Skip to main content

«Βουτιά» στις πωλήσεις ηλεκτρικών – ηλεκτρονικών

Από την έντυπη έκδοση

Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]

Βουτιά κατέγραψε η ελληνική αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κατά τον πρώτο μήνα του 2016, δίνοντας το στίγμα για μια δύσκολη επερχόμενη χρονιά, η οποία στους retailers και προμηθευτές του χώρου ίσως θυμίσει την έναρξη της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας.

Οπως τονίζουν οι εκπρόσωποι του χώρου, στους επόμενους μήνες απαιτούνται επιπλέον προσπάθειες πέραν εκείνων που έγιναν για την ολοκλήρωση της προηγούμενης οικονομικής χρήσης, η οποία έκλεισε με θετικό πρόσημο, γεγονός που έδωσε ανάσα σε μια αγορά που έχει χάσει το μισό του μεγέθους της την τελευταία πενταετία.

Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων του καταναλωτικού κλίματος GFK, τον Ιανουάριο του 2016 η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών σημείωσε πτώση τόσο σε τεμάχια όσο και σε τζίρο. Ειδικότερα, κινήθηκε στο -9,8% σε τεμάχια και στο -5,4% σε αξία, σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2015 που ήταν ανοδικός κατά 14,5% σε τεμάχια και κατά 11,9% σε αξία.

Στις επιμέρους κατηγορίες οι πωλήσεις των ειδών πληροφορικής διαμορφώθηκαν στο -16,4% σε τεμάχια και -18,2% σε αξία, έναντι ανόδου 10,5% σε τεμάχια και πτώσης κατά 1,6% σε αξία τον περσινό Ιανουάριο. Η αγορά των λεγόμενων μαύρων συσκευών (τηλεοράσεις, συστήματα ήχου, κ.λπ.) βρέθηκε στο -19,8% σε τεμάχια και στο -15,8% σε αξία έναντι αύξησης κατά 5,2% σε τεμάχια και 7,8% σε αξία πέρυσι. Στις τηλεπικοινωνίες οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στο -5,5% σε τεμάχια και -5,3% σε αξία έναντι ανόδου κατά 21,6% σε τεμάχια και κατά 30,8% σε αξία πέρυσι.

Στα φωτογραφικά είδη οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στο -33% σε τεμάχια και -6,5% σε αξία έναντι -24,4% και -11,5% σε τεμάχια και αξία αντίστοιχα πέρυσι. Στις μικροσυσκευές οι πωλήσεις κινήθηκαν επίσης πτωτικά όσον αφορά τα τεμάχια και βρέθηκαν στο -9,6% έναντι ανόδου πέρυσι κατά 6,5%, ενώ σε αξία παρέμειναν αμετάβλητες έναντι επίσης ανόδου κατά 2,3% τον περσινό Ιανουάριο. Τα κλιματιστικά κατέγραψαν μικρή αύξηση στις πωλήσεις σε τεμάχια κατά 1,1% έναντι 15,2% πέρυσι και επίσης αύξηση σε αξία στο 4,9% έναντι περσινής ανόδου κατά 15,3%. Οι λευκές συσκευές (ψυγεία, κουζίνες) σημείωσαν άνοδο πωλήσεων σε τεμάχια κατά 9,4% έναντι ανόδου 8,1% πέρυσι και άνοδο σε αξία κατά 15,9% έναντι 5,1% πέρυσι.

Υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες, οι έμποροι δεν κρύβουν την αγωνία και τον προβληματισμό τους και μετρούν τις δυνάμεις τους, οι οποίες δοκιμάζονται σε έντονο ρυθμό τα τελευταία επτά χρόνια.

Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών οδηγείται σε αναδιάρθρωση και εξορθολογισμό, προκειμένου η αναλογία τετραγωνικών μέτρων των καταστημάτων λιανικής, υπαλλήλων, εμπορευμάτων και τζίρου να καταστεί αποδοτική και συμφέρουσα για τον κλάδο. Οι αναλυτές του χώρου εκτιμούν ότι το α’ εξάμηνο του 2016 θα είναι πτωτικό για τον κλάδο. Ειδικότερα στην αγορά της πληροφορικής εκτιμάται ότι οι πωλήσεις θα κινηθούν πτωτικά, ενώ η διαχρονικά ανθεκτική αγορά των τηλεπικοινωνιών αναμένεται να εμφανίσει αυξομειώσεις από μήνα σε μήνα, το ποσοστό των οποίων θα καθοριστεί από τα λανσαρίσματα νέων προϊόντων, υπηρεσιών και προσφορών.

Πτωτική αναμένεται και η αγορά των φωτογραφικών ειδών, ενώ στις μαύρες συσκευές οι έμποροι ποντάρουν σε κάλυψη του χαμένου εδάφους στο β’ τρίμηνο του 2016. Από την άλλη πλευρά, ενθαρρυντική είναι η θετική πορεία των λευκών συσκευών, μιας και φαίνεται πως τα νοικοκυριά περνούν σε αντικατάσταση τέτοιου τύπου συσκευών, λόγω παλαιότητας.

Επίσης ενθαρρυντικό είναι το γεγονός πως το καταναλωτικό κοινό ανταποκρίνεται σε τεχνολογικά εξελιγμένες συσκευές και επενδύει χρήματα σε προϊόντα επώνυμα και ακριβά επιζητώντας καλύτερη και μακροβιότερη λειτουργία.