Skip to main content

Κίνδυνος να στερέψει και από ντίζελ η Ευρώπη

Ενεργειακό χειμώνας και στο ντίζελ, αναμένεται να αντιμετωπίσει η Ευρώπη, καθώς ο ανεφοδιασμός της από την Ρωσία,  τον μεγαλύτερο  προμηθευτή της, πρόκειται να σταματήσει τους επόμενους μήνες.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση προμηθεύεται με 200 εκατομμύρια  βαρέλια ντίζελ ετησίως απο την Ρωσία. Σύμφωνα με τις κυρώσεις της ΕΕ τον Δεκέμβριο, θα απαγορευτούν οι δια θαλάσσης παραδόσεις ρωσικού αργού. Από τις αρχές Φεβρουαρίου, θα απαγορευτει και η παράδοση δια θαλάσσης, σχεδόν όλων των προϊόντων διύλισης πετρελαίου — συμπεριλαμβανομένου  και του ντίζελ.

Το ίδιο θα ισχύσει και για τα εκατομμύρια Ρωσικά βαρέλια νάφθα — μια πρώτη ύλη για την πετροχημική βιομηχανία που μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή βενζίνης — καθώς και γτια το πετρέλαιο μαζούτ, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην παραγωγή ενέργειας και στη ναυτιλία.

Καθώς ο χρόνος τελειώνει θα πρέπει να γίνουν δραματικές περικοπές για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.

Το πρόβλημα 

Οι εισαγωγές καυσίμου τύπου ντίζελ στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο — το οποίο επίσης απαγορεύει τις ρωσικές εισαγωγές — μειώθηκαν από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa Ltd. που συγκέντρωσε το Bloomberg.

Για να υπάρξει ομαλότητα ο εφοδιασμός  θα πρέπει να μειώνεται κατά – περισσότερα από-  5.000 βαρέλια κάθε μέρα από την 1η Νοεμβρίου έως την προθεσμία του Φεβρουαρίου. Διαφορετικά οι επιπτώσεις μιας απότομης διακοπής  στις προμήθειες μπορεί να γίνουν οδυνηρές

Η απεξάρτηση από την Ρωσία, και σε αυτόν τον τομέα, δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση.  Στην Γαλλία, χώρα από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς της Ευρώπης, μειώθηκε πρόσφατα η εσωτερική παραγωγή ντίζελ λόγω απεργιών στα διυλιστήρια, αναγκάζοντάς την να προμηθεύεται από το εξωτερικό ακόμη μεγαλύτερες ποσότητες. 

Η εγχώρια παραγωγή στη Γερμανία, όπου η ζήτηση ντίζελ είναι ισχυρότατη κινδυνεύει επίσης επειδή το διυλιστήριο Schwedt πρόκειται να χάσει την πρόσβαση σε αργό πετρέλαιο μέσω του αγωγού Druzhba.
 

Εναλλακτικοί Προμηθευτές

Η ΕΕ αναμένεται να αντισταθμίσει τις ελλείψεις με εισαγωγές από την  Μέση Ανατολή, κάτι που ήδη συμβαίνει και με το πετρέλαιο.

Αισιόδοξη προοπτική δίνει και η  ανάπτυξη του γιγαντιαίου διυλιστηρίου Al-Zour του Κουβέιτ και των εγκαταστάσεων Jazan της Σαουδικής Αραβίας. Η Κίνα επιτρέπει επίσης  μεγαλύτερες εξαγωγές καυσίμων  

Ωστοσο η πρόσβαση  μπορεί να γίνει επιπλέον πολύπλοκη, καθώς οι κυρώσεις δυσκολεύουν την ασφάλιση των πλοίων και ειδικότερα των ειδικών σκαφών, κατηγορίας πάγου που χρησιμοποιούνται στη Βαλτική. 

 naftemporiki.gr