Skip to main content

Αθανάσιος Μίχος: «…οι κανόνες, συχνά, καταπνίγουν τη δημιουργικότητα…»

«HOME Figura X» στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας «Σοφία Λασκαρίδου»

© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Η  ατομική έκθεση του ζωγράφου Αθανάσιου Μίχου, «HOME Figura X», παρουσιάζεται, έως τις 15 Μαΐου, στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας «Σοφία Λασκαρίδου» [Λασκαρίδου 120 και Φιλαρέτου, Καλλιθέα].

Τα έργα πού παρουσιάζονται έχουν ως θέμα τους το ανθρώπινο σώμα, την κίνηση και τη δυναμική πού μπορεί να δει ο θεατής· έργα επηρεασμένα από τα ρεύματα του ιμπρεσιονισμού και του κυβισμού, με κύρια χαρακτηριστικά τα έντονα χρώματα, τις μεγάλες φόρμες και την εικαστική αποτύπωση της άμεσης εντύπωσης που προκαλεί ένα θέμα ζωγραφικής.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν σήμερα, Πέμπτη 9 Μαΐου στις 6 το απόγευμα.

Ο εικαστικός μίλησε μαζί μας.

«HOME Figura X»· μιλήστε μας για την επιλογή του τίτλου  σε αυτήν την ενότητα έργων σας.

«Η συγκεκριμένη έκθεση μού έδωσε τη δυνατότητα να παρουσιάσω έργα που αφορούν το ανθρώπινο σώμα και την απεικόνισή του, την κίνηση και τη δυναμική που μπορεί να δει ο θεατής στα έργα μου, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο μπορεί μια φιγούρα να δείξει στους ανθρώπους γύρω μας, μια διαφορετική οπτική για την πραγματικότητα, γεμάτη από ελευθερία και φαντασία. Χρησιμοποιώ, κυρίως, φωτογραφικό υλικό ως πηγή έμπνευσης, το οποίο μεταφέρω στον καμβά με έντονα χρώματα και χρήση σπάτουλας, η οποία μου παρέχει ένα δυνατό αίσθημα κίνησης».

Έχετε παρουσιάσει προηγούμενη ατομική σας έκθεση στη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας. Γιατί επιλέγετε ξανά, τον ίδιο χώρο;

«H Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας εδρεύει στο πατρικό σπίτι της ζωγράφου Σοφίας Λασκαρίδου, έργο του αρχιτέκτονα Ερνέστο Τσίλερ και, σύμφωνα με την επιθυμία της, μετατράπηκε σε Δημοτική Πινακοθήκη. Η Σοφία Λασκαρίδου ήταν η πρώτη γυναίκα που εισήχθη στη Σχολή Καλών Τεχνών και ήταν εκείνη που άνοιξε τον δρόμο στις γυναίκες να εισάγονται στα ανώτατα ιδρύματα. Αποτελεί ουσιαστικό πυλώνα γνώσης και πολιτισμού του Δήμου Καλλιθέας».

Δηλώνετε ότι «η τέχνη αποτελεί εδώ και πολύ καιρό, μια συνειδητή επιλογή έκφρασης και τρόπου ζωής». Γιατί την επιλέξατε; Και υπήρξαν εμπόδια που μπορεί να αποθάρρυναν την ενασχόλησής σας με αυτήν;

«Η τέχνη έχει τη δυνατότητα να αλλάξει και να επηρεάσει τις υφιστάμενες κοινωνικές συνθήκες. Ένας ωραίος ορισμός της τέχνης είναι αυτός  του Τολστόι: “Η τέχνη είναι ένα μέσο συνένωσης των ανθρώπων μέσω των κοινών συναισθημάτων, απαραίτητο για τη ζωή και την πρόοδο προς την ευημερία των ανθρώπων και της ανθρωπότητας”.

Όπως σε όλες τις πτυχές της καθημερινής μας ζωής, έτσι και στην τέχνη υπάρχει το αίσθημα της αγωνίας του καλλιτέχνη,  ο οποίος ζει την καθημερινότητα, να καταφέρει να είναι ταυτόχρονα καινοτόμος και δημιουργικός. Η τέχνη βοηθάει τον άνθρωπο να ξεπερνάει τις δυσκολίες, να ξεπερνάει τα εμπόδια. Η δημιουργική αγωνία πρέπει να είναι σύντροφος και οδηγός του καλλιτέχνη σε κάθε έργο του, ενώ παράλληλα θεωρώ ότι είναι απαραίτητη διότι μας διατηρεί σε πνευματική εγρήγορση και άοκνη αναζήτηση έμπνευσης».

Είστε ένας αυτοδίδακτος ζωγράφος. Πόσο πιο δύσκολο είναι να πείσετε ότι μπορείτε να παρουσιάσετε αξιοπρόσεκτες εκθέσεις στον χώρο των εικαστικών;

«Σε πολλές περιπτώσεις,  οι καλλιτέχνες που λειτουργούν εκτός καθιερωμένων τεχνικών και θεωριών, συχνά με μικρή εκπαίδευση θεωρούνται πιο προηγμένοι από επαγγελματίες καλλιτέχνες, καθώς οι κανόνες, συχνά, καταπνίγουν τη δημιουργικότητα. Ένας μεγάλος αυτοδίδακτος καλλιτέχνης υπήρξε ο Θεόφιλος Χατζημιχαήλ, ο εξαιρετικός λαϊκός ζωγράφος με το μοναδικό του προσωπικό ύφος, που  κατέληξε να αναγνωριστεί ως ο σπουδαιότερος λαϊκός καλλιτέχνης της Ελλάδας. Η ζωγραφική του πορεία καθιστούν τα έργα του από τα πλέον αναγνωρίσιμα της ελληνικής ζωγραφικής. Μπορώ να παραδεχθώ ότι μου αρέσει και η λέξη “αυτοδημιούργητος”. Να πάρεις τον δρόμο προς το άγνωστο, να τρέφεσαι από τα όνειρά σου, με το ενδεχόμενο της αποτυχίας αλλά και με τη χαρά του απρόβλεπτου».

Ποια θεωρείτε ότι είναι τα βασικά σας ερεθίσματα, ώστε να ξεκινήσετε να δημιουργείτε μια καινούρια ενότητα έργων;

«Βασικά ερεθίσματα αποτελούν τα χρώματα, τα σχήματα και οι εικόνες -στιγμές από την ανθρώπινη καθημερινότητα, τα οποία μέσα από την παρατήρηση των ερεθισμάτων γύρω μας μπορούν να αποτυπωθούν σε μια νέα ενότητα έργων».

Όταν τελειώσει η νέα σας ατομική έκθεση, τι θα πρέπει να έχει συμβεί ώστε να νιώσετε ικανοποιημένος;

«Μέσα από τα έργα μου, και τον διάλογο θεατή και έργου, προσπαθώ να παρουσιάσω και να εξωτερικεύσω  τη δική μου αντίληψη, το δικό μου συναίσθημα, τη δική μου μετάφραση του κόσμου που βιώνουμε και να ενθαρρύνω και να αλλάξω τον τρόπο που βλέπει και αντιμετωπίζει ο καθένας από εμάς την πραγματικότητα. Αυτή είναι η δυναμική  της ζωγραφικής που μπορεί να δημιουργήσει γέφυρα ανάμεσα στην ψυχή, το νου, την καρδιά και την αύρα, συντελώντας στην ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του ατόμου».

Ποια θεωρείτε ότι είναι τα πιο συνήθη εμπόδια που αντιμετωπίζει ο Έλληνας εικαστικός και πώς μπορούν να ξεπεραστούν;

«Στη χώρα μας υπάρχει, κατά τη γνώμη μου, ένα σημαντικό πρόβλημα σχετικά με την πραγματική κοινωνική συνθήκη και τον τρόπο που αντιμετωπίζει η πολιτεία και η κοινωνία τον καλλιτέχνη.  Η λύση στο πρόβλημα είναι η σταδιακή εξοικείωση της κοινωνίας με την ουσιαστική χρησιμότητα της τέχνης, η παρουσία  των εικαστικών στον δημόσιο χώρο και η παρέμβαση των εικαστικών τεχνών στα κοινωνικά ζητήματα».

Ποιο είναι, τελικά, το δικό σας motto για τη ζωή και την Τέχνη που σας κάνει να συνεχίζετε και να αισιοδοξείτε;

«Ως εικαστικοί καλλιτέχνες παραμένουμε πιστοί στην εκπλήρωση των ονείρων μας, πρέπει να πιστεύουμε στον εαυτό μας, να είμαστε πρωτότυποι, ανατρεπτικοί και να ακολουθούμε το ένστικτό μας, ώστε να δημιουργούμε   έργα τέχνης που θα αγγίζουν συναισθηματικά τον θεατή και όχι έργα τέχνης για κατανάλωση».

Ημέρες και ώρες λειτουργίας

Δευτέρα έως Παρασκευή : 10:00 – 14:00 & 18:00 – 21:00

Σάββατο, Κυριακή: ΚΛΕΙΣΤΑ

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ