Skip to main content

Oι όροι ένταξης στα φορο-κίνητρα της ηλεκτρονικής τιμολόγησης

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Παλαιτσάκη
[email protected]

Την υποχρέωση υποβολής δηλώσεων αποκλειστικής χρήσης ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω παρόχων το αργότερο μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2020 έχουν όσες εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις επιθυμούν να ενταχθούν από την τρέχουσα φορολογική χρήση (για το φορολογικό έτος 2020) στις ευνοϊκές φορολογικές διατάξεις του άρθρου 71ΣΤ του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ).

Πέραν όμως της υποχρέωσης αυτής, για να επωφεληθούν των ευνοϊκών διατάξεων ήδη από τη χρήση του 2020, οφείλουν επιπλέον να έχουν θέσει σε ισχύ το αργότερο έως την 1η Δεκεμβρίου 2020 τη σύμβαση που υπέγραψαν με τον πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης, να εκδώσουν εντός του Δεκεμβρίου 2020, με τη χρήση υπηρεσίας παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ), παραστατικά εσόδων συνολικής καθαρής αξίας τουλάχιστον ίσης με το 50% των ακαθάριστων εσόδων του μηνός αυτού και να έχουν διαβιβάσει ηλεκτρονικά στην πλατφόρμα mydata έως τις 28-2-2021 το σύνολο των στοιχείων που έχουν εκδώσει ή θα εκδώσουν από την 1η-1-2020 έως την 31η-12-2020.

Την εκπλήρωση των παραπάνω υποχρεώσεων ως προϋπόθεση για την ένταξη κάθε εταιρείας και κάθε ατομικής επιχείρησης στις ευνοϊκές φορολογικές διατάξεις του άρθρου 71ΣΤ του ΚΦΕ προβλέπει η υπ’ αριθμόν A. 1258/23.11.2020 απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, με την οποία καθορίζονται η διαδικασία και ο τρόπος υποβολής των δηλώσεων της αποκλειστικής χρήσης της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω παρόχου και της αποδοχής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω παρόχου. Η υπ’ αριθμόν A.1258/ 23.11. 2020 απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ προβλέπει, αναλυτικά, τα εξής:

Έκταση εφαρμογής – Υπόχρεοι

1) Ανώνυμες Εταιρείες, Εταιρείες Περιορισμένης Ευθύνης, Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες, Ομόρρυθμες Εταιρείες, Ετερόρρυθμες Εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις που επιλέγουν τη χρήση Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για την έκδοση, διαβίβαση και λήψη παραστατικών, προκειμένου να ωφεληθούν των ευεργετημάτων του άρθρου 71ΣΤ’ του ν. 4172/2013, όπως ισχύει, υποχρεούνται να υποβάλλουν «Δήλωση Αποκλειστικής Έκδοσης Στοιχείων μέσω Παρόχου» ηλεκτρονικά στη Φορολογική Διοίκηση. Η εν λόγω δήλωση αφορά στο σύνολο των παραστατικών χονδρικής και λιανικής που εκδίδουν οι ως άνω αναφερόμενες οντότητες, καθώς και τις περιπτώσεις που εκδίδουν παραστατικά είτε αποκλειστικά χονδρικών, είτε αποκλειστικά λιανικών συναλλαγών. Η επιλογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω Παρόχου, για την έκδοση παραστατικών, συνεπάγεται και την αποδοχή λήψης ηλεκτρονικών τιμολογίων και παρέλκει η υποχρέωση υποβολής δεύτερης δήλωσης για τη αποδοχή – λήψη αυτών. 

Όμοια υποχρέωση για να τύχουν των ευεργετημάτων του άρθρου 71ΣΤ του ν. 4172/2013, όπως ισχύει, έχουν και οι οντότητες-λήπτριες των παραστατικών της παραπάνω περίπτωσης, οι οποίες υποχρεούνται να υποβάλλουν «Δήλωση Αποδοχής Λήψης Ηλεκτρονικών Τιμολογίων» για το σύνολο των παραστατικών που αποδέχονται.

Η επιλογή και η δήλωση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω Παρόχου μπορεί να ανακληθεί με «Δήλωση Ανάκλησης».

Περιεχόμενο δηλώσεων

2) Στο περιεχόμενο της «Δήλωσης Αποκλειστικής Έκδοσης Στοιχείων μέσω Παρόχου», η οποία υποβάλλεται από τον Εκδότη, αναγράφονται τουλάχιστον οι ακόλουθες ενδείξεις: α) ΑΦΜ Οντότητας. β) Επωνυμία Οντότητας. γ) Αποκλειστική έκδοση στοιχείων μέσω Παρόχου (ναι/ όχι). δ) Ημερομηνία δήλωσης έναρξης αποκλειστικής έκδοσης. ε) Ημερομηνία δήλωσης ανάκλησης.

3) Για κάθε σύμβαση του Εκδότη με Πάροχο αναγράφονται τουλάχιστον οι ακόλουθες ενδείξεις: στ) ΑΦΜ Παρόχου. ζ) Επωνυμία Παρόχου. η) Αριθμός Άδειας Υπηρεσιών Παρόχου. θ) Ημερομηνία σύναψης σύμβασης οντότητας με τον Πάροχο. ι) Ημερομηνία έναρξης ισχύος της σύμβασης. ια) Χονδρική_ναι_όχι/Λιανική_ναι_όχι/. ιβ) Αποκλειστικά Χονδρική(ναι/όχι). ιγ)Αποκλειστικά Λιανική(ναι/όχι). ιδ) Αριθμός Δήλωσης. ιε) Ημερομηνία υποβολής Δήλωσης.

4) Στο περιεχόμενο της «Δήλωσης Αποδοχής Λήψης Ηλεκτρονικών Τιμολογίων», η οποία υποβάλλεται από τη Λήπτρια Οντότητα, αναγράφονται τουλάχιστον οι ακόλουθες ενδείξεις: α) ΑΦΜ Λήπτριας Οντότητας. β) Επωνυμία Λήπτριας Οντότητας. γ) Αριθμός Δήλωσης. δ) Ημερομηνία υποβολής Δήλωσης. ε) Διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που μπορούν να λαμβάνουν ηλεκτρονικά τιμολόγια.

5) Στο περιεχόμενο της «Δήλωσης Ανάκλησης» η οποία υποβάλλεται τόσο από τον Εκδότη, όσο και από το Λήπτη κατά περίπτωση, αναγράφονται τουλάχιστον οι ακόλουθες ενδείξεις: α) ΑΦΜ Οντότητας. β) Επωνυμία Οντότητας. γ) Αριθμός αρχικής Δήλωσης. δ) Ημερομηνία αρχικής Δήλωσης. ε) Αριθμός Δήλωσης Ανάκλησης. στ) Ημερομηνία υποβολής Δήλωσης Ανάκλησης.

Τρόπος και διαδικασία υποβολής

6) Οι οντότητες (εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις) που επιλέγουν να εκδίδουν και να αποδέχονται παραστατικά μέσω Παρόχου, υποχρεούνται να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τις παραπάνω δηλώσεις στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ
Χρόνος υποβολής

7) Η «Δήλωση Αποκλειστικής Έκδοσης Στοιχείων μέσω Παρόχου» υποβάλλεται εντός δέκα (10) ημερών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της σύμβασης με τον εκάστοτε Πάροχο και εντός του προηγούμενου φορολογικού έτους από το φορολογικό έτος έναρξης υπολογισμού για τη χορήγηση των κινήτρων. Ειδικά για τις οντότητες που δηλώνουν για πρώτη φορά έναρξη εργασιών, εφόσον η δήλωση υποβληθεί κατά τον χρόνο υποβολής της δήλωσης έναρξης εργασιών, τα κίνητρα των παρ. 2 και 3 του υπό στοιχεία 71ΣΤ’ του ν. 4172/2013, παρέχονται από το πρώτο φορολογικό έτος λειτουργίας, υπό την προϋπόθεση ότι η οντότητα δεν ανακαλεί τη δήλωση επιλογής τιμολόγησης εντός του επομένου φορολογικού έτους.

Ειδικότερα η παραπάνω υποχρέωση δήλωσης ισχύει και στην περίπτωση οντότητας που διενεργεί χονδρικές και λιανικές συναλλαγές και έχει επιλέξει Πάροχο μόνο για τις χονδρικές ή μόνο για τις λιανικές συναλλαγές της. Εξαιρετικά για το έτος 2020 οι οντότητες που επιλέγουν να εκδίδουν παραστατικά μέσω Παρόχου δύναται να υποβάλουν την ως άνω δήλωση έως τις 31/12/2020.

Επιπλέον της υποχρέωσης υποβολής της παραπάνω δήλωσης, η οντότητα και ο Πάροχος υποβάλλουν και αποδέχονται, αντίστοιχα, ειδική εξουσιοδότηση στην ενότητα «Εξουσιοδοτήσεις» του Taxisnet.

8) Η «Δήλωση Αποδοχής Λήψης Ηλεκτρονικών Τιμολογίων» υποβάλλεται μία (1) φορά και ισχύει μέχρι την ανάκλησή της.

9) Οι οντότητες που εκδίδουν παραστατικά με χρήση Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων και προκειμένου να τα διαβιβάσουν ηλεκτρονικά μπορούν να ελέγχουν με ηλεκτρονικό τρόπο και μέσω του Παρόχου τους τη Δήλωση Αποδοχής του αντισυμβαλλόμενου και να λαμβάνουν πληροφορίες για την αποστολή των παραστατικών (διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, συμβάσεις με παρόχους).

10) Η «Δήλωση Ανάκλησης» για την οντότητα που λειτουργεί ως εκδότης υποβάλλεται έως την εικοστή (20ή) ημέρα του επόμενου μήνα από την ημερομηνία έκδοσης του τελευταίου παραστατικού που η οντότητα εξέδωσε ηλεκτρονικά μέσω Παρόχου.

Ειδικότερα θέματα

Οι οντότητες που επιλέγουν τη χρήση των Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ) για την έκδοση, διαβίβαση και λήψη παραστατικών (χονδρικών, λιανικών, χονδρικών και λιανικών συναλλαγών) έχουν τη δυνατότητα σταδιακής ένταξής τους στην αποκλειστική χρήση Παρόχου εντός ενός (1) μήνα από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της σχετικής «Δήλωσης Αποκλειστικής Έκδοσης Στοιχείων μέσω Παρόχου».

Για τα φορολογικά έτη 2020 και 2021 παρέχεται η δυνατότητα σταδιακής ένταξής τους στην αποκλειστική χρήση Παρόχου εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία της ως άνω αναφερόμενης δήλωσης.

Εξαιρετικά για το φορολογικό έτος 2020 τα κίνητρα των παρ. 2 και 3 του άρθρου 71ΣΤ του ν. 4172/2013 παρέχονται στις οντότητες εφόσον αθροιστικά:

i. Η σχετική επιλογή χρήσης Υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων για την έκδοση, διαβίβαση και λήψη παραστατικών έχει δηλωθεί έως 31/12/2020.

ii. Η ημερομηνία έναρξης ισχύος της σύμβασης με τον Πάροχο είναι έως τη 01/12/2020 με αντίστοιχη ειδική εξουσιοδότηση του Παρόχου στο Taxisnet εντός δέκα (10) ημερών από την ημερομηνία σύναψης της σχετικής σύμβασης.

iii. Το άθροισμα της καθαρής αξίας των παραστατικών εσόδων με ημερομηνία έκδοσης από 01/12/2020 έως και 31/12/2020 που εκδίδονται με χρήση ΥΠΑΗΕΣ είναι ίσο ή μεγαλύτερο από το 50% του συνόλου των ακαθαρίστων εσόδων του μηνός Δεκεμβρίου 2020.

iv. Τα στοιχεία που έχουν εκδοθεί ή θα εκδοθούν από 01/01/2020 έως 31/12/2020 διαβιβάζονται έως 28/02/2021 στην ψηφιακή πλατφόρμα mydata της ΑΑΔΕ και αφορούν στο σύνολο των απαιτούμενων δεδομένων σύμφωνα με την υπό στοιχεία Α.1138/2020, όπως ισχύει.

Η ΑΑΔΕ δύναται να εντοπίζει περιπτώσεις μη συμμόρφωσης με τις παραπάνω υποχρεώσεις είτε μέσω ηλεκτρονικών διασταυρώσεων, είτε μέσω τρίτων πηγών, είτε κατόπιν ελέγχου.