Ο κόσμος της μουσικής θρηνεί την απώλεια του καινοτόμου καλλιτέχνη της τζαζ, Λες Μακάν (Les McCann). Ο μουσικός πέθανε την Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου, στα 88 του χρόνια, μία εβδομάδα μετά την εισαγωγή του στο νοσοκομείο με πνευμονία, σύμφωνα με τον μάνατζερ και παραγωγό του Alan Abrahams.
RIP Les McCann – what a pianist he was ❤️🙏🏾 pic.twitter.com/HRjudm8j7o
— Lorraine King (@lorrainemking) December 31, 2023
Ο Μακάν έγινε αρχικά γνωστός ως πιανίστας και τραγουδιστής στο δικό του τζαζ τρίο. Ωστόσο, η καταξίωση του ήρθε με το τραγούδι διαμαρτυρίας «Compared to What» το 1969 στο Φεστιβάλ Τζαζ του Μοντρέ στην Ελβετία.
Στην πρώτη του εμφάνιση στο Φεστιβάλ, ο Μακάν έπαιξε με τον σαξοφωνίστα Έντι Χάρις και τον τρομπετίστα Μπένι Μπέιλι. Παρότι κανείς τους δεν είχε παίξει με τον Μακάν στο παρελθόν, η ηχογράφηση έμεινε στον ιστορία, φτάνοντας στο Νο. 35 του Billboard R&B chart.
Στη δεκαετία του 1970, άρχισε να συμπεριλαμβάνει ηλεκτρονική μουσική στις ηχογραφήσεις του – καθιστώντας τον έναν από τους πρώτους καλλιτέχνες της τζαζ. Στο άλμπουμ, με τίτλο «Invitation to Openness» του 1971 και στο «Layers» του 1972 ειδικότερα, εξερεύνησε πώς τα πλήκτρα και τα συνθεσάιζερ θα μπορούσαν να προωθήσουν περαιτέρω τα τραγούδια του, υιοθετώντας έναν φουτουριστικό και μυστηριώδη ήχο. Στο εκθαμβωτικό αποτέλεσμα συνέβαλε και το γεγονός ότι ο Μακάν ήταν γνωστό ότι ενθάρρυνε τη συμμετοχή του κοινού στο τραγούδι των κομματιών του, με ή χωρίς στίχους.
Η επιρροή του Μακάν στη μουσική «αναδύθηκε» κυρίως στις δεκαετίες του 1990 και του 2000, όταν αμέτρητοι καλλιτέχνες άρχισαν να χρησιμοποιούν τα τραγούδια του. Συγκροτήματα όπως οι Massive Attack, οι Jon Spencer Blues Explosion και οι H2O συμπεριέλαβαν τμήματα των κομματιών του στα δικά τους. Οι A Tribe Called Quest, Dr. Dre, Snoop Dogg, Notorious B.I.G., De La Soul, Nas και Cypress Hill χρησιμοποίησαν τη μουσική του, όπως και οι Mary J. Blige, Pharcyde, Eric B. and Rakim, Mobb Deep, Gang Starr και Raekwon.