Skip to main content

Ν. Κουτσιανάς: «Αγαπήστε τον εαυτό σας, αγαπήστε τον πλανήτη σας»

Συνέντευξη στον Μιχάλη Ψύλο
[email protected]

Πριν από περίπου 50 χρόνια, ο Νίκος και η Νίκη Κουτσιανά – δύο «ανήσυχοι» φαρμακοποιοί – δημιουργούσαν την APIVITA, μια εταιρεία που ξεκίνησε από ένα μικρό φαρμακείο στο κέντρο της Αθήνας και εξελίχθηκε σε κορυφαία, παγκόσμια μάρκα φυσικών καλλυντικών.

«Πετύχαμε γιατί αμφισβητήσαμε τον τρόπο που ζούσαμε και εργαζόμασταν, καθώς και τη σχέση μας με την κοινωνία και τον πλανήτη», λέει στη «Ναυτεμπορική» ο Νίκος Κουτσιανάς. «Η φύση τα έχει όλα. Το μόνο που χρειάζεται είναι να το βρούμε, να το συνδυάσουμε με τον σωστό τρόπο, να το επεξεργαστούμε και να το διατηρήσουμε, χρησιμοποιώντας όλες τις γνώσεις μας για το παρελθόν και το παρόν. Έτσι, επιτυγχάνουμε μια νέα ισορροπία μεταξύ ανθρώπου και φύσης που είναι ευεργετική και για τους δύο».

Το ανήσυχο πνεύμα και το ασίγαστο πάθος του «αιώνιου εφήβου» Νίκου Κουτσιανά, τον οδήγησαν σήμερα -αν και διανύει την όγδοη δεκαετία της ζωής του- να δημιουργήσει ένα άλλο «παιδί της φύσης»- την εταιρεία Symbeeosis. «Ένα όνειρο αναγέννησης για την οικονομία, τις επιχειρήσεις, την ηγεσία, τις γεωργικές και μελισσοκομικές πρακτικές, την υγεία, τη διατροφή και την ευημερία μας», λέει ο Νίκος Κουτσιανάς στη «Ν».

Κίνημα και όχι άλλη μία επωνυμία

«Αυτός είναι ο τρόπος μας να ανταποδώσουμε στη μητέρα φύση όσα  μας προσφέρει και να πείσουμε και άλλους να το κάνουν. Μιλάμε περισσότερο για ένα κίνημα, παρά για μια απλή επωνυμία. Αυτό το κίνημα δίνει μια νέα διάσταση για το τι σημαίνει ‘επιχείρηση’, σήμερα. Δημιουργούμε ένα νέο σύνολο αξιών υπέρ της Γης και της κοινωνίας μας. Μια φιλοσοφία που κηρύττει να κάνεις καλό για τον εαυτό σου και τους άλλους, παράλληλα με τον πλανήτη μας. Η φιλοσοφία μας εκφράζεται απλά με το σύνθημα: ‘Αγαπήστε τον εαυτό σας, αγαπήστε τον πλανήτη σας’».

Η δική μας «Ιθάκη»

Για τον Νίκο Κουτσιανά, το νέο του «παιδί με τη φύση» είναι ένα καινούργιο ταξίδι. Για τη δική του Ιθάκη. «Καταλαβαίνουμε ότι αυτή είναι η αρχή ενός μεγάλου ταξιδιού, στο οποίο κάνουμε μόνο τα πρώτα βήματα. Είναι ένα ταξίδι που δεν μπορεί να το κάνει καμία εταιρεία, μόνη της. Σημαίνει αλλαγή ολόκληρου του χώρου, αναγέννηση στον τρόπο εργασίας, στην  οικονομίας και στο περιβάλλον μας . Είναι ένα ταξίδι για τη δική μας «Ιθάκη», που προφανώς ξεκινάει τώρα με ευθύνη και δράση. Οχι με λόγια»

Η πρώτη δράση για τον αιώνιο έφηβο Κουτσιανά, αφορά τα τρόφιμα. Σε μια εποχή, που λόγω της κλιματικής κρίσης, αλλά και του πολέμου στην Ουκρανία, η ανθρωπότητα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια «διατροφική καταστροφή». «Φιλοδοξία μας είναι να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα των κακών διατροφικών συνηθειών και τη ζημιά που προκαλούν οι σημερινές γεωργικές πρακτικές στον πλανήτη. Κάπου 800 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλον τον κόσμο αντιμετωπίζουν έλλειψη τροφίμων.  Στην ανατολική Αφρική, ένας άνθρωπος πεθαίνει κάθε 48…δευτερόλεπτα. Αλλά και σε όλον τον κόσμο, οι άνθρωποι υποφέρουν και από τον τρόπο με τον οποίο καλλιεργείται και παράγεται αυτή η τροφή – βλάπτοντας τον εαυτό τους ενώ καταστρέφουν τον πλανήτη. Η δική μας πρόταση πηγάζει από τη δύναμη των φυτών, των βοτάνων, της μέλισσας και άλλων αναγεννητικών προϊόντων –την πηγή δηλαδή μιας καλύτερης διατροφή και έναν καλύτερο πλανήτη.

Για τον σκοπό αυτό, από τα πρώτα μας βήματα, ανακαλύπτουμε και μοιραζόμαστε επιχειρηματικές ευκαιρίες στον αγροδιατροφικό τομέα, ιδίως στη σειρά τσαγιού του βουνού, βοτάνων, φυτών και προϊόντων μελισσοκομίας. Η Symbeeosis θα προσφέρει μάλιστα τα αγροδιατροφικά προϊόντα με τα βιολογικά προϊόντα σε ειδικές βιοδιασπώμενες συσκευασίες.

Το Μανιφέστο

-Κύριε Κουτσιανά, βλέπουμε να διατυπώνετε ένα νέο «Μανιφέστο»;

-Το δικό μας «Μανιφέστο» προέρχεται από την ίδια τη φύση, αλλά και από τη σοφία της αρχαίας Ελλάδας : τη βιοποικιλότητα της φύσης, την κοινωνία των μελισσών και τον Ιπποκράτη.

Για παράδειγμα: Χωρίς βιοποικιλότητα, δεν μπορεί να υπάρξει φύση. Βιοποικιλότητα σημαίνει συνεργασία μελισσών, φυτών, φύσης για το καλό όλων. Μέσα στη Symbeeosis αγκαλιάζουμε αυτόν τον κύκλο και πιστεύουμε ακράδαντα στη συνεργασία όλων των συνιστωσών: επιχειρήσεων, πελατών, προμηθευτών, μελισσοκόμων, συντελεστών και κοινωνίας . Με μια σκέψη παράλληλη και ανοικτή, χωρίς δόγματα, αλλά με μοναδικό γνώμονα την αληθινή αγάπη για τη φύση.

Αν οι μέλισσες ίδρυαν εταιρεία

-Αλήθεια, ασχολείστε με τη μέλισσα πολλά χρόνια. Αν μπορούσαν, τι «εταιρεία» θα έφτιαχναν οι μέλισσες;

-Οι μέλισσες υπάρχουν εδώ και 80 εκατομμύρια χρόνια, παράγοντας πρόπολη και μέλι, βασιλικό πολτό και κερί, μοιράζονται τη γενναιοδωρία τους και επικονιάζουν χωρίς να καταστρέφουν το περιβάλλον. Είναι ζωτικής σημασίας για τη συνεχή επιβίωση του πλανήτη. Οι «εταιρείες» που θα έφτιαχναν λοιπόν, οι μέλισσες, θα έσωναν τον πλανήτη από την καταστροφή…

-Στο «Μανιφέστο» σας, κυρίαρχη θέση έχει ο Ιπποκράτης. Αν ζούσε σήμερα ο «πατέρας της ιατρικής», τι είδους εταιρεία θα δημιουργούσε;

-Ο Ιπποκράτης, ο «πατέρας της Ιατρικής» και σπουδαίος φιλόσοφος, μας δίδαξε πριν από 2.500 χρόνια, τέσσερις απλές αλήθειες:

• «Η φύση είναι ο κυρίαρχος όλων». Και εμείς πιστεύουμε ακράδαντα σε αυτή την απλή σοφία.

• «Κάθε υπερβολή αντιτίθεται στη φύση». Ολες οι ενέργειές μας έχουν τις ρίζες τους στην ηθική, την πειθαρχία

• «Η τροφή σου είναι το φάρμακό σου». Αυτή είναι μια έκφραση της πιο συμβιωτικής σχέσης μεταξύ διατροφής και υγείας: μια ολιστική σχέση μεταξύ των ανθρώπων, της διατροφής και του πλανήτη.

• «Η πρόληψη είναι καλύτερη από τη θεραπεία»”. Ισως να είναι πολύ αργά για να αποτρέψουμε την καταστροφή που έχουμε ήδη προκαλέσει στον πλανήτη, αλλά μπορούμε να αποτρέψουμε τα πράγματα από το να χειροτερέψουν, ακόμη και να επιφέρουμε μια αναγέννηση.

Πλανήτης αφθονίας και αρμονίας

Θέλουμε να δούμε έναν πλανήτη αφθονίας, όπου οι άνθρωποι να ζουν σε αρμονία με τη Φύση και  να ευδοκιμούν μαζί.  Θα απολαμβάνουν μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, όπου η καλλιέργεια είναι αναγεννητική και βιώσιμη, σε μια επιχειρηματική κοινότητα που καθοδηγείται ηθικά. Με απλά λόγια, μια κοινωνία που συμμετέχει σε συνεργασία ,για το Μεγάλο Κοινό Καλό, όπως μας δίδαξε ο Αριστοτέλης.

-Μήπως κύριε Κουτσιανά, τελικά ο σκοπός είναι «εργαλείο μάρκετινγκ»;

-Θελουμε να δημιουργήσουμε μια επιχειρηματικότητα με γνώμονα το σκοπό και δεν χρησιμοποιεί τον σκοπό ως εργαλείο μάρκετινγκ. Διαδίδουμε τη μάθηση, τη γνώση,την επιστήμη και έναν τρόπο ζωής με τον οποίο θα ανακτήσουμε την επίγνωση της σχέσης μεταξύ της ανθρώπινης υγείας και της φύσης.

Η διερεύνηση και η μελέτη της βαθιάς σχέσης μεταξύ του ανθρώπου και του φυσικού κόσμου, τόσο από επιστημονική όσο και από ιστορική άποψη, ήταν πάντα πρωταρχικής σημασίας για εμάς. Εκτός από την ανάπτυξη της τεχνογνωσίας μας, αποφασίσαμε επίσης να τη μοιραστούμε ως εργαλείο για την πολιτιστική και κοινωνική ανάπτυξη των κοινοτήτων στις οποίες δραστηριοποιούμαστε.

Προωθούμε τη μάθηση μέσω του εκθεσιακού-εκπαιδευτικού μας χώρου, μέσω του κήπου της Symbeeosis-Ippocrates for life συναντώντας ανθρώπους πρόσωπο με πρόσωπο και διαδικτυακά μέσω εκθέσεων, και άλλων εκδηλώσεων. Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο διαδίδουμε τις αξίες μας, μοιραζόμαστε ιδέες, δημιουργούμε συζητήσεις και ανοίγουμε νέους ορίζοντες για το μέλλον. Γιατί μέσα από τον πολιτισμό φροντίζουμε και για το Κοινό Καλό, το καλό όλων μας.