Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Oι αλλεπάλληλες ανατροπές που βιώνει η αγορά εξαιτίας της πανδημίας δεν αφορά μόνο τα φυσικά καταστήματα των μεγάλων αλυσίδων του χώρου του εμπορίου και των μικρομεσαίων επιχειρηματιών, αλλά αφορά και το ψηφιακό κανάλι. Όπως λένε οι γνώστες του χώρου, το δεύτερο lockdown και η ασταθής κατάσταση στην αγορά εργασίας μπορεί να επηρεάσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών, που καλύπτουν τις ανάγκες τους από το ψηφιακό κανάλι σε αυτό το κρίσιμο διάστημα του τελευταίου τριμήνου που εμπεριέχει Black Friday, Cyber Monday αλλά και τις τελευταίες αγορές του έτους.
Ο πήχης των προσδοκιών είναι υψηλός, μιας και τα online καταστήματα αποτελούν το μόνο ανοιχτό κανάλι αγορών, που έχει ενισχύσει την πελατειακή του βάση αλλά και τις δυνατότητες εξυπηρέτησης των πελατών του. Ωστόσο για το 2020 όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά και δεν υπάρχουν συγκεκριμένα δεδομένα. Όπως τονίζουν στη «Ν» στελέχη του ηλεκτρονικού εμπορίου, «βρισκόμαστε σε τελείως αχαρτογράφητα νερά, με πολλές διαφοροποιήσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ακόμη και οι περίοδοι μεταξύ των δύο lockdowns δεν μπορούν να συγκριθούν έστω και εάν φαίνονται ίδιες».
Αύξηση ενδιαφέροντος
Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019, το 11,6% των ετήσιων αγορών βασιζόταν στον μαραθώνιο πωλήσεων διάρκειας 8 ημερών γύρω από τις Black Friday και Cyber Monday. Τα στοιχεία για την Ελλάδα δείχνουν ότι το 2010 η Black Friday ήταν ακόμα άγνωστη στους κατοίκους της Ελλάδας, ωστόσο ήδη υπήρχε ελάχιστο ενδιαφέρον για τις εκπτώσεις της Cyber Monday. Το 2019 αποτέλεσε το αποκορύφωμα αγορών για τους Έλληνες καταναλωτές σε αυτό το διάστημα των προσφορών. Με βάση τα δεδομένα της πλατφόρμας CyberMondayGlobal στην Ελλάδα την κύρια ημέρα των πωλήσεων της Μαύρης Παρασκευής ο αριθμός των συναλλαγών ήταν 778% υψηλότερος από τον ετήσιο μέσο όρο του 2019. Από την άλλη πλευρά, τη Cyber Δευτέρα η δραστηριότητα των αγοραστών ήταν 214% υψηλότερη από τον ετήσιο μέσο όρο. Η Black Friday και η Cyber Monday συνήθως συνδέονται με τις αγορές ηλεκτρονικών ειδών. Στην Ελλάδα μέχρι και πέρυσι είχε παρατηρηθεί ότι το ενδιαφέρον για την αγορά υποδημάτων κατά τη διάρκεια της Μαύρης Παρασκευής αυξάνεται κατά το 159%. Με βάση τα στοιχεία του 2019 αλλά και πιο πριν, ένας μέσος Έλληνας θα ξόδευε 164 ευρώ κατά τη διάρκεια των Black Friday και Cyber Monday. Όλα όμως φέτος είναι ρευστά.
Ψηφιακό κανάλι
Για το τρέχον διάστημα οι εκτιμήσεις δείχνουν άνοδο του ψηφιακού καναλιού, ωστόσο η κατανάλωση μέσω αυτού μετατοπίζεται σε βασικές κατηγορίες προϊόντων για την κάλυψη βασικών αναγκών και προτίμηση σε προϊόντα σε προσιτές τιμές. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών του εμπορίου, η πρώτη εβδομάδα του δεύτερου οριζόντιου lockdown επέφερε στη φυσική αγορά τεράστιες απώλειες, που δεν μπόρεσαν να καλυφτούν από το ψηφιακό κανάλι, που είδε τις επιδόσεις του να ανεβαίνουν φτάνοντας στο +30%, χωρίς όμως να εισφέρει στα ταμεία των επιχειρήσεων τον τζίρο που απώλεσαν με το κλείσιμο της φυσικής τους βιτρίνας. Και αυτό συνέβη σε όσες επιχειρήσεις είχαν τη δυνατότητα να είναι ψηφιακά παρούσες, σε αντίθεση με εκείνες που δεν έχουν online παρουσία και η απώλεια του τζίρου τους φτάνει στο 100%.
Εναλλακτική παράδοση
Ο κλάδος των ταχυμεταφορών παίζει καταλυτικό ρόλο στην ανάπτυξη του εμπορίου κα ειδικά του ηλεκτρονικού εμπορίου. Στο πρώτο lockdown οι ταχυμεταφορές ήταν απροετοίμαστες για τη μεγάλη ζήτηση που προέκυψε, οι εταιρείες του χώρου δοκίμασαν τα όριά τους αλλά και την υπομονή των καταναλωτών, που περίμεναν επί μακρόν την παράδοση των προϊόντων, αν και οι έμποροι υπόσχονταν τους καλύτερους δυνατούς χρόνους. Λίγοι ήταν εκείνοι που ξεχώρισαν και αυτό γιατί λίγοι ήταν εκείνοι που είχαν επενδύσει στην υποστήριξη του ηλεκτρονικού τους καταστήματος και μέσω ενισχυμένης υποδομής ταχυμεταφορών. Στο δεύτερο lockdown θα φανεί εάν το πάθημα έγινε μάθημα. Σίγουρα η αλυσίδα προμηθευτές, έμποροι, αποθήκη, ταχυμεταφορές έχει γίνει πιο δυνατή, όμως και πάλι οι πληροφορίες αναφέρουν πως υπάρχουν καθυστερήσεις στην παράδοση των προϊόντων προς τους καταναλωτές. Κατά μέσο όρο, μέχρι στιγμής, απαιτούνται 3 ημέρες από την παραγγελία μέχρι και την παράδοση και οι έμποροι βρίσκονται σε αναζήτηση λύσεων προκειμένου να αποφευχθούν οι καθυστερήσεις και τα παράπονα του προηγούμενου διαστήματος. Στις εναλλακτικές λύσεις που επεξεργάζονται οι έμποροι είναι η συνεργασία με οργανωμένους αυτοκινητιστές (ταξί), καθώς και με απόκτηση μικρών φορτηγών μέσω Leasing ή ενοικίασης.