Από την έντυπη έκδοση
Τρεις οικονομικά μετρήσιμες «παροχές», την εφαρμογή των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, αλλά και τη βελτίωση του οικονομικού κλίματος, θα επιφέρει η επιτυχής ολοκλήρωση των διαβουλεύσεων για το κλείσιμο της δεύτερης μεταμνημονιακής αξιολόγησης.
Πρόκειται για τις οικονομικές ενισχύσεις της τάξεως του 1 δισ. ευρώ, οι οποίες μάλιστα δεν συνιστούν δάνειο, αλλά καθαρή μεταβίβαση πόρων από τον ESM στον τραπεζικό λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου, στο πλαίσιο της επιστροφής των ANFAs και SMPs, αλλά και της εφαρμογής των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος.
Όπως επεσήμανε και ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος στη συνέντευξή του στο CNBC, εκτός από τα χρήματα, αυτό που μετράει είναι να παγιωθεί η εικόνα ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι πιστή στην προώθηση των μεταρρυθμίσεων, καθώς κάτι τέτοιο θα ανοίξει τον δρόμο και για την περαιτέρω μείωση των spreads των ελληνικών ομολόγων αλλά και για την έκδοση του ελληνικού 10ετούς ομολόγου.
Αυτός είναι και ο βασικός λόγος για τον οποίο η ελληνική πλευρά θέλει να εξαντλήσει ακόμη και τις τελευταίες ώρες διαθέσιμου χρόνου (σ.σ.: δηλαδή μέχρι και την ημέρα της συνεδρίασης του Eurogroup στις 11 Μαρτίου), ώστε να εκπληρώσει όλα τα προαπαιτούμενα ψηφίζοντας και τις σχετικές διατάξεις στη Βουλή.
Οι τρεις «παροχές» που εξαρτώνται από την απόφαση που θα λάβουν οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης είναι οι εξής:
1 Η επιστροφή των κερδών των κεντρικών τραπεζών της Ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας από τη διακράτηση ελληνικών ομολόγων. Είναι τα περίφημα ANFAs και SMPs, με την πρώτη δόση της επιστροφής των κερδών να ανέρχεται στα 640 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχες δόσεις θα καταβάλλονται στην Ελλάδα ανά εξάμηνο, καθώς το συνολικό ποσό των κερδών που κάνει να λαμβάνει η Ελλάδα ξεπερνά τα 4,5 δισ. ευρώ.
2 Η επιστροφή του επιτοκιακού κέρδους για το β’ εξάμηνο του 2018 το οποίο διαμορφώνεται περίπου στα 110 εκατ. ευρώ. Έτσι, αθροίζοντας τα ANFAs με τα SMPs και το επιτοκιακό κέρδος του β’ εξαμήνου το καθαρό ποσό που θα εκταμιευτεί για την Ελλάδα ανέρχεται στα 750 εκατ. ευρώ.
3 Η τρίτη παροχή έχει να κάνει με την κατάργηση του επιτοκιακού κέρδους για την τρέχουσα χρονιά. Για τα δύο φετινά εξάμηνα αντιστοιχούν 220 εκατ. ευρώ και έτσι ο συνολικός λογαριασμός ανέρχεται κοντά στο 1 δισ. ευρώ (ή για την ακρίβεια στα 970 εκατ. ευρώ). Τα 220 εκατ. ευρώ δεν είναι χρήματα που θα εισπραχθούν, αλλά είναι μία δαπάνη η οποία δεν θα καταβληθεί.
Ακόμη και στο ενδεχόμενο να μη ληφθεί η απόφαση εκταμίευσης στις 11 Μαρτίου, η Ελλάδα δεν χάνει το ποσό των 750+220 εκατ. ευρώ. Απλώς αναβάλλεται η εκταμίευση. Η μεγαλύτερη «ζημιά» σε περίπτωση αναβολής βέβαια θα ήταν σε επίπεδο διαμόρφωσης κλίματος για την πορεία της οικονομίας και το «μεταρρυθμιστικό προφίλ» της κυβέρνησης και λιγότερο σε οικονομικούς όρους.
Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμη και αν γίνει τώρα η εκταμίευση (σ.σ.: την τελική απόφαση θα τη λάβει ο ESM, παραλαμβάνοντας τη σκυτάλη από το Eurogroup), προγραμματίζεται να υπάρξει και δεύτερη εκταμίευση μέσα στη φετινή χρονιά, η οποία θα φτάσει στα 640 εκατ. ευρώ. Η επόμενη δόση προγραμματίζεται για τον Νοέμβριο, αφού ολοκληρωθούν η 3η και η 4η αποστολή των θεσμών στην Αθήνα.
Το πακέτο των μεσοπρόθεσμων μέτρων για τη μείωση του δημοσίου χρέους που ενέκρινε ο ESM για την Ελλάδα, μετά και την απόφαση του Ιουνίου του 2018, περιλαμβάνει και την επιμήκυνση στη διάρκεια αποπληρωμής των δανείων κατά 10 έτη.
Ο ESM δεν έχει προχωρήσει ακόμη στον επανυπολογισμό των ετήσιων χρεολυσίων μετά την επιμήκυνση, κάτι που εκκρεμεί να γίνει μέσα στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Η επιμήκυνση αφορά μέρος του δανείου που έχει δοθεί από τον EFSF, δηλαδή περίπου 94 δισ. ευρώ.