Skip to main content

Αποχή οφειλετών από τη ρύθμιση των ασφαλιστικών κορωνο-εισφορών

Του Βασίλη Αγγελόπουλου
[email protected]

Μόλις 56.300 ήταν οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν προς το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) για ένταξη των κορoνοχρεών στη ρύθμιση των 72 δόσεων, αριθμός που δείχνει ότι περίπου 1 στους 20 οφειλέτες δέχτηκε να κάνει χρήση των ευνοϊκών όρων της. Μια ρύθμιση που ολοκληρώθηκε στις 28 Φεβρουαρίου και στην οποία εντάχθηκαν χρέη της περιόδου της πανδημίας που ανήλθαν στα 660 εκατ. ευρώ. Όμως, με δεδομένο ότι την τελευταία διετία έχουν προκύψει πάνω από 1 εκατ. οφειλέτες (φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις), με το συνολικό χρέος να υπερβαίνει τα 2,15 δισ. ευρώ, ουσιαστικά πρόκειται για μόλις το 30,69% του συνόλου.

Το γεγονός ότι δεν δόθηκε παράταση στη ρύθμιση σημαίνει ότι σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ χρεών από την περίοδο του κορονοϊού θα θεωρηθούν ως ληξιπρόθεσμα και θα πρέπει να αναζητηθούν από το ΚΕΑΟ.

Εναλλακτικές λύσεις

Αυτό σημαίνει ότι οι οφειλέτες θα κληθούν ή να αποπληρώσουν εφάπαξ την όποια οφειλή έχουν δημιουργήσει από μη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών κατά την περίοδο Φεβρουάριος 2020 – Ιούνιος 2021 ή να ενταχθούν στην «πάγια» ρύθμιση των 12 δόσεων. Σε διαφορετική περίπτωση κινδυνεύουν με την ενεργοποίηση των αναγκαστικών μέτρων είσπραξης, που σημαίνει παρακράτηση της κινητής ή ακόμα και της ακίνητης περιουσίας του οφειλέτη. Επίσης, όσοι δεν έχουν ενταχθεί σε ρύθμιση ή δεν έχουν εξοφλήσει το χρέος τους, δεν θα λαμβάνουν ασφαλιστική ενημερότητα.

Λειτουργικά προβλήματα

Πάντως, η διαδικασία υπαγωγής των χρεών στη ρύθμιση παρουσίασε και κάποια προβλήματα. Αρχικά υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση στην ταυτοποίηση των οφειλών. Έτσι, παρατηρήθηκε το φαινόμενο ενώ η ρύθμιση ήταν σε ισχύ, να μην έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εύρεσης των χρεών για τις επιχειρήσεις. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να παρατηρηθούν μεγάλες καθυστερήσεις στην ένταξη των επιχειρήσεων στη ρύθμιση. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το σύνολο των αιτήσεων υπαγωγής στη ρύθμιση των 72 δόσεων, μόλις το 30% προέρχεται από εταιρείες. Αυτό σημαίνει ότι μόλις και μετά βίας έφτασαν τις 17.000 οι επιχειρήσεις που εντάχθηκαν στη διαδικασία. Μάλιστα, διαπιστώθηκε ότι τις τελευταίες ημέρες του Φεβρουαρίου ήταν πολύ μεγάλο το ενδιαφέρον για προσέλευση εταιρειών στη ρύθμιση, μόνο που δεν υπήρχε άλλος χρόνος.

Εισφορές Νοεμβρίου 2021

Επίσης, πρόβλημα προέκυψε και με τις ίδιες τις εισφορές που καταβλήθηκαν εμπρόθεσμα από αρκετές επιχειρήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι εντοπίστηκαν πάρα πολλές περιπτώσεις εταιρειών που χρεώθηκαν στους λογαριασμούς τους ποσά τα οποία είχαν εξοφληθεί κατά το παρελθόν. Ως συνέπεια ήταν αυτά τα ποσά να εμφανίζονται ως οφειλές στους ατομικούς λογαριασμούς Το πρόβλημα επικεντρώθηκε κυρίως με τις εισφορές του Νοεμβρίου 2021, οι οποίες από αρκετές επιχειρήσεις καταβλήθηκαν κανονικά, αλλά δεν φάνηκε αυτό στο σύστημα.

Αντίθετα, φαινόταν ότι ένας μήνας από το τρίμηνο της παράτασης (Φεβρουάριος – Απρίλιος 2020) είχε ρυθμιστεί. Μόνο που ο συγκεκριμένος μήνας θα μπορούσε να ενταχθεί στη ρύθμιση των 72 δόσεων, για όσους το επιθυμούσαν. Έπειτα από έντονα παράπονα που έγιναν προς τη διοίκηση του ΕΦΚΑ αποφασίστηκε να μπορεί άτυπα να ενταχθεί και ο Νοέμβριος του 2021 στη ρύθμιση, ώστε να διορθωθεί με αυτόν τον τρόπο η αβλεψία του συστήματος.

Αστοχίες συστήματος

Μάλιστα, για το θέμα υπήρξε μέχρι και επιστολή από τον πρόεδρο του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Κωνσταντίνο Κόλλια, προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, αλλά και προς τον διοικητή του ΕΦΚΑ Παναγιώτη Δουφεξή. Όπως σημειωνόταν με νόημα, οι επιχειρήσεις έχαναν την ασφαλιστική ενημερότητα καθώς φαινόταν στο σύστημα ότι ο Νοέμβριος του 2021 είχε ανεξόφλητες ασφαλιστικές εισφορές, κάτι που στην πραγματικότητα δεν συνέβαινε. Ως αποτέλεσμα ήταν οι επιχειρήσεις αυτές να μην μπορούν να εισπράξουν ποσά από το Δημόσιο, αλλά και να μην μπορούν να συμμετάσχουν σε προγράμματα επιδότησης προσωπικού που εκπονεί ο ΟΑΕΔ. Και όλα αυτά ενώ είχαν καταβάλλει κανονικά ασφαλιστικές εισφορές για τους εργαζομένους τους και δεν ευθύνονταν γι’ αυτό το σφάλμα του συστήματος. Υπολογίζεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας ότι ξεπερνούν τις 100.000 οι επιχειρήσεις στις οποίες είχε εντοπιστεί αυτή η αστοχία με τις ασφαλιστικές εισφορές.

Με αφορμή το συγκεκριμένο πρόβλημα, το ΟΕΕ κατέθεσε 21 προτάσεις για την καλύτερη λειτουργία του ΕΦΚΑ και ειδικά για την απλούστευση της διαδικασίας εκκαθάρισης οφειλών, ώστε να είναι εφεξής άμεση η έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας. Μεταξύ άλλων, ζητήθηκε να γίνει καλύτερη η διασύνδεση του ΚΕΑΟ με άλλους φορείς, στο πλαίσιο της διαλειτουργικότητας, ώστε να αντλούνται αυτόματα τα όποια στοιχεία και να επικαιροποιούνται οι οφειλές, χωρίς να παρουσιάζονται λάθη. Ειδικά για τους αυτοαπασχολούμενους, προτάθηκε να εμφανίζονται οι μηνιαίες οφειλές εμπρόθεσμα και όχι κατά την ημερομηνία λήξης της υποχρέωσης.