Skip to main content

Υρώ Μανέ: «…έχουμε πέσει σε μεγάλη αδράνεια και δεν βρίσκουμε το κουράγιο να αντιδράσουμε»

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Παίζοντας έναν καταλυτικό ρόλο στην ελληνική μεταφορά του «Φιλάργυρου» του Μολιέρου, που κατακτά τη θεατρική αυθυπαρξία της μέσα από τη ρέουσα ιδιωματική γλώσσα, τους σπαρταριστούς αναγνωρίσιμους χαρακτήρες και τα κωμικά επεισόδια, που προσαρμόζονται στα οικεία και διαχρονικά κακά του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, η ηθοποιός Υρώ Μανέ μάς μιλά για την κωμωδία «Εξηνταβελόνης».

Πρόκειται για ένα από τα πιο σημαντικά έργα του νεοελληνικού διαφωτισμού, γραμμένο από τον Κωνσταντίνου Οικονόμου, στη Σμύρνη, το 1816, το οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία της Λίλλυς Μελεμέ, στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος».

Η Υρώ Μανέ έχει αναλάβει τον ρόλο μιας προξενήτρας, που προσπαθεί να παντρέψει ακόμα και ανθρώπους που δεν ταιριάζουν μεταξύ τους, και μιλά για την παράσταση αλλά και για τα συναισθήματά της για τη σημερινή Ελλάδα.

Για τι μιλάει η διαχρονική αυτή κωμωδία του 1816;

Για έναν άνθρωπο που, καθώς είναι δέσμιος της φιλαργυρίας του, δεν έχει αφήσει χώρο στην ψυχή του για οτιδήποτε άλλο ευγενές και καλό.

Πώς εξελίσσεται η ιστορία της;

Με κωμικά επεισόδια και διασκεδαστικές στιγμές που ζωντανεύουν την εποχή εκείνη στη Σμύρνη, όπου δεν υπάρχει χειρότερος τσιγκούνης από τον Εξηνταβελόνη, ο οποίος είναι ένας πλούσιος χήρος, που όχι μόνο στερεί από τα παιδιά και τους υπηρέτες του ακόμα και το φαγητό, αλλά, για να αυξήσει ακόμη περισσότερο την περιουσία του, σκαρφίζεται τους πιο εξωφρενικούς και αταίριαστους γάμους για τον ίδιο και τα παιδιά του. Ευτυχώς για όλους, ο υπηρέτης, που έχει υποφέρει τα πάνδεινα από την τσιγκουνιά του, θα δώσει τη λύση, χτυπώντας τον διαβόητο τσιφούτη στο πιο ευαίσθητο σημείο του.

Πώς προσεγγίζει το έργο η Λίλλυ Μελεμέ;

Με μια πολύ φρέσκια και σύγχρονη ματιά, προβάλλοντας τη μελωδικότητα της γλώσσας και ζωντανεύοντας τους χαρακτήρες με έναν ενδιαφέροντα τρόπο.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του δικού σας ρόλου;

Η προξενήτρα – κυράντζα Σοφουλιώ είναι ένας χαρακτήρας γεμάτος κέφι για τη ζωή που, ίσως, δεν έζησε, μιας κι έχει τάξει τον εαυτό της στο να ενώνει ζευγάρια, ακόμα και αταίριαστα, με σκοπό να προχωράει η ζωή, αλλά και να κερδίζει χρήματα. Έξυπνη, εύστροφη, πονηρή, καπάτσα, δυναμική και με πολλά άλλα χαρακτηριστικά, είναι ένας χαρακτήρας, που φέρει την ατμόσφαιρα εκείνων των γυναικών, που μας είναι αναγνωρίσιμες και οικείες.

Αναλογιζόμενη τη σημερινή κατάσταση της Ελλάδας, ποια συναισθήματα σας κυριεύουν;

Απέχθεια προς ένα πολιτικό σύστημα που μας έφερε ως εδώ και θυμός, γιατί έχουμε πέσει σε μεγάλη αδράνεια και δεν βρίσκουμε το κουράγιο να αντιδράσουμε.

Τι χρειαζόμαστε πραγματικά σε αυτήν τη δύσκολη φάση;

Αλλαγή πορείας πλεύσης, πατώντας στα χνάρια των σπουδαίων ηγετών και των φωτεινών στιγμών της ιστορίας μας.

Τι σας τονώνει το ηθικό;

Οι νέες γενιές που έρχονται, που θα επιλέξουν να μείνουν στην πατρίδα μας και θα βρουν τη δύναμη και τον τρόπο να αλλάξουν τη ροή των πραγμάτων.

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ, σκηνικά: Γιώργoς Γαβαλάς, κοστούμια: Βασιλική Σύρμα, κίνηση: Μόνικα Κολοκοτρώνη, μουσική: Χαράλαμπος Γωγιός, βοηθός σκηνοθέτη: Μαρίνα Τσουμπρή, Β βοηθός σκηνοθέτη: Ρέα Θωμάκου, φωτογράφος παράστασης: Ελίνα Γιουνανλή. Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Αρσένη Αμαλία, Βαλαβανίδης Χρήστος, Γαλανάκης Κώστας, Μανέ  Υρώ, Μαυρόπουλος Αλέξανδρος, Μπιμπίλας Σπύρος, Σιμάτου Εύα, Στάμος Γιώργος, Τσουρής Γιωργής.                                            

Πληροφορίες

Εθνικό Θέατρο – Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος»: Αγ. Κωνσταντίνου 22 – 24, Αθήνα, τηλ.: 210 5288170 – 171. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο: 21:00, Κυριακή: 19:30. Από 1 Φεβρουαρίου έως και 12 Μαρτίου, οι παραστάσεις κάθε Τετάρτη και Σαββάτο θα ξεκινούν στις 18:00 και όχι στις 21:00. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 15 ευρώ, φοιτητικό: 10 ευρώ, κάτοχοι κάρτας ΟΑΕΔ: 5 ευρώ, κάθε Τετάρτη και Πέμπτη: 13 ευρώ. Προπώληση: ταμεία θεάτρου, τηλεφωνικά: 210 7234567, ηλεκτρονικά: n-t.gr.