Skip to main content

Έντονες αντιδράσεις για το δείπνο στην αίθουσα με τα Γλυπτά του Παρθενώνα

Τι απάντησε το Βρετανικό Μουσείο

Έντονες αντιδράσεις έχουν ξεσπάσει με αφορμή το φιλανθρωπικό δείπνο που διοργάνωσε το Βρετανικό Μουσείο, το περασμένο Σάββατο (18/10), στην Duveen Gallery — στην αίθουσα όπου φιλοξενούνται τα Γλυπτά του Παρθενώνα, εγείροντας ανησυχίες,  για την ασφάλεια των σημαντικών εκθεμάτων.

Στο δείπνο υπό τον τίτλο Pink Ball, που αποτελούσε φόρο τιμής στην έκθεση του Μουσείου «Αρχαία Ινδία: Ζωντανές Παραδόσεις» και οι καλεσμένες πήγαν ντυμένες στα ροζ, παραβρέθηκαν κοσμικοί κύκλοι που πλήρωσαν μάλιστα αντίτιμο έως και 2.000 λίρες για την είσοδό τους.

Ο ροζ χορός αποτελεί μια φιλανθρωπική εκδήλωση αφιερωμένη στην τέχνη, τη μόδα, τον πολιτισμό και την κοινότητα.

Τα τραπέζια στήθηκαν στις αίθουσες του Μουσείου με φόντο τα ελληνικά αγάλματα που αποτελούν σημείο τριβής μεταξύ της Αθήνας και του Λονδίνου, με την Ελλάδα να διεκδικεί την επιστροφή τους και την ένωσή τους με τα Γλυπτά του Παρθενώνα που φιλοξενούνται στο Μουσείο της Ακρόπολης. Σειρά παρεμβάσεων τα τελευταία χρόνια και επαφών με επιδίωξη την επιστροφή τους έχουν διεξαχθεί χωρίς έως τώρα κανένα αποτέλεσμα.

Και η κίνηση αυτή, όπως μια αντίστοιχη που είχε προηγηθεί πριν μερικά χρόνια, με την επίδειξη μόδας ενός διάσημου Τούρκου σχεδιαστή, του Erdem, προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις.

Το δείπνο, που λάμβανε χώρα σε διαφορετικές αίθουσες, και είχε ως σκοπό τη συγκέντρωση χρημάτων για την επικείμενη μεγάλη ανακαίνιση του Βρετανικού Μουσείου είχε καλεσμένους ονόματα πρώτης γραμμής-μεταξύ των οποίων η Ναόμι Κάμπελ, ο Μικ Τζάγκερ, η Αλεξα Τσάνγκ, ο Μανόλο Μπλάνικ, ο Στιβ Μακουίν και η Κρίστιν Σκοτ Τόμας-και έναν life style χαρακτήρα, που δεν συνήθιζε μέχρι πρότινος το Βρετανικό Μουσείο. Μάλιστα η βραδιά είχε χαρακτηρισθεί από τους υπεύθυνους ως «εθνική εκδήλωση-ναυαρχίδα», όπως χαρακτηριστικά την περιέγραψαν καθώς σκοπός τους ήταν να τη μετατρέψουν σε θεσμό, σε αντιστοιχία με το MET Gala, στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης που άνοιξε τον δρόμο.

Πρωταγωνίστρια της βραδιάς ήταν η γνωστή επιχειρηματίας και σύγχρονη μαικήνας των τεχνών, Ίσα Αμπάνι, η οποία ανέλαβε να συγκεντρώσει στον χώρο διασημότητες και διάφορους συλλέκτες γνωρίζοντας ότι θα βρίσκονται ήδη στο Λονδίνο με αφορμή το Frieze art Fair. Την ευθύνη για την υλοποίηση της βραδιάς ανέλαβε ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, Νίκολας Κάλιναν, ο οποίος ήταν η πολύτιμη μεταγραφή για το βαριά στιγματισμένο από διάφορα σκάνδαλα μουσείο.

«Τέτοιες ενέργειες είναι προσβλητικές για τα πολιτιστικά αγαθά και θέτουν σε κίνδυνο τα ίδια τα εκθέματα», δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, σχετικά με το δείπνο που οργάνωσε το Βρετανικό Μουσείο στην αίθουσα με τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Συγκεκριμένα, όπως ενημερώνει το ΥΠΠΟ με ανακοίνωσή του, η Υπουργός Πολιτισμού απάντησε σε ερώτηση δημοσιογράφων, τα εξής:

«Κατ´ επανάληψη και διαχρονικά, το Υπουργείο Πολιτισμού έχει καταδικάσει τα δείπνα, τις δεξιώσεις και τις επιδείξεις μόδας που διοργανώνονται στους χώρους των Μουσείων, στους οποίους εκτίθενται μνημεία και έργα τέχνης. Τέτοιες ενέργειες είναι προσβλητικές για τα πολιτιστικά αγαθά και θέτουν σε κίνδυνο τα ίδια τα εκθέματα. Αυτό ακριβώς έπραξε το προηγούμενο Σάββατο, η Διοίκηση του Βρετανικού Μουσείου, χρησιμοποιώντας για μία ακόμη φορά τα Γλυπτά του Παρθενώνα ως διακοσμητικά στοιχεία για το δείπνο που οργάνωσε. Η ασφάλεια, η ακεραιότητα και η ηθική των μνημείων θα έπρεπε να αποτελεί το κύριο μέλημα του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο για μια ακόμη φορά επιδεικνύει προκλητική αδιαφορία».

Τι απάντησε το Βρετανικό Μουσείο
Το Βρετανικό Μουσείο, απαντώντας σε ερώτημα της ΕΡΤ, επισημαίνει πως «δεν θα προβεί σε σχόλια» για το θέμα, τονίζοντας όμως ότι η προστασία της συλλογής τίθεται πάνω από καθετί άλλο και ότι όλα τα αιτήματα για χρήση των αιθουσών αξιολογούνται με βάση τους κινδύνους και τον σεβασμό προς τα εκθέματα.

Λίγες ώρες αργότερα, η Τζάνετ Σούζμαν, πρόεδρος της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, σχολίασε πως η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη «δεν έχει άδικο»· χαρακτήρισε το δείπνο «μάλλον προκλητικό», με τα Γλυπτά να υπερέχουν «στην ακινησία και τον συμβολισμό τους» σε σχέση με τους λαμπερούς καλεσμένους.

Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι θα προτιμούσε να γνωρίζει ο «άνθρωπος του δρόμου» την ύπαρξη των Γλυπτών, ακόμη κι αν αυτό συμβεί μέσα από ένα χορό, καταλήγοντας ότι «η δημοσιότητα είναι δημοσιότητα» και ότι σήμερα περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν τα Γλυπτά σε σχέση με χθες.

Πηγή: ΥΠΠΟ – ΕΡΤ
Επιμέλεια: Γιώργος Κουλουβάρης
[email protected]