Skip to main content

Το φαινόμενο brain drain ενισχύεται

Από την έντυπη έκδοση

Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]

Σε ένα περιβάλλον όπου ένας στους δύο εργαζόμενους (54%) έχει βρεθεί εκτός αγοράς εργασίας -από μερικούς μήνες (44%) μέχρι 1-2 χρόνια (6%) ή ακόμη μεγαλύτερο διάστημα (4%)- δεν θα πρέπει να κάνει εντύπωση ότι το φαινόμενο brain drain ενισχύεται, με τα στοιχεία έρευνας της Adecco Ελλάδας να δείχνουν ότι όσοι διερευνούν ευκαιρίες στο εξωτερικό είναι 2,5 φορές περισσότεροι από πέρυσι, τάση η οποία εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί μεσοπρόθεσμα, αφού για την επόμενη διετία οι προβλέψεις των Ελλήνων επιχειρηματιών είναι δυσοίωνες, σύμφωνα με έρευνα του Entrepreneurs’ Organization για τον Δείκτη Επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα.

Ειδικότερα, περίπου 3 στους 10 (28%) Έλληνες που ψάχνουν σήμερα εργασία έχουν στρέψει τις προσπάθειές τους στο εξωτερικό, ενώ πέρυσι ήταν σχεδόν ένας στους 10 (11%). Από την έρευνα της Adecco προκύπτει ότι οι Έλληνες δεν μεταναστεύουν πλέον μόνο για καλύτερες αποδοχές αλλά για ένα καλύτερο «πακέτο παροχών» (προοπτικές καριέρας, αποδοχές, ποιότητα ζωής κοκ.), ενώ πλέον όλο και περισσότεροι expatriates διευκολύνουν και άλλους Έλληνες να φύγουν παγιοποιώντας σε έναν βαθμό την τάση.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η έρευνα «Η Απασχολησιμότητα στην Ελλάδα 2016» ανέδειξε στοιχεία και σε άλλους τομείς, καθώς έλαβε χώρα σε δύο κοινά: εργαζόμενους και εταιρείες. Αξιοσημείωτες είναι οι αποκλίσεις σχετικά με τα προσόντα που θεωρούν ότι διαθέτουν οι εργαζόμενοι/ υποψήφιοι σε σχέση με αυτά που απαιτεί η σύγχρονη αγορά εργασίας. Όσον αφορά την «ευελιξία και προσαρμοστικότητα» υπάρχει διαφορά 26 ποσοστιαίων μονάδων, ενώ στη «δημιουργικότητα» η διαφορά φτάνει τις 37 μονάδες.

Eν τω μεταξύ, έρευνα σε 435 Έλληνες επιχειρηματίες που παρουσίασαν τα στελέχη του ΕΟ (Entrepreneurs’ Organization), του αμερικανικού οργανισμού που εκπροσωπείται πλέον και στην Ελλάδα, επιβεβαίωσε το κλίμα απαισιοδοξίας στην αγορά. Σε παρουσίαση που διοργάνωσαν ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΕΟ Greece Δημήτρης Μέμος (MarineTraffic) και τα μέλη Ρεβέκκα Πιτσίκα (PfB Group), Αναστάσης Λώζος (Lozos S.A.) και Κωνσταντίνος Πολίτης (Found.Ation και Γνώμων Κατασκευές) σημειώθηκε ότι μόνο 22,81% του δείγματος πιστεύει ότι το επιχειρηματικό περιβάλλον θα βελτιωθεί.