Skip to main content

Βρετανία: Διαφωνίες και «κόντρες» για την έλλειψη καυσίμων και το Brexit

Η κρίση έλλειψης καυσίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο από την περασμένη εβδομάδα φαίνεται να χαλαρώνει, αν και ελαφρώς. Τουλάχιστον αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της ένωσης λιανοπωλητών βενζίνης (PRA), σύμφωνα με τα οποία το 27% των πρατηρίων στη χώρα ήταν εντελώς χωρίς βενζίνη αυτήν την Πέμπτη, ένα ελπιδοφόρο επίπεδο σε σύγκριση με τις γενικευμένες ελλείψεις τις τελευταίες ημέρες, που προκλήθηκαν από έλλειψη οδηγών φορτηγών βυτιοφόρων, οι οποίοι στη συνέχεια δεν μπορούν να μεταφέρουν καύσιμα από διυλιστήρια σε βενζινάδικα.

Ο Σύλλογος των Οδικών Μεταφορών, θέτει τον αριθμό των οδηγών που χρειάζονται για να καλύψουν τις τρέχουσες ανάγκες της χώρας σε εκατό χιλιάδες. Σε αυτό προστίθεται και η υπερβολική αγορά από τον πληθυσμό, συγκλονισμένη με την ιδέα να παραμείνουν κενές οι δεξαμενές των αυτοκινήτων και των μοτοσυκλετών τους, μια αύξηση της ζήτησης που επιδείνωσε μόνο την κατάσταση. Σύμφωνα με την PRA, η εν λόγω ζήτηση για βενζίνη και ντίζελ παραμένει σε «πρωτοφανή επίπεδα», οπότε ο εκτελεστικός διευθυντής της, Γκόρντον Μπάλμερ, προέτρεψε τον πληθυσμό να διατηρήσει τις «συνήθεις αγοραστικές του συνήθειες» και να πάει να ανεφοδιάσει καύσιμα μόνο όταν είναι απαραίτητο για να εξασφαλίσει «καύσιμο για όλους».

Ο Μπάλμερ κατήγγειλε επίσης ότι συνεχίζουν να λαμβάνουν αναφορές για «υψηλό επίπεδο λεκτικής και σωματικής κακοποίησης» ατόμων που εργάζονται σε πρατήρια καυσίμων, τις οποίες χαρακτήρισε «απαράδεκτες».

Αυτές οι δηλώσεις έρχονται μετά την επιμονή της Εκτελεστικής Επιτροπής ότι η κατάσταση βελτιώνεται. «Βρισκόμαστε σε μια κατάσταση όπου περισσότερα καύσιμα παραδίδονται σε πρατήρια καυσίμων από όσα πωλούνται, οπότε η κρίση είναι πλέον απόλυτα υπό έλεγχο», δήλωσε ο Σάιμον Κλαρκ, επικεφαλής του υπουργείου Οικονομικών, στο Sky News.

Επέμεινε ότι το Brexit δεν έχει καμία σχέση με την κρίση. Ωστόσο, ο Βρετανός υπουργός Μεταφορών, Γκραντ Σαπς, αναγνώρισε ότι «δεν υπάρχει αμφιβολία» ότι το Brexit είναι μία από τις αιτίες αυτής της κρίσης, η οποία έχει προκαλέσει τεράστιες ουρές στα πρατήρια καυσίμων, συγκρούσεις μεταξύ οδηγών και ακόμη και καταδίωξη φορτηγών βυτιοφόρων, όπως καταγγέλλουν ορισμένοι οδηγοί. «Δεν υπάρχει αμφιβολία» ότι το Brexit συνέβαλε στο χάος των τελευταίων ημερών, παραδέχτηκε ο κ. Σαπς, αλλά επέμεινε ότι η «κύρια αιτία» της έλλειψης είναι η πανδημία Covid-19, η οποία ανάγκασε την ακύρωση των δοκιμών οδήγησης βαρέων οχημάτων για νέους οδηγούς.

Ο υπουργός διαβεβαίωσε επίσης ότι χάρη στην ανεξαρτησία που απολαμβάνει το Ηνωμένο Βασίλειο από την υπογραφή του διαζυγίου του πέρυσι με την Ευρωπαϊκή Ένωση, η κυβέρνηση μπόρεσε να λάβει κάποια έκτακτα μέτρα για να ανακουφίσει την κατάσταση. Το Brexit «μας βοήθησε να αλλάξουμε τους κανόνες ώστε να μπορούμε να ελέγχουμε περισσότερους οδηγούς πιο γρήγορα». «Δυστυχώς, όπως έχουμε δει με ρολά χαρτιού τουαλέτας και άλλα πράγματα, όταν οι άνθρωποι αρχίσουν να αναζητούν ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, η κατάσταση μπορεί να κλιμακωθεί γρήγορα», είπε, επικρίνοντας όσους γέμισαν πλαστικά μπουκάλια με καύσιμο ως «επικίνδυνα» και «εξαιρετικά άχρηστη»πρακτική.

Καλύτερος προγραμματισμός

Ο ηγέτης της αντιπολίτευσης, Κιρ Στάρμερ των Εργατικών, κατηγόρησε τον πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον για την κρίση, απαιτώντας καλύτερο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό για να αποτρέψει την έλλειψη προσωπικού από τους άλλους παραγωγικούς τομείς τους επόμενους μήνες, τους οποίους ήδη υποφέρουν από τις συνέπειες της αποχώρησης από τη Βρετανία έδαφος χιλιάδων κοινοτικών εργαζομένων, πολλοί από τους οποίους δεν θα επιστρέψουν.

Στην πραγματικότητα, η Συνομοσπονδία Βρετανικής Βιομηχανίας (CIB), η οποία συγκεντρώνει χιλιάδες εταιρείες στο Ηνωμένο Βασίλειο, έχει προειδοποιήσει ότι η έλλειψη προσωπικού μπορεί να διαρκέσει δύο χρόνια. Ο κ. Στάρμερ κατήγγειλε ότι η Ντάουνινγκ Στριτ «προσπαθεί να λύσει ένα πρόβλημα» αλλά στη συνέχεια «εμφανίζεται ένα άλλο στη θέση του».

Η κυβέρνηση, η οποία έχει ήδη κινητοποιήσει το δικό της στόλο φορτηγών βυτιοφόρων που οδηγούνται από πολίτες, αλλά ανακοίνωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα θέσει επίσης το στρατό της πίσω από το τιμόνι, έχει επίσης μια ιδέα τουλάχιστον αμφιλεγόμενη στο τραπέζι: αυτή της τοποθέτησης κρατουμένων να οδηγεί φορτηγά. 

naftemporiki.gr με πληροφορίες από ABC