Ενοποιώντας χώρους πολιτισμού της Αθήνας και των νησιών, μέσα από εκθέσεις ζωγραφικής, γλυπτικής, βιντεοπροβολές και εγκαταστάσεις, κυρίως, Ελλήνων, Ολλανδών, αλλά και διεθνών καλλιτεχνών, το ελληνο – ολλανδικό εικαστικό Φεστιβάλ «Orange Water» εγκαινιάζει τις φετινές του δράσεις, ξεκινώντας από τη Σαντορίνη, στις 4 Ιουνίου.
Υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, του Υπουργείου Τουρισμού και της Ολλανδικής Πρεσβείας, το «Orange Water», μετά την περσινή του επιτυχία, επιστρέφει πιο διευρυμένο, με το εννοιολογικό πλαίσιο που ορίζει τις επιλογές των έργων να αναφέρεται στο φαινόμενο του αντικατοπτρισμού, της οφθαλμαπάτης και των οπτικών ψευδαισθήσεων, φέροντας τον τίτλο «Fata Morgana».
Αυτό το καλοκαίρι, ο κύκλος δράσεων του Φεστιβάλ διευρύνθηκε σε περισσότερες πόλεις και νησιά, περιλαμβάνοντας 12 εικαστικές εκθέσεις που θα παρουσιαστούν σε 9 χώρους μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, από τις 4 Ιουνίου έως τις 30 Σεπτεμβρίου, με τη συμμετοχή 50 σύγχρονων εικαστικών καλλιτεχνών.
Οι δράσεις εξελίσσονται στην Αθήνα, την Πάτρα, τη Σαντορίνη, την Κρήτη, την Πάρο και την Κόρινθο, με εκθέσεις στο Ολλανδικό Ινστιτούτο, στον εικαστικό πολυχώρο «The Loft», στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας, στο Εργοστάσιο Τεχνών Σαντορίνης, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων, στον Άγιο Ρόκκο, στη Δημοτική Πινακοθήκη Πάρου, στον Άγιο Αθανάσιο και στη Δημοτική Πινακοθήκη Κορίνθου.
Εγκαίνια στη μαγευτική Σαντορίνη
Το εναρκτήριο λάκτισμα του «Orange Water 2» θα δοθεί στο Εργοστάσιο Τεχνών Σαντορίνης (Santorini Arts Factory), στη Βλυχάδα της Σαντορίνης, όπου θα φιλοξενούνται τέσσερις εικαστικές εκθέσεις. Το Σάββατο 4 Ιουνίου, θα τελεστούν τα επίσημα εγκαίνια του Φεστιβάλ με την παρουσίαση της ατομικής έκθεσης του Αποστόλη Ζολωτάκη, με τίτλο «Δράση και χειρονομία», της ατομικής έκθεσης της γλύπτριας Kelly, με τίτλο «High frequency vibration», και της αναδρομικής ομαδικής έκθεσης από επιλογές έργων του «Orange Water 1», με τίτλο «Τοπίο μνήμης». Επίσης, τη βραδιά των εγκαινίων θα πραγματοποιηθεί συναυλία της δυναμικής δημιουργού και τραγουδίστριας Angelika Dusk, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό του Φεστιβάλ.
Στην έκθεση «Τοπίο μνήμης», συμμετέχουν οι εικαστικοί: Eozen Agopian, Πάνος Αρχολέκας, Ad Arma, Λίνα Μπέμπη, Anutosh, Απόστολος Φανακίδης, Peter Heij, Δημήτρης Καρατζάς, Paulien Lethen, Πάνος Μητσόπουλος, Bertvan Santen, Κυριάκος Μορταράκος, Jan Mulder, Gertvan Oortmerssen, Νίκος Παπαδημητρίου, Barbarade Vries, Σπυριδούλα Πολίτη, Henk Puts, Μαρία Σχινά, John Sikking, Άγγελος Σκούρτης, Par Stromberg, Κώστας Τσώλης και Iris Zoric.
Με τις μαγικές της δυνάμεις
Η θεματική του Φεστιβάλ είναι η «Fata Morgana», η οποία, σύμφωνα με τη μυθολογία, ήταν αδελφή του βασιλιά Αρθούρου. Με τις μαγικές της δυνάμεις, μπορούσε να εμφανίζει ψεύτικες εικόνες κάστρων, που αιωρούνταν επάνω από τις ακτές. Από αυτήν δανείστηκαν το όνομά τους πληθώρα φαινομένων ανά τους αιώνες, που εξηγούνται μέσω της φυσικής επιστήμης, με απλή ή σύνθετη μορφή: από την εμφάνιση νερόλακκων στην έρημο και «υγρού οδοστρώματος
» σε δρόμους με αυξημένη θερμοκρασία, μέχρι την όρθωση κάστρων και πόλεων που πλέουν στα σύννεφα.
Ο μύθος του Ιπτάμενου Ολλανδού, η βύθιση του Τιτανικού, η οροσειρά που είδαν οι πρώτοι εξερευνητές στον παγωμένο Βόρειο Πόλο, οι παρελαύνοντες Δροσουλίτες στο Φραγκοκάστελο της Κρήτης, η επιπλέουσα πόλη του πατέρα Domenica Giardina και πλήθος άλλων γεγονότων δύνανται να σχετισθούν με τις οπτικές ψευδαισθήσεις της Fata Morgana και τα αποτελέσματα αυτών.
Σε ένα δεύτερο επίπεδο, η οπτική επικοινωνία του ατόμου με ένα είδωλο μπορεί να αναχθεί στην προσπάθειά του να επικοινωνήσει μαζί του, λαμβάνοντας μεταφυσική υπόσταση. Το τεράστιο ενδιαφέρον του Τέσλα για τον χώρο του παραφυσικού ενδέχεται να βάδισε παράλληλα με την επιστημονική του προσέγγιση, όταν κατασκεύασε τον αποκαλούμενο Πύργο Τέσλα, ο οποίος θα μετέδιδε μηνύματα, τηλεφωνικά σήματα και εικόνες, με απώτερο, ίσως, στόχο την επικοινωνία με το υπερπέραν.
Η Fata Morgana γοητεύει και την τέχνη σε συνδυασμό με την επιστήμη. Πρόσφατα, ο καλλιτέχνης Dave Lynch, βασιζόμενος στον προτζέκτορα zoopraxiscope (1879) του φωτογράφου Eadweard Muybridge, πρόβαλε έναν πράσινο καβαλάρη να τρέχει στα σύννεφα. Ο προτζέκτορας του Muybridge, μάλιστα, φαίνεται να έδωσε την έμπνευση για το Κινετοσκόπιο των Edison και Dickson. O Edison, σε συνέντευξή του το 1920, με τίτλο «Ο Edison ψάχνει τρόπο να επικοινωνήσει με τον άλλο κόσμο», μίλησε για μια συσκευή που θα μας έδινε τη δυνατότητα επικοινωνίας με τους νεκρούς.
Η Fata Morgana έχει χαρίσει έμπνευση και στο αμιγώς καλλιτεχνικό πεδίο, όπως η ομώνυμη ταινία του Werner Herzog (1969), στην οποία απαθανατίζει οφθαλμαπάτες στην έρημο Σαχάρα, το ποίημα του Henry Wadsworth, «Longfellow», αλλά και το – μελοποιημένο από τη Μαρίζα Κωχ – ποίημα του Νίκου Καββαδία.
naftemporiki.gr