Skip to main content

Ανασύσταση δυνάμεων και επιχειρηματικού μοντέλου για τους αερομεταφορείς

Οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς αναθεωρούν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα μετά το καταστροφικό σοκ του κορωνοϊού. Η ανάκαμψη μετά την κρίση στην οποία τους βύθισε η πανδημία περνάει μέσα από τον ήλιο και τις παραλίες.

Ο κλάδος έχει πληγεί σοβαρά από την υγειονομική κρίση που «ακινητοποίησε» τον κόσμο στα σπίτια του. Σύμφωνα με την Lufthansa, ο αερομεταφορέας σημείωσε μείωση κατά 75% στον αριθμό των επιβατών μεταξύ 2019 και 2020, επισημαίνοντας τον καταστροφικό αντίκτυπο που βίωσαν πολλές αεροπορικές εταιρείες από την αρχή της πανδημίας.

Πλέον, ωστόσο, οι αερομεταφορείς αναζητούν τρόπους προσαρμογής των επιχειρηματικών τους μοντέλων στις υπάρχους συνθήκες και καθώς οι οικονομίες προσπαθούν να βρουν βηματισμός ανοίγοντας τις δραστηριότητές τους, ή κάποιες από αυτές, μέσα στους επόμενους μήνες.

«Οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς θα στηριχθούν στα ταξίδια αναψυχής», δήλωσε ο Άντριαν Γιάνοσικ, αναλυτής στο Berenberg.  

Καθώς οι οικονομίες της Ευρώπης εξετάζουν, στοχεύουν, σκοπεύουν στη χαλάρωση των περιορισμών, αναμένεται ότι οι πολίτες μετά από περίπου ένα χρόνο υπό συνθήκες πανδημίας θα προσπαθήσουν να κάνουν διακοπές το συντομότερο δυνατό. Αντίθετα, από την άλλη, τα επαγγελματικά ταξίδια θεωρούνται «ξοφλημένα» για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα και αναμένεται ότι θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να ανακάμψουν.

Οι αερομεταφορείς γνωρίζουν τις συνθήκες που διαμορφώνονται στον κλάδο και προσπαθούν να προσαρμοστούν αναλόγως. «Σίγουρα θα δούμε πολύ λιγότερα εταιρικά ταξίδια και πολύ περισσότερα ταξίδια αναψυχής», σχολίασε ο CEO της Scandinavian Airlines, Ρίκαρντ Γκουσταφσον στο CNBC. «Πρέπει να προσαρμόσουμε τη λειτουργία μας περισσότερο σ την εποχικότητα, σε μεγαλύτερο βαθμό από ό, τι σήμερα», πρόσθεσε.

Οι οικονομικές αεροπορικές εταιρείες όπως η Ryanair και η easyJet δελεάζουν πάντα τους πελάτες να κάνουν ένα διάλειμμα σε ηλιόλουστους ευρωπαϊκούς προορισμούς, όπως στην Ελλάδα, την Ισπανία και την Ιταλία. Ωστόσο, οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες θα μπορούσαν να κάνουν το ίδιο, όπως η Lufthansa και η British Airways οι οποίες παραδοσιακά εξυπηρετούν όσους ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους.

«Τα επαγγελματικά ταξίδια θα επιστρέψουν στα επίπεδα  πάνω από τα αντίστοιχα του 2019 μέχρι το τέλος της δεκαετίας», δήλωσε ο Στίφεν Φούρλονγκ , αναλυτής της Davy, προσθέτοντας από την άλλη ότι τα ταξίδια αναψυχής θα μπορούσαν να επιστρέψουν «πολύ γρήγορα».

Ένα διαφορετικό μείγμα καμπίνας

Τα επαγγελματικά  ταξίδια δημιούργησαν τις αντίστοιχες θέσεις στο εσωτερικό της καμπίνας ενός αεροπλάνου, τις premium θέσεις δηλαδή, την business class και τις κάρτες πιστότητας. Ωστόσο, αυτά δεν μπορούν να αποτελούν μέρος της νέας ταξιδιωτικής πραγματικότητας, σύμφωνα με τους αναλυτές.

«Θα πρέπει να αναδιαμορφωθούν οι καμπίνες », εξηγεί ο Φουρλονγκ αναφέροντας πως οι επιχειρηματίες που ταξιδεύουν θα καταλαμβάνουν πολύ μικρότερο μέρος του αεροπλάνου.  

Κοιτάζοντας τον τρόπο με τον οποίο οι low-cost αεροπορικές εταιρείες οργανώνουν το στόλο τους, υπάρχει σαφώς πολύ μικρότερη εστίαση στους premium πελάτες. Στην πραγματικότητα, η Ryanair, για παράδειγμα, δεν διαθέτει κάρτα επιβράβευσης για τους συχνούς πελάτες.

«Αυτό είναι πιθανό να είναι ένα προσωρινό φαινόμενο. Θα επανέλθουν τε εταιρικά (ταξίδια) », υποστήριξε  από την πλευρά του ο Γιανοσίκ. Ωστόσο, με τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες να εξαρτώνται  από τα ταξίδια αναψυχής βραχυπρόθεσμα έως μεσοπρόθεσμα, πρόσθεσε ότι η τιμολόγηση των εισιτηρίων «θα είναι αδύναμη».

Τα διαβατήρια εμβολιασμού

Οι αερομεταφορείς ποντάρουν πολλά στην διαβατήριο εμβολιασμού καθώς βλέπουν την πρότασή υιοθέτησής του μια σημαντική ώθηση προς την ανάκαμψη από την χαμένη τους χρονιά.

Η ιδέα ακόμα βρίσκεται υπό συζήτηση στους ευρωπαϊκούς κόλπους των Βρυξελλών, ωστόσο, η ταξιδιωτική βιομηχανία βλέπει το διαβατήριο ως ένα μέσο που θα επιτρέψει την μερική επιστροφή των ταξιδιών το καλοκαίρι.

«Η IATA πιέζει πάρα πολύ σκληρά» για αυτήν την ιδέα, δήλωσε ο Άντριου Λομπενμπεργκ, αναλυτής της HSBC.

Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών εργάζεται για την δημιουργία ενός  ταξιδιωτικού πάσο, μια ψηφιακή πλατφόρμα δηλαδή όπου οι επιβάτες μπορούν να ανεβάζουν τις πληροφορίες για την υγεία τους. Ζήτησε από τους ηγέτες της ΕΕ να υιοθετήσουν τα διαβατήρια εμβολίων ώστε οι πελάτες να αισθάνονται ασφαλείς να ταξιδέψουν ξανά.

Τα διαβατήρια εμβολιασμού «θα καταλήξουν να είναι μέρος του ανοίγματος των αεροπορικών ταξιδιών», δήλωσε ο Λομπενμπεργκ.

naftemporiki.gr