκατ. ευρώ συγκριτικά με τον Ιανουάριο. Χωρίς δόση από τον ESM, το Γενικό Λογιστήριο έκοψε ταχύτητα στη διαδικασία αποπληρωμής, με αποτέλεσμα να αποτυπωθούν στα στοιχεία οι νέες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις. Έτσι:
- οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις ανήλθαν στα 2,614 δισ. ευρώ έναντι 2,461 δισ. ευρώ τον Ιανουάριο και 2,549 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2017. Αύξηση παρατηρήθηκε κατά κύριο λόγο στα χρέη του ΕΟΠΥΥ, τα οποία διαμορφώθηκαν στα 585 εκατ. ευρώ έναντι 532 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο και αντίστοιχου ποσού τον Δεκέμβριο. Πολύ μεγάλη αύξηση παρατηρείται, και μάλιστα για δεύτερο συνεχόμενο μήνα, στα χρέη των νοσοκομείων, με αποτέλεσμα αυτά να ανέλθουν στα 439 εκατ. ευρώ, έναντι 349 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο και 299 εκατ. ευρώ τον Δεκέμβριο. Από τους λοιπούς φορείς της γενικής κυβέρνησης, αξιοσημείωτη είναι και η αύξηση των χρεών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, από τα 242 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο στα 270 εκατ. ευρώ τον Φεβρουάριο.
- Οι εκκρεμείς επιστροφές φόρου αυξήθηκαν στα 776 εκατ. ευρώ από 692 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο. Το ποσό των άμεσων φόρων που πρέπει να επιστραφεί διαμορφώθηκε στα 433 εκατ. ευρώ τον Φεβρουάριο από 404 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο, ενώ το αντίστοιχο ποσό των έμμεσων φόρων ανήλθε στα 154 εκατ. ευρώ τον Φεβρουάριο από τα 94 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο. Συνολικά, οι υποχρεώσεις αυξήθηκαν τον Φεβρουάριο στα 3,39 δισ. ευρώ από 3,153 δισ. ευρώ τον Ιανουάριο, με την αύξηση να ανέρχεται στα 237 εκατ. ευρώ.
Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Στήριξης έχει αλλάξει τον τρόπο μέτρησης του στόχου αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Ελληνικού Δημοσίου. Όπως προκύπτει και από τα κείμενα της πρόσφατης συνεδρίασης του διοικητικού συμβουλίου για την εκταμίευση της δόσης των 6,7 δισ. ευρώ μέσα στις επόμενες εβδομάδες, η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να προσκομίσει στοιχεία από τα οποία να προκύπτει ότι έχουν διατεθεί για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών κονδύλια ίσα με το 200% των χορηγήσεων που έχουν γίνει από τον ESM για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Από τα ίδια κείμενα προκύπτει ότι η υποδόση του 1 δισ. ευρώ, που βρίσκεται σε εκκρεμότητα, για να δοθεί «μετά την 1η Μαΐου αλλά όχι αργότερα από τις 15 Ιουνίου του 2018» μπορεί να εκταμιευτεί και αυτή σε περισσότερες από μία δόσεις. Δηλαδή, πρακτικά, το Γενικό Λογιστήριο θα πρέπει να ρίξει στην αγορά τουλάχιστον ένα δισ. ευρώ μέσα στον Απρίλιο προκειμένου να ξεκλειδώσει μέρος της υποδόσης του ενός δισ. ευρώ που εκκρεμεί. Αυτό το ένα δισ. ευρώ θα χρηματοδοτηθεί κατά το ήμισυ με το δάνειο που χορήγησε ο ESM και το άλλο μισό με πόρους του κρατικού προϋπολογισμού.
Το πρωτογενές πλεόνασμα
Σε ταμειακή βάση, το πρωτογενές πλεόνασμα των φορέων της γενικής κυβέρνησης στο δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου διαμορφώθηκε στα 3,262 δισ. ευρώ από 2,453 δισ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Σε αντίθεση με την περσινή εικόνα, αισθητή βελτίωση καταγράφεται στο αποτέλεσμα της κεντρικής διοίκησης, με το πρωτογενές πλεόνασμα να διαμορφώνεται στα 2,431 δισ. ευρώ έναντι 1,615 δισ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Αντίθετα, χειρότερη σε σχέση με πέρυσι εμφανίζεται η εικόνα στους οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης, με το πρωτογενές αποτέλεσμα να διαμορφώνεται στα 533 εκατ. ευρώ έναντι 601 εκατ. ευρώ πέρυσι.
Τα έσοδα των φορέων κοινωνικής ασφάλισης από τις εισφορές εμφανίζουν πολύ μεγάλη αύξηση σε σχέση με πέρυσι, με αποτέλεσμα να διαμορφώνονται στα 3,756 δισ. ευρώ έναντι 3,287 δισ. ευρώ πέρυσι. Ωστόσο, είναι μειωμένες οι μεταβιβάσεις (στα 2,859 δισ. ευρώ από 3,228 δισ. ευρώ πέρυσι), με αποτέλεσμα και τα έσοδα να διαμορφώνονται τελικώς κοντά στα περσινά επίπεδα (6,892 δισ. ευρώ από 6,721 δισ. ευρώ πέρυσι). Αύξηση παρατηρήθηκε και στο σκέλος των δαπανών (στα 6,359 δισ. ευρώ από 6,119 δισ. ευρώ πέρυσι).