Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Κούρου
[email protected]
«Σταυρόλεξο» για δυνατούς λύτες παραμένει το τι μέλλει γενέσθαι με την επιβολή ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση, καθώς το οικονομικό επιτελείο αδυνατεί, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, να βρει τα ισοδύναμα που προσεγγίζουν τη διετία 2015 – 2016 τα 400 εκατ. ευρώ και τα οποία θα αποτρέψουν την εφαρμογή του μέτρου που επιβαρύνει δεκάδες χιλιάδες οικογένειες.
Τα «σενάρια» που βλέπουν καθημερινά το φως της δημοσιότητας είναι πολλά και όλα στην πορεία αναιρούνται, με εξαίρεση το σχέδιο που αφορά την αύξηση της φορολογίας των ιδιοκτητών ΚΤΕΟ, είτε μέσω της αύξησης της προμήθειας του κράτους, είτε μέσω της επιβολής ενός νέου ειδικού τέλους, που και στις δύο περιπτώσεις η επιβάρυνση θα μετακυλιστεί στους ιδιοκτήτες των Ι.Χ., φαίνεται ότι έχει «κλειδώσει».
Η αύξηση των τελών κυκλοφορίας
Από την άλλη πλευρά, στον «αέρα» βρίσκεται ακόμη η σχεδιαζόμενη αύξηση των τελών κυκλοφορίας από φέτος έως και 200 ευρώ, καθώς και καταβολή τελών και από τα μικρού κυβισμού νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Ι.Χ., καθώς το συγκεκριμένο μέτρο δεν μπορεί από μόνο του να «μαζέψει» στα δημόσια ταμεία τα απαιτούμενα ποσά που θα αποτρέψουν την επιβολή ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να αναλάβει και το «κόστος» της αύξησης των τελών, που θα είναι μεγάλο καθώς θα πλήξει όλους τους ιδιοκτήτες Ι.Χ., αλλά και να βρει κι άλλα ισοδύναμα για να κλείσει το εισπρακτικό κενό.
Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει πως δεν θα γίνουν οι αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, αφού ακόμα και μικρές αυξήσεις να αποφασιστούν θα είναι κέρδος για τα ταμεία του κράτους.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι στο υπουργείο Οικονομικών αποσυνδέουν πλέον τα σενάρια για την αύξηση των τελών κυκλοφορίας από τον ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση, καθώς υποστηρίζουν ότι ενδεχόμενες αυξήσεις έχουν καθαρά και μόνο εισπρακτικό χαρακτήρα για να κλείσουν οι «τρύπες» του προϋπολογισμού.
Στο πλαίσιο αυτό, το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει όπως τα τέλη αυξηθούν ως εξής:
- σύνδεση τιμής και κυβικών
- μεγαλύτερη αύξηση σε ακριβά και μεγάλου κυβισμού
- μικρότερη σε φθηνά χαμηλού κυβισμού
- κατάργηση εξαιρέσεων από τέλη κυκλοφορίας (αντιρρυπαντικά κ.λπ.).
Από την άλλη πλευρά, οι τέσσερις κλίμακες που έχουν προταθεί προβλέπουν ότι οι αυξήσεις θα ξεκινούν από τα 50 ευρώ και θα ανεβαίνουν στα 100 ευρώ, στα 150 ευρώ και στα 200 ευρώ για τα μεγάλου κυβισμού Ι.Χ.
Η κατάθεση των πινακίδων
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, μια σημαντική παράμετρο που εξετάζουν στο υπουργείο Οικονομικών είναι αυτή της κατάθεσης των πινακίδων, καθώς φοβούνται ότι θα υπάρξει «κύμα» από τους ιδιοκτήτες Ι.Χ., γεγονός φυσικά που οδηγεί τους παράγοντες του υπουργείου και σε δεύτερες σκέψεις.
Τα ποτά, τα τσιγάρα και ο τζόγος
Αξίζει να σημειωθεί βέβαια ότι εκτός από τα τέλη κυκλοφορίας των Ι.Χ., που το οικονομικό επιτελείο δεν τα συνδέει αποκλειστικά με τη μη εφαρμογή του μέτρου επιβολής ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση, βρίσκονται και πολλά άλλα σχέδια, που προβλέπουν από την αύξηση του ΕΦΚ στα ποτά και στα τσιγάρα, μέχρι και μεγαλύτερη φορολόγηση του ηλεκτρονικού τζόγου, των εταιρειών εκμετάλλευσης και διαχείρισης αυτοκινητόδρομων, καθώς και των εταιρειών που κατέχουν ακίνητη περιουσία στο εξωτερικό.
Θα πρέπει εξάλλου να αναφερθεί ότι στο εξεταζόμενο «πακέτο» λύσεων της εξίσωσης του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση περιλαμβάνεται και η κατάργηση φοροαπαλλαγών με βάση εισοδηματικά κριτήρια, προκειμένου να θιγούν μόνο τα υψηλά εισοδήματα.
Εκκρεμεί η απόφαση της παράτασης
Ανεξάρτητα πάντως από ποια ή ποιες λύσεις θα προκριθούν, ενδεικτικό της «εμπλοκής» που έχει δημιουργήσει στα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών το όλο θέμα αποτελεί το γεγονός ότι ακόμη δεν έχει εκδοθεί η απόφαση για την παράταση της αναβολής του μέτρου, ίσως έως τις 18 ή 20 Νοεμβρίου, έως ότου ληφθούν οι τελικές αποφάσεις και προκειμένου να μην είναι «εκτεθειμένοι» οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων, φροντιστηρίων και νηπιαγωγείων.