Skip to main content

Fuel pass και τον Ιούλιο

Της Ραλλούς Αλεξοπούλου
[email protected]

Λίγες ημέρες υπομονή φαίνεται ότι θα χρειαστούν να κάνουν οι πολίτες καθώς την επόμενη  εβδομάδα, όπως είπε και ο πρωθυπουργός σε συνέντευξη που παραχώρησε στην ΕΡΤ, αναμένονται οι ανακοινώσεις για τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης απέναντι στην συνεχιζόμενη ανοδική πορεία των τιμών στα καύσιμα.

Όπως φαίνεται η ικανοποιητική πορεία των εσόδων το Μάιο (οι σχετικές ανακοινώσεις αναμένονται σήμερα), δίνει το περιθώριο στην κυβέρνηση να συνεχίσει τη στήριξη στο μέτωπο των καυσίμων την ώρα που η τιμή της βενζίνης σπάει όλα τα κοντέρ. Σε σημερινές δηλώσεις του στον ΣΚΑΪ ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, τόνισε πως τα έσοδα είναι αυξημένα κατά 1,2 δισ. ευρώ έναντι του στόχου, κάτι που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις εισπράξεις του ΕΝΦΙΑ. Συγκεκριμένα πάνω από 600 εκατ. ευρώ προέρχονται από τον ΕΝΦΙΑ καθότι πολλοί φορολογούμενοι επέλεξαν να πληρώσουν εφάπαξ το ποσό. 

«Ο τρόπος που έχουμε δράσει μέχρι σήμερα, δίνει ένα περίγραμμα του πώς θα παρέμβουμε από δω και στο εξής…Θέλουμε να κάνουμε παρέμβαση. Πιστεύω ότι το αντέχουμε οικονομικά και θα πρέπει να υπάρχει μία ανακούφιση των πολιτών, ενόψει και των διακοπών» δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Η συγκεκριμένη παρέμβαση, με βάση τα όσα εξετάζει το οικονομικό επιτελείο, θα αφορά τους επόμενους μήνες, είτε Ιούλιο – Αύγουστο είτε από Ιούλιο έως Σεπτέμβριο.

Δεν παρέλειψε μάλιστα να αναφερθεί στο γεγονός ότι η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα αυξημένη σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, λόγω της υψηλής φορολογίας. Ωστόσο, όπως ξεκαθάρισε ο πρωθυπουργός, δεν θα υπάρξει μείωση του ΕΦΚ καθώς όπως είπε με αυτό τον τρόπο θα επιδοτούσαμε περισσότερο τους πλούσιους και λιγότερο τους φτωχούς.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ελλάδα καταλαμβάνει την πέμπτη θέση στην Ευρώπη και την έκτη σε παγκόσμιο επίπεδο σε ότι αφορά τις τιμές της βενζίνης με βάση τον πίνακα που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα https://gr.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/. Οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα ξεπερνούν τις αντίστοιχες σε πολύ πιο πλούσιες χώρες, όπως η Ελβετία, η Βρετανία, η Γαλλία, το Μονακό, η Γερμανία, ακόμα και η Αυστραλία. Παράλληλα, η Ελλάδα είναι η χώρα με την υψηλότερη επιδότηση των καυσίμων, δαπανώντας πάνω από 4 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό που σχεδιάζεται είναι η συνέχιση της επιδότησης στη βενζίνη δηλαδή συνέχιση του fuel pass και μετά τον Ιούνιο. Αυτή τη φορά όμως να μπορούν να το λάβουν περισσότεροι και το ποσό της επιδότησης να είναι υψηλότερο. Όπως και η πρώτη παρέμβαση, έτσι κι αυτή εκτιμάται ότι θα έχει δύο σκέλη, την απευθείας επιδότηση των καταναλωτών για την αγορά βενζίνης με ποσό μάλιστα μεγαλύτερο από το πρώτο που έφτανε περίπου στα 40 ευρώ, και την επιδότηση του πετρελαίου κίνησης στην αντλία ίσως με υψηλότερο ποσό. 

Στους σχεδιασμούς του οικονομικού επιτελείου είναι να διευρυνθεί ο αριθμός των δικαιούχων με αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων. Αυτό που εξετάζεται είναι η επιδότηση από τα 30-50 ευρώ που ήταν σήμερα να αυξηθεί στα 40-60 ευρώ. Παράλληλα, ο αριθμός των δικαιούχων να είναι μεγαλύτερος καθώς από οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ που ίσχυε έως τώρα να αυξηθεί στα 45.000 ευρώ, καθαρά μετά από φόρους,  όπως και για την επιδότηση ρεύματος. Ακόμα δεν έχει αποκλειστεί η πιθανότητα να ακολουθηθεί το μοντέλο της επιδότησης της τιμής της βενζίνης απευθείας στην αντλία, όπως και με το πετρέλαιο κίνησης.