Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Κούρου
[email protected]
Στον «αέρα» εξακολουθούν να βρίσκονται τόσο η θέσπιση του ακατάσχετου λογαριασμού για τις επιχειρήσεις όσο και η εθελοντική αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων, καθώς και τα δύο μέτρα προσκρούουν στους δανειστές που επιμένουν στη σκληρή γραμμή. Στο πλαίσιο αυτό τα δύο σχετικά σχέδια νόμου, τα οποία μάλιστα έπρεπε να είχαν κατατεθεί στη Βουλή από τον περασμένο Μάιο, παραμένουν «κενό γράμμα», καθώς οι προτάσεις του οικονομικού επιτελείου, αφενός για τον ακατάσχετο, αφετέρου για την αυτοκαταγγελία, θεωρούνται από το κουαρτέτο «χαριστικές».
Οι εν λόγω συζητήσεις πάντως συνεχίζονται και τις ημέρες αυτές με τους εκπροσώπους των τεχνικών κλιμακίων, με την προοπτική να βρεθεί η χρυσή τομή μεταξύ των δύο πλευρών πριν από την επιστροφή των επικεφαλής του κουαρτέτου στις 14 Νοεμβρίου, ώστε να προωθηθούν οι όποιες λύσεις προκριθούν πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους, για να εφαρμοστούν από τις αρχές του 2017.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εμπλοκή που έχει ανακύψει όσον αφορά το νομοσχέδιο για την αποκάλυψη των αδήλωτων εισοδημάτων, εντός και εκτός Ελλάδος, οφείλεται στο γεγονός ότι οι δανειστές επιμένουν στην παραδειγματική «τιμωρία» όσων έκρυψαν ή «φυγάδευσαν» χρήματα αποφεύγοντας την καταβολή των αναλογούντων φόρων.
Για τον λόγο αυτό άλλωστε επιμένουν ο συντελεστής φορολόγησης που θα επιβληθεί στα κεφάλαια που θα αποκαλυφθούν έπειτα από αυτοκαταγγελία να φθάνει ακόμη και το 90%, ξεκινώντας σε κάθε περίπτωση από το 50% και να κλιμακώνεται ανάλογα με το στάδιο που βρίσκεται ο σχετικός έλεγχος της Εφορίας.
Πρόταση η οποία φυσικά εξακολουθεί να απέχει από αυτή της κυβέρνησης, σύμφωνα με την οποία οι φόροι και προσαυξήσεις με τα οποία θα πρέπει να βρεθούν αντιμέτωποι οι υπόχρεοι που φέρουν στο φως αδήλωτα εισοδήματά τους θα πρέπει, όπως έχει ήδη αποκαλύψει η «Ν», να κυμαίνονται από 50% έως και 60%, ως εξής:
- με 50% να φορολογηθούν τα κεφάλαια που θα αποκαλυφθούν οικειοθελώς εφόσον δεν έχει αρχίσει ο έλεγχος της Εφορίας
- στο 55% να ανέλθουν οι φόροι και προσαυξήσεις εφόσον έχει ήδη διαταχθεί και βρίσκεται σε εξέλιξη έλεγχος από τις αρμόδιες υπηρεσίες
- και στο 60% να ανέρχεται η συνολική επιβάρυνση των υπόχρεων στις περιπτώσεις που ο έλεγχος έχει ολοκληρωθεί και η υπόθεση εκκρεμεί στα δικαστήρια.
Είναι αξιοσημείωτο δε ότι, με βάση την κυβερνητική πρόταση, στην περίπτωση που ο φορολογούμενος εξοφλήσει τον φόρο που θα προκύψει εφάπαξ, ή σε μικρό αριθμό μηνιαίων δόσεων, θα μπορεί να τύχει και κλιμακωτής έκπτωσης στο συνολικό ποσό επί των προσαυξήσεων.
Το σκεπτικό του οικονομικού επιτελείου σχετικά με την ανωτέρω πρόταση είναι ότι το τελικό αποτέλεσμα της φορολόγησης δεν θα απέχει πολύ από τους φόρους που θα είχαν καταβάλει οι εν λόγω υπόχρεοι, εάν τα εισοδήματά τους είχαν φορολογηθεί με τους συντελεστές του έτους απόκτησής τους.
Από την άλλη πλευρά, εκτός από την αυτοκαταγγελία, και το νομοσχέδιο για τον ακατάσχετο λογαριασμό για τις επιχειρήσεις «ακροβατεί» μεταξύ των κυβερνητικών επιδιώξεων για να δοθούν κίνητρα στις επιχειρήσεις να χρησιμοποιούν POS κατά τις συναλλαγές με πλαστικό χρήμα, καθώς μόνο με τον τρόπο αυτό θα κατακλυστεί η αγορά από τα εν λόγω μηχανάκια που θα αποτελέσουν σημαντικό ανάχωμα στη φοροδιαφυγή, και της άκαμπτης στάσης των δανειστών.
Θα πρέπει να αναφερθεί μάλιστα ότι οι θεσμοί δεν συζητούν καν τη θέσπιση ακατάσχετου λογαριασμού, καθώς επιμένουν ότι λειτουργεί εις βάρος του υγιούς ανταγωνισμού και κυρίως των υγιών επιχειρήσεων που ανταποκρίνονται σε όλες τις υποχρεώσεις τους και μάλιστα εμπρόθεσμα, ενώ γενικά δημιουργεί στρεβλώσεις στην αγορά.
Λόγος για τον οποίο άλλωστε έχουν στυλώσει τα πόδια στην πρόταση όπως ο ακατάσχετος τραπεζικός λογαριασμός εγκριθεί μόνο για τις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες που θα ενταχθούν στη διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού για τις οφειλές τους προς ιδιώτες και το Δημόσιο.