Της Νατάσας Στασινού
[email protected]
Όταν το Dreamliner της Boeing καθηλώθηκε το 2013, χρειάστηκαν μόλις 20 εκατ. δολάρια και τρεις μήνες για να λυθεί το πρόβλημα. Η κρίση με το 737 Max, ωστόσο, θα μπορούσε να αποδειχθεί πολύ πιο επίμονη και άκρως δαπανηρή. Ο αμερικανικός αεροναυπηγικός κολοσσός προσπαθεί να περιορίσει τον αντίκτυπο, αλλά θα χρειαστεί να δράσει άμεσα και αποφασιστικά για να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες για την ασφάλεια των αεροσκαφών του. Το κόστος των αναβαθμίσεων λογισμικού, πιθανές διεκδικήσεις αποζημιώσεων, το σφυροκόπημα της μετοχής, αλλά και ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος στη φήμη και στο βιβλίο των παραγγελιών του συνθέτουν ένα βουνό προκλήσεων.
Αν και ο οίκος Moody’s, σε μία πρώτη εκτίμηση της κατάστασης, αναφέρει ότι η εταιρεία μπορεί να αντεπεξέλθει στις βραχυπρόθεσμες προκλήσεις, το πλήγμα που έχει δεχθεί σε επίπεδο φήμης η εταιρεία δεν μπορεί να αγνοηθεί. Τα δύο αεροπορικά δυστυχήματα σε διάστημα πέντε μηνών έχουν ήδη θέσει εν αμφιβόλω παραγγελίες ύψους 57 δισ. δολαρίων. Συνολικά η Boeing έχει παραδώσει μόλις 371 αεροσκάφη της αναβαθμισμένης εκδοχής του 737 και αποφάσισε να τα καθηλώσει στο σύνολό τους προσωρινά. Ωστόσο έχει δεχθεί παραγγελίες τουλάχιστον 4.600 τέτοιων αξίας 550-600 δισ. δολαρίων. Το δυνητικό πλήγμα για τα έσοδα θα ήταν επομένως τεράστιο. Μεγάλος κερδισμένος της κατάστασης η Airbus, αφού μόνο το A320 του ευρωπαϊκού αεροναυπηγικού κολοσσού είναι ευθέως ανταγωνιστικό στο 737 Max.
Παράλληλα η Βoeing δεν αποκλείεται να έρθει αντιμέτωπη με αγωγές αποζημίωσης από εταιρείες, που αναγκάστηκαν να καθηλώσουν τα 737 Max στο στόλο τους. Ήδη η νορβηγική αεροπορική εταιρεία Norwegian Air ανακοίνωσε ότι θα κινηθεί σε αυτή την κατεύθυνση. «Θα πρέπει να πληρώσει εκείνη το λογαριασμό» δήλωσε χαρακτηριστικά στο Reuters εκπρόσωπος της εταιρείας για το κόστος των καθηλώσεων.
Ακόμη και εάν αποφύγει τελικά μαζικές αγωγές, πιθανότατα δεν θα αποφύγει το κόστος για την αναβάθμιση του λογισμικού των αεροσκαφών. Αυτό βεβαίως θα εξαρτηθεί και από τα ευρήματα για τα αίτια των δύο δυστυχημάτων, με τα οποία συνδέεται το αεροσκάφος στενής ατράκτου.
Ειδικοί υπολογίζουν ότι τέτοιου είδους αναβαθμίσεις θα στοιχίσουν στη Boeing 1 με 2 εκατ. δολάρια ανά αεροσκάφος, όταν το περιθώριο λειτουργικού κέρδους από τις παραδόσεις τους (εφόσον δεν ακυρωθούν οι παραγγελίες) είναι 12 με 15 εκατ. δολάρια ανά αεροσκάφος. Η εταιρεία θα πρέπει μάλλον να βάλει στην άκρη περίπου 2 δισ. δολάρια ρευστού, όπως αναφέρουν αναλυτές στη WSJ. Αυτή τη στιγμή έχει στα χέρια της ρευστό ύψους 7 δισ. δολαρίων και επομένως δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα ρευστότητας.
Πέρα από το κόστος, όμως, από αναβαθμίσεις, επιδιορθώσεις, ακυρώσεις παραγγελιών και ενδεχόμενων αποζημιώσεων, έχει ακόμη έναν πονοκέφαλο να υπολογίσει. Το πλήγμα στην κεφαλαιοποίησή της που έχει συρρικνωθεί κατά περισσότερο από 20 δισ. δολάρια από τις αρχές της εβδομάδας, ενώ απέχει περί τα 40 δισ. δολάρια από τα επίπεδα, στα οποία βρισκόταν τον περασμένο μήνα.
Το υψηλότερο κόστος, όμως, είναι το κόστος εμπιστοσύνης. Αυτό θα παλέψει πρωτίστως να περιορίσει η εταιρεία και για να το πετύχει θα χρειαστούν τολμηρές αποφάσεις.
naftemporiki.gr