Skip to main content

Εποχή… άνθησης επιχειρηματικών πάρκων

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Από την άναρχη ανάπτυξη στο οργανωμένο Επιχειρηματικό/Εμπορικό Πάρκο περνούν σταδιακά οι επιχειρήσεις, αφήνοντας πίσω πολιτικές της δεκαετίας του ’60 όπου εγκαθίσταντο μικρές και μεγαλύτερες μονάδες χωρίς σχέδιο και υποδομές.

Εν μέσω διαβούλευσης που ολοκληρώνεται στις 2 Σεπτεμβρίου για τη θέσπιση πλαισίου ρύθμισης των Επιχειρηματικών Πάρκων από το υπουργείο Ανάπτυξης, υπάρχει κινητικότητα σε Θεσσαλονίκη και Πάτρα για επενδύσεις σε αυτά, με σκοπό την τόνωση της περιφερειακής ανάπτυξης και την ενίσχυση της βιομηχανικής παραγωγής, της εμπορικής δραστηριότητας και της πράσινης επιχειρηματικότητας.

Στο πλαίσιο αυτό, στο «μικροσκόπιο» του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ) μπαίνει η δημιουργία Logistic Center στη Θεσσαλονίκη, με τον πρόεδρο του ΣΕΒΕ, Σίμο Διαμαντίδη, να έχει σήμερα συνάντηση για αυτό το θέμα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Υπερταμείου, Γρηγόρη Δημητριάδη.

Σημειώνεται ότι την έδρα Logistics Center, που θα αποτελέσει την πύλη εισόδου των προϊόντων της Σαουδικής Αραβίας προς εξαγωγή στην Ευρώπη, όπως ζήτησε ο πρίγκιπας-διάδοχος της Σαουδικής Αραβίας, Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al Saud, σε πρόσφατη επίσκεψή του, διεκδικεί η Θεσσαλονίκη με πρωτοβουλία του Συνδέσμου Εξαγωγέων ΣΕΒΕ.

Κοινό αίτημα

Ο κ. Διαμαντίδης αναλαμβάνει πρωτοβουλία να έρθει σε επαφή και με παραγωγικούς φορείς της πόλης, ώστε να υποβληθεί κοινό αίτημα στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, κατά την επικείμενη συνάντησή του με τους φορείς πριν από τη ΔΕΘ.

Ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ έχει καλέσει τα επιμελητήρια της πόλης (ΕΒΕΘ, ΕΕΘ, ΒΕΘ, Οικονομικό, Τεχνικό), καθώς και τον υφυπουργό Εσωτερικών, Σταύρο Καλαφάτη, και τον περιφερειάρχη Κ. Μακεδονίας, Απόστολο Τζιτζικώστα, σε συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί στα γραφεία του Συνδέσμου, τη Δευτέρα 29 Αυγούστου.

Ένας πιθανός χώρος για την υλοποίηση του εγχειρήματος, που θεωρείται κατάλληλος από τον ΣΕΒΕ, είναι το πρώην στρατόπεδο Γκόνου (ακίνητο 672 στρεμμάτων), του οποίου η αξιοποίηση επιταχύνεται, καθώς είναι ένα από τα έξι νέα έργα που η Κυβερνητική Επιτροπή Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας αποφάσισε να αναθέσει στη μονάδα επιτάχυνσης διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ.

Περιοχή Καλοχωρίου

Την ίδια ώρα, στις «ράγες» μπαίνει η μετατροπή της Άτυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης Καλοχωρίου -της μεγαλύτερης άτυπης βιομηχανικής συγκέντρωσης σε όλη την Ελλάδα- σε οργανωμένο Επιχειρηματικό Πάρκο, βάσει του σχετικού σχεδιασμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Η εγκατάσταση περίπου 500 επιχειρήσεων με άναρχο τρόπο και χωρίς οργανωμένες υποδομές στην περιοχή του Καλοχωρίου άρχισε από το 1960 και σήμερα η περιοχή φιλοξενεί 875 βιομηχανικές εγκαταστάσεις, βιοτεχνίες, επιχειρήσεις χονδρεμπορίου και λιανεμπορίου, παροχής υπηρεσιών, μεταφορικές, logistics κ.ά. Βρίσκεται νότια της εθνικής οδού και βόρεια από αυτήν σε περισσότερα από 11.000 στρέμματα, σε θέση με στρατηγική σημασία, καθώς είναι κοντά σε βασικούς οδικούς άξονες, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και στην ίδια την πόλη.

Φορέας διαχείρισης

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό για την περιοχή Καλοχωρίου, εάν η απαραίτητη Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων από τη μια και Ενέργειας και Περιβάλλοντος από την άλλη υπογραφεί τον Σεπτέμβριο, θα χρειαστούν δύο χρόνια για τη δημιουργία του φορέα διαχείρισης, την ολοκλήρωση των μελετών, αλλά και τον διάλογο με τις επιχειρήσεις της περιοχής, οι οποίες θα πρέπει να εισφέρουν σε γη για να διευρυνθούν οι δρόμοι και να γίνουν τα υπόλοιπα έργα υποδομής.

Στη συνέχεια η προκήρυξη, η ανάθεση και η υλοποίηση των έργων θα απαιτήσουν δύο με τρία χρόνια, δηλαδή 2026 – 2027. Επίσης, θα χρειαστούν περί τα 70 – 80 εκατ. ευρώ, τα οποία έχουν εξευρεθεί από το νέο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Για τον φορέα διαχείρισης, στον οποίο θα κληθούν να συμμετάσχουν οι παραγωγικοί φορείς και η αυτοδιοίκηση, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει δείξει η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, που έχει τεχνογνωσία και συμμετέχει στην εν εξελίξει διαβούλευση.

Τέλος, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με τη μελέτη του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης διαμορφώνει το σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη του Επιχειρηματικού Πάρκου Εξυγίανσης του Καλοχωρίου, αλλά και συνολικά για την αναδιοργάνωση των 29 Άτυπων Βιομηχανικών Συγκεντρώσεων σε όλη την Κεντρική Μακεδονία. Μεταξύ άλλων στις περιοχές του Λαγκαδά, της Θέρμης, των Γιαννιτσών, αλλά και στο Λάκκωμα που βρίσκεται κοντά στη Θεσσαλονίκη, αλλά ανήκει στο νομό Χαλκιδικής.

Πάτρα: Προχωρά το εμπορικό πάρκο στον χώρο της ΑΒΕΞ

Στην Πελοπόννησο, με στόχο να λειτουργήσει το καλοκαίρι του 2023, σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία κατασκευής και λειτουργίας του νέου εμπορικού πάρκου στον χώρο της πρώην ΑΒΕΞ στην Πάτρα.

Την ανέγερση του εμπορικού πάρκου στην αχαϊκή πρωτεύουσα, στην Ακτή Δυμαίων, έχει αναλάβει η εταιρεία αξιοποίησης ακινήτων Ten Brinke Hellas.

Πρόκειται για το δεύτερο εμπορικό πάρκο της εταιρείας ολλανδικών συμφερόντων στην Ελλάδα, με συγκοινωνιακή κάλυψη, που βρίσκεται απέναντι από το Νότιο Λιμάνι, με στάση του Προαστιακού.

Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός του έργου και μάλιστα το 80% της συνολικής μελέτης έχει ήδη ολοκληρωθεί. Αυτή την περίοδο πραγματοποιείται έρευνα αγοράς, ώστε να διαπιστωθούν οι ανάγκες της πόλης των Πατρών, αλλά και των γύρω περιοχών και να υπογραφούν οι συμβάσεις/μισθώσεις με τις επιχειρήσεις που θα λειτουργούν μέσα σε αυτό, καθώς αυτές θα διαμορφώσουν τις χωροταξικές ανάγκες. Μόλις καταρτιστεί από την εταιρεία η οριστική λίστα με τους χρήστες θα προχωρήσει και η πολεοδομική αδειοδότηση. Ήδη πέντε μεγάλα καταστήματα, μεταξύ των οποίων ένα κατάστημα IKEA, έχουν κλείσει τη λειτουργία τους στον χώρο της πρώην ΑΒΕΞ.

Παράλληλα, έχει ξεκινήσει η διαδικασία προέγκρισης της άδειας δόμησης, ενώ στις αρχές καλοκαιριού ολοκληρώθηκε η κατεδάφιση των παλαιών κτηρίων της πρώην ΑΒΕΞ.

Το κατασκευαστικό στάδιο θα ξεκινήσει μόλις δοθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις από τις αρμόδιες αρχές. Εκτιμάται ότι μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2023 το εμπορικό πάρκο θα είναι έτοιμο για να λειτουργήσει.

Στόχος ήταν και παραμένει η ανάδειξη της πόλης της Πάτρας σε αγοραστικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής και η προσέλκυση νέων και υφιστάμενων brands, τόσο στην ελληνική επικράτεια όσο και στην τοπική αγορά, ενώ οι σύγχρονες εγκαταστάσεις θα εξυπηρετούν τον καταναλωτή που μέχρι τώρα μετακινούνταν σε άλλες περιοχές εκτός Πατρών για να καλύψει τις αγοραστικές του ανάγκες.