Περιλαμβάνοντας μερικά από τα καλύτερα και σπανιότερα έργα Ελλήνων και Κυπρίων καλλιτεχνών του 19ου και 20ού αιώνα, αλλά και κοσμήματα και σπάνιες εκδόσεις, η συλλογή του Οίκου Cypria στην Κύπρο δημοπρατείται το βράδυ της Τρίτης 24 Μαΐου.
Ένα βιβλίο μοναδικής σπανιότητας, ένας εξαιρετικός Μπουζιάνης, ένας σπάνιος Γαΐτης, ένα από τα πρώιμα πορτρέτα του Ρέγκου και ένα σπάνιο σκίτσο του Νικόλαου Λύτρα είναι ανάμεσα στα έργα, που αναμένεται να ηγηθούν του Greek Sale της Cypria.
Εξαιρετικά σπάνιο
Ένα εξαιρετικά σπάνιο βιβλίο του Alexander Palma di Cesnola (1839 – 1914), με τον τίτλο «Συλλογή Κυπριακών Αρχαιοτήτων» (πλήρης τίτλος «Lawrence Cesnola’s Collection, Cyprus Antiquities, excavated by Major Alexander Palma di Cesnola, 1876 – 1879»), το οποίο εκδόθηκε το 1881, αποτελεί ένα από τα ακριβότερα αποκτήματα του Greek Sale της Cypria. Το βιβλίο είναι υπογεγραμμένο από τον ίδιο τον Palma di Cesnola. Περιλαμβάνει 38 σελίδες (letterpress leaves), στις περισσότερες από τις οποίες υπάρχει τυπωμένο αγγλικό κείμενο. Οι 34 από τις 38 σελίδες περιέχουν χειρόγραφη μετάφραση στα ιταλικά, που αποδίδεται στον ίδιο τον Palma di Cesnola, στοιχείο που προσδίδει στο βιβλίο μοναδική σπανιότητα.
Επίσης, το βιβλίο περιέχει 63 φωτογραφίες αλβουμινοτυπικής τεχνικής, 62 φωτογραφίες αντικειμένων της συλλογής και μια φωτογραφία χάρτη της Κύπρου. Ο Palma di Cesnola, μετά από μια στρατιωτική καριέρα στην Ευρώπη και στον Αμερικανικό Εμφύλιο Πόλεμο, διορίσθηκε, το 1865, Αμερικανός πρόξενος στην Κύπρο. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του, συγκέντρωσε μια απαράμιλλη συλλογή από περίπου 6.000 κυπριακές αρχαιότητες, μέσω ανασκαφών και αγορών. Πούλησε τη συλλογή του στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, του οποίου έγινε ο πρώτος διευθυντής, το 1879. Παρέμεινε στη θέση αυτή μέχρι τον θάνατό του, το 1904.
Η Συλλογή Cesnola, όπως είναι γνωστή, υπήρξε η πρώτη συλλογή Μεσογειακών αρχαιοτήτων, που απέκτησε το Μητροπολιτικό Μουσείο (Metropolitan Art Museum in New York), και αποτελεί την πλουσιότερη και πιο ποικίλη συλλογή κυπριακών αρχαιοτήτων που υπάρχει εκτός Κύπρου. Οι αρχαιότητες που περιλαμβάνει είναι αντιπροσωπευτικές του εύρους των μέσων, που χρησιμοποιούνταν στην αρχαιότητα: πέτρα, μέταλλο βασισμένο στον χαλκό, πηλός, φαγεντιανή, γυαλί, χρυσός και ασήμι, ελεφαντόδοντο και ημιπολύτιμοι λίθοι. Παράλληλα, αποτελεί ένα αμάλγαμα των γηγενών παραδόσεων και στοιχείων της κυπριακής αρχαιότητας, κατά την οποία οι αρχαίοι Ασσύριοι, Αιγύπτιοι, Πέρσες, Έλληνες και Ρωμαίοι έλεγχαν, ο ένας μετά τον άλλο, την Κύπρο.
Αντιπροσωπευτικό δείγμα της ρευστότητας και του πάθους
Το έργο «Δύο φιγούρες» (λάδι σε καμβά, 74 x 53.5 εκ.) αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα της ρευστότητας και του πάθους, με τα οποία ο Γεώργιος Μπουζιάνης (1885 – 1959) προσέγγισε την ανθρώπινη φιγούρα. Ηγετική φυσιογνωμία του ελληνικού εξπρεσιονισμού, ο Μπουζιάνης δημιούργησε με συναισθηματική και φυσική αμεσότητα. Όπως οι Γερμανοί εξπρεσιονιστές της μεσοπολεμικής ευρωπαϊκής avant – garde, ζωγράφισε με στόχο να αποκαταστήσει τους πρωτογενείς δεσμούς της ανθρωπότητας με την (ανθρώπινη) φύση της. Προσέγγισε τον καμβά του με καλλιτεχνική ευφυΐα, ζωντανεύοντάς τον μέσα από ηφαιστειώδεις φόρμες, με στόχο να προβάλει – με αφορμή την ανθρώπινη φιγούρα – το εσώτερο ανθρώπινο πάθος.
Άγρια εκφραστική πινελιά
Στο έργο του Γιάννη Γαΐτη (1923 -1984), «Χωρίς τίτλο» (λάδι σε καμβά, 46 x 61 εκ.), η άγρια εκφραστική πινελιά και τα πλούσια πηχτά στρώματα μπογιάς είναι αντιπροσωπευτικά των επιδράσεων του αφηρημένου εξπρεσιονισμού και της χειρονομιακής τέχνης, που δέχτηκε ο καλλιτέχνης στα πρώτα χρόνια της ζωής και δημιουργίας του στο Παρίσι, και θεωρείται ένα από τα σπανιότερα έργα του. Καθ’ όλη τη διάρκεια της δημιουργικής του πορείας, ο Γαΐτης πειραματίστηκε με ποικίλα εικαστικά κινήματα. Τα έργα του, διαφορετικών περιόδων, έχουν επιδράσεις από κυβισμό, σουρεαλισμό, εικονιστική τέχνη, αφαίρεση και αφηρημένο εξπρεσιονισμό.
Πνευματικότητα και γλυκιά μελαγχολία
Το «Μαριάκι» (λάδι σε πίνακα panel, 35 x 30 εκ.) είναι ένα από τα πρώιμα έργα του επιφανούς Έλληνα τοπιογράφου και πορτρετίστα Πολύκλειτου Ρέγκου (1903 – 1984). Το έργο διακρίνεται από μια πνευματικότητα και μια γλυκιά μελαγχολία, επιρροές της Βυζαντινής Τέχνης που χαρακτήρισε τη μετέπειτα πορεία του καλλιτέχνη. Αποτελεί, επίσης, και ένα πρώτο δείγμα της τρυφερότητας, αλλά και της ανθρώπινης συμπόνιας, με την οποία ο Ρέγκος προσέγγιζε τα πορτρέτα.
Επαναστάτησε ενάντια στην αυστηρότητα
Το «Ζεύγος» (νερομπογιά και μολύβι σε χαρτί, 21 x 12 εκ.) είναι ένα εξαιρετικό σκίτσο του Νικόλαου Λύτρα (1883 – 1927), του οποίου το έργο, κυρίως, αποτελείται από τοπία, πορτρέτα και νεκρές φύσεις. Γιος του Νικηφόρου Λύτρα, του ιδρυτή της ελληνικής ζωγραφικής και φοιτητή της Σχολής του Μονάχου, ο Νικόλαος Λύτρας επαναστάτησε ενάντια στην αυστηρότητα του ακαδημαϊκού ρεαλισμού, ανακαλύπτοντας νέους τρόπους έκφρασης, μέσα από την ορμητική εξπρεσιονιστική πινελιά και τη δόμηση της φόρμας με τη χρήση του χρώματος και του φωτός – στοιχείο που χαρακτηρίζει τον πρώιμο ευρωπαϊκό μοντερνισμό.
Αλλάζοντας δραματικά την αγορά τέχνης στην Κύπρο
Η Cypria είναι Οίκος δημοπρασιών ιδιωτικού δικαίου. Δημιουργήθηκε το 2006 και, τον πρώτο χρόνο ίδρυσής της, οργάνωσε το πρώτο σημαντικό Sale ελληνικής και κυπριακής τέχνης του 19ου και 20ού αιώνα. Η τεράστια επιτυχία που σημείωσε έθεσε τις βάσεις για τη διοργάνωση των επόμενων Greek Sale που ακολούθησαν και που η Cypria συνεχίζει να διοργανώνει μέχρι σήμερα, αλλάζοντας δραματικά την αγορά τέχνης στην Κύπρο.
Σημαντικός παράγοντας της επιτυχίας των Greek Sale της Cypria αποτελούν οι τιμές ρεκόρ, που σημειώνονται στις δημοπρασίες. Η αγορά έργων τέχνης είναι μια κερδοφόρα επένδυση. Η Cypria, έχοντας απαράμιλλη τεχνογνωσία, διατηρεί την επιτυχία της, προσφέροντας στους επενδυτές επιλεγμένα έργα μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας και εξειδικευμένες υπηρεσίες υψηλού επιπέδου.
Πληροφορίες
Οίκος Cypria: Εύρου 14, Στρόβολος Λευκωσίας – Κύπρος, τηλ.: +357 22 341122/23.