Skip to main content

Δυναμικές «Θεσμοφοριάζουσες» πολιτειακής ισότητας

Προσεγγίζοντας με ευφυΐα, δεξιοτεχνία και χιούμορ ζητήματα φύλου, θεατρικότητας και πολιτικής, η κωμωδία του Αριστοφάνη, «Θεσμοφοριάζουσες», παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (Επίδαυρος – Αργολίδα), την Παρασκευή 27 και το Σάββατο 28 Ιουλίου, στις 9 το βράδυ, στο πλαίσιο της περιοδείας της.

Στο έργο, ο Ευριπίδης είναι ταραγμένος, γιατί οι γυναίκες, οι οποίες τελούν την μεγάλη τους γιορτή, τα Θεσμοφόρια, είναι αποφασισμένες να τον τιμωρήσουν, επειδή τις δυσφημίζει στα έργα του. Μοναδικός τρόπος να αποτρέψει τον κίνδυνο είναι να στείλει στα Θεσμοφόρια έναν δικό του άνθρωπο, ντυμένο γυναικεία, για να τον υπερασπιστεί. Τη δύσκολη αποστολή αναλαμβάνει ο Μνησίλοχος.

Πράγματι, οι Θεσμοφοριάζουσες αρχίζουν να κατηγορούν τον Ευριπίδη. Όταν παίρνει τον λόγο ο μεταμφιεσμένος Μνησίλοχος, επιτίθεται κι αυτός προσχηματικά στον Ευριπίδη. Έπειτα, όμως, προσπαθεί να τον υποστηρίξει, λέγοντας ότι οι γυναίκες είναι υπεύθυνες για πολλά περισσότερα από αυτά που τους προσάπτει ο τραγικός ποιητής. Και ενώ ο Χορός αγανακτεί με αυτά που ακούει, εμφανίζεται ο Κλεισθένης, γνωστός Αθηναίος της εποχής, με θηλυπρεπή εμφάνιση, και τους λέει ότι κυκλοφορεί μια φήμη πως κάποιος άνδρας ντυμένος γυναικεία βρίσκεται ανάμεσά τους.

Πολύ γρήγορα, ο Μνησίλοχος αποκαλύπτεται και κατηγορείται για παραβίαση των ιερών τελετουργικών κανόνων, ενώ προσπαθεί να ειδοποιήσει τον Ευριπίδη, ο οποίος παραφυλάει, ότι το σχέδιό τους έχει αποκαλυφθεί. Ο Ευριπίδης, στην προσπάθειά του να σώσει τον υπερασπιστή του, εμφανίζεται στη γιορτή των Θεσμοφορίων πολλές φορές, με διαφορετική κάθε φορά εμφάνιση, και κάνει, τελικά, στις γυναίκες μια πρόταση: θα σταματήσει να τις κακολογεί στα έργα του, αν τον αφήσουν να απελευθερώσει τον Μνησίλοχο. Οι γυναίκες δέχονται, και οι δύο άντρες φεύγουν. Η κωμωδία τελειώνει με τους πανηγυρισμούς του Χορού.

«Θέλησα να δοκιμάσω πόσο αντέχει σήμερα το αριστοφανικό κείμενο, χωρίς καμιά διασκευή»

Ο σκηνοθέτης της παράστασης σημειώνει: «Στις “Θεσμοφοριάζουσες”, ένα από τα τρία “γυναικεία” έργα του Αριστοφάνη, γραμμένο την εποχή της κατάλυσης της Αθηναϊκής Δημοκρατίας (το 411 π.Χ., που θεωρείται χρόνος γραφής του, επιβλήθηκε ολιγαρχία), μια ομάδα στο περιθώριο της Πολιτείας, οι γυναίκες, κρούουν τον κώδωνα για την ανάγκη πολιτικής σταθερότητας. Μπορεί σήμερα οι γυναίκες να μην είναι σε τέτοια δεινή θέση, ώστε να οραματίζονται τους θεσμούς αντί να συμμετέχουν σε αυτούς, όμως υπάρχουν πάντα ομάδες πολιτών που δεν δικαιούνται ίσο μερίδιο στη λειτουργία της Πολιτείας.

Ένα έργο για τη θέση – και τις θέσεις – των γυναικών, για τη διεκδίκηση της προσωπικής ταυτότητας, για το δικαίωμα στην πολιτειακή ισότητα, ένα έργο για την κρίση των αξιών, τη φύση και τον νόμο. Και πάνω απ’ όλα, ένα έργο που, με όπλο το θέατρο και το χιούμορ, δίνει άπειρες δυνατότητες στον ηθοποιό να πρωταγωνιστήσει ως πολιτικό ον στη σκηνή της κωμωδίας.

H παράσταση βασίζεται στην καινούρια μετάφραση – πιστή στο κείμενο και, ταυτόχρονα, ποιητική – του Παντελή Μπουκάλα. Όπως και στην προηγούμενη συνεργασία μας στους “Αχαρνείς”, θέλησα να δοκιμάσω πόσο αντέχει σήμερα το αριστοφανικό κείμενο, χωρίς καμιά διασκευή. Έχουν επιλεγεί καταξιωμένοι ηθοποιοί, κυρίως της νεότερης γενιάς, με τους περισσότερους από τους οποίους έχουμε ξανασυνεργαστεί, κάτι που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για σκηνική επικοινωνία και κοινό ερμηνευτικό κώδικα. Ο συνθέτης Νίκος Κυπουργός, γνωστός για τις μελωδίες και τα τραγούδια που έχει δώσει στη δισκογραφία, αλλά και τις παραστατικές τέχνες, δημιουργεί ένα ηχητικό περιβάλλον ενταγμένο στη δράση, αφού όχι μόνο τα τραγούδια, μα και η οργανική μουσική της παράστασης ερμηνεύονται επί σκηνής από όλον τον θίασο, που γίνεται ταυτόχρονα ζωντανή ορχήστρα.

Η όψη της παράστασης, με τα κοστούμια του Άγγελου Μέντη και τα σκηνικά της Μαγδαληνής Αυγερινού, παραπέμπουν στο πρόσφατο παρελθόν της Ελλάδας, διατηρώντας τη φρεσκάδα της σύγχρονης εποχής».

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας, σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, μουσική: Νίκος Κυπουργός, ενδυματολόγος: Άγγελος Μέντης, σκηνογράφος: Μαγδαληνή Αυγερινού, χορογραφίες: Σεσίλ Μικρούτσικου, σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης, βοηθός σκηνοθέτη: Παντελής Δεντάκης, μουσική διδασκαλία – μουσικός: Αναστάσης Σαρακατσάνος, συμπαραγωγή: Α. Μ. Τέχνη Χώρος – ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης – ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων – Ε.Φ.. Παίζουν: Μάκης Παπαδημητρίου (Μνησίλοχος), Οδυσσέας  Παπασπηλιόπουλος (Ευριπίδης), Γιώργος Χρυσοστόμου  (Αγάθονας, τοξότης), Νάντια Κοντογιώργη (Μίκα), Ελένη Ουζουνίδου (Κηρύκαινα), Άνδρη Θεοδώτου (Κρίτυλλα), Μαρία Κατσανδρή (Φιλίστη), Γιώργος Παπαγεωργίου (υπηρέτης του Αγάθονα, Κλεισθένης). Χορός: Βαλέρια Δημητριάδου, Ειρήνη Μακρή, Κατερίνα Μαούτσου, Ίριδα Μάρα, Φραγκίσκη Μουστάκη, Ελένη Μπούκλη, Ηλέκτρα Σαρρή, Νατάσα Σφενδυλάκη, Αντιγόνη Φρυδά.

Πρόγραμμα περιοδείας

Αύγουστος

1, 2 και 3: Χανιά – Θέατρο Ανατολικής Τάφρου

4 και 5: Ηράκλειο      Κρήτης – Κηποθέατρο «Νίκος Καζαντζάκης»

6: Ρέθυμνο    – Φρούριο Φορτέτζα

Πληροφορίες

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου: Αρχαιολογικός Χώρος Ασκληπιείου, Επίδαυρος – Αργολίδα, τηλ.: 27530 22026, 27530 22096. Η παράσταση παρουσιάζεται με αγγλικούς υπέρτιτλους. Τιμές εισιτηρίων: 8 έως 45 ευρώ. Πώληση εισιτηρίων: κεντρικά εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: Πανεπιστημίου 39 – εντός στοάς Πεσμαζόγλου, καταστήματα: Seven Spots, Reload, Media Markt, βιβλιοπωλεία Ευριπίδης, πολυχώρος Yoleni’s, Viva Kiosk στο Σύνταγμα, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων, τηλεφωνικά: 210 3272000, ομαδικές κρατήσεις: 210 3222720, κρατήσεις ΑΜΕΑ: 211 7800056 (ώρες λειτουργίας: 9:00 – 17:00), ηλεκτρονικά: greekfestival.gr και viva.gr.

[email protected]