Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Ένας αμφιλεγόμενος θρυλικός έμπορος ναρκωτικών, ένας ξεπεσμένος ηθοποιός που δεν αντέχει τη ζωή του, ένας ναυαγός που μας ξεναγεί στην άγνωστη εσωτερική μας γη, ένας πολιτικός ακτιβιστής που δολοφονείται και μία ηλικιωμένη που θησαυρίζει με μια μυστική «συνταγή» πρωταγωνιστούν στα κινηματογραφικά πλάνα αυτής της εβδομάδας.
«Χαμένος παράδεισος»
Για την πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα, ο ηθοποιός Αντρέα Ντι Στέφανο επέλεξε να αναβιώσει μία από τις πιο συγκλονιστικές και βίαιες περιόδους στην ιστορία της Κολομβίας, δημιουργώντας ένα γεμάτο ένταση και σασπένς ψυχολογικό θρίλερ, με τον – βραβευμένο με Όσκαρ – Μπενίσιο Ντελ Τόρο να ενσαρκώνει τον διαβόητο έμπορο ναρκωτικών, Πάμπλο Εσκομπάρ. Με τους Τζος Χάτσερσον, Μπρέιντι Κορμπέ, Κλαούντια Τράισακ, Άνα Ζιραρντό και Κάρλος Μπαρδέμ να τον πλαισιώνουν, ένας νεαρός Καναδός σέρφερ βρίσκει έναν παράδεισο, όταν φτάνει στην πανέμορφη Κολομβία και ερωτεύεται παράφορα μια κοπέλα. Όλα είναι ονειρεμένα, μέχρι τη στιγμή που εκείνη τον συστήνει στον θείο της.
«Πάντα με ενδιέφερε φοβερά το σύμπαν του οργανωμένου εγκλήματος» εξηγεί ο σκηνοθέτης. «Οι κώδικες ηθικής είναι ίδιοι: δεν χτυπάς γυναίκες ή παιδιά, η οικογένεια είναι ιερή και δεν μπορείς να την προδώσεις. Ειδάλλως, θα χάσεις την εμπιστοσύνη των γύρω σου. Ο Πάμπλο Εσκομπάρ είναι ο πιο μισητός και αγαπητός εγκληματίας. Ακόμη και σήμερα, οι άνθρωποι προσεύχονται για αυτόν και νομίζουν ότι ήταν καλός άνθρωπος, ενώ πολλοί άλλοι τον θεωρούν έναν κακοποιό, που ρήμαξε την Κολομβία. Το γεγονός ότι ήταν κοντά στην οικογένειά του έμοιαζε, επίσης, πολύ ενδιαφέρον. Όταν βλέπεις τον “Νονό”, το βασικό δεν είναι ότι ο Μάρλον Μπράντο και ο Αλ Πατσίνο σκοτώνουν κόσμο, αλλά τι λένε όταν είναι στο σπίτι, όταν κάθονται στο οικογενειακό τραπέζι. Έτσι, είδα την πιθανότητα να δομήσω μια ιστορία γύρω από έναν χαρακτήρα με διττή προσωπικότητα».
«The humbling»
Βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Φίλιπ Ροθ, το δράμα του Μπάρι Λέβινσον επιχειρεί να διεισδύσει στους χαρακτήρες του διάσημου σύγχρονου συγγραφέα. Με τον – βραβευμένο με Όσκαρ – Αλ Πατσίνο και τους Γρέτα Γκέργουικ, Κίρα Σέντγουικ, Νταιάν Γουάιεστ, Τσαρλς Γκρόντιν και Νταν Χεντάγια, η ταινία ξετυλίγει την ιστορία ενός ηλικιωμένου ξοφλημένου ηθοποιού με τάσεις αυτοκτονίας, ο οποίος δημιουργεί σχέση με μια κατά πολύ νεότερη θαυμάστριά του και κόρη φίλου του, την οποία γνωρίζει από την παιδική της ηλικία.
«Άγνωστη γη»
Το δράμα του πρωτοεμφανιζόμενου (όπως και όλοι οι υπόλοιποι συντελεστές) Έλληνα σκηνοθέτη Μάνουελ ντε Κόκο – το πραγματικό όνομα του οποίου είναι Μάνος Κοκορομύτης και με αυτό πρωταγωνιστεί στο δημιούργημά του -, είναι η μοναδική ταινία που έχει απαγορευτεί και στον αραβικό κόσμο και στο Ισραήλ. Με 15 Φεστιβάλ, 13 υποψηφιότητες και 4 βραβεία στο ενεργητικό του, το φιλμ, που γυρίστηκε μόνο με 25.000 ευρώ και με χαλασμένη κάμερα, την περίοδο που κλιμακωνόταν η επανάσταση στην Υεμένη, είναι η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους που έχει γυριστεί στη Σοκότρα, ένα απομονωμένο νησί, που έχει χαρακτηριστεί ως το πιο εξωγήινο τοπίο στη Γη και προστατεύεται από την UNESCO ως Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Σύμφωνα με έρευνες, περισσότερο από το ένα τρίτο των 800 περίπου φυτών, που ενδημούν εκεί, δεν βρίσκεται πουθενά αλλού στον κόσμο.
Η ταινία αποτυπώνει την περιπέτεια ενός Εβραίου ναυαγού, που ξεβράστηκε σε μουσουλμανικό έδαφος, εστιάζοντας στην κάθαρση μιας ψυχής, που βρίσκεται παγιδευμένη μεταξύ δύο κόσμων. Αξίζει να σημειωθεί ότι, έναν χρόνο μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας, ο Σάια Σάλεμ, ο οποίος υποδύεται τον μουσουλμάνο, που προσπαθεί να σώσει τον ναυαγό, χάθηκε σε ναυάγιο στο σημείο που εκτυλίσσεται η ιστορία.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης: «To “Unknown land”, με αγνό τρόπο και μέσα από μια ποιητική ατμόσφαιρα, προωθεί ένα μήνυμα ειρήνης ανάμεσα στους δύο λαούς. Είναι μια μεταφυσική αλληγορία, με κρυμμένους συμβολισμούς γύρω από πνευματικά, θρησκευτικά και πολιτικά ζητήματα. Πνευματικότητα και πολιτική συνυπάρχουν σε αυτό το ανθρώπινο δράμα, που μιλά για τη μετάνοια, τη συγχώρεση, την αποδοχή, τη συμφιλίωση, την αγάπη και όχι μόνο… Άγνωστη γη είναι η ψυχή μας, που λίγοι έχουν καταφέρει να εξερευνήσουν».
«Η συνταγή της Πωλέτ»
Η γαλλική κωμωδία του Ζερόμ Ενρικό – με τους Μπερναντέτ Λαφόν, Καρμέν Μαουρά, Ντομινίκ Λεβανάν και Φρανσουά Μπερτίν – βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και αφηγείται την ανατρεπτική ιστορία μιας ηλικιωμένης, η οποία, εκτός από τη μοναξιά, αντιμετωπίζει και τεράστια οικονομικά προβλήματα. Όταν αντιλαμβάνεται ότι, στη γειτονιά της, ανθεί το ιδιαίτερα επικερδές εμπόριο της κάνναβης, ξεκινάει μία διαφορετική «καριέρα», που, χάρη στη μυστική της «συνταγή», της φέρνει χρήμα, επιτυχία, αλλά και περιπέτειες.
«Η ταινία είναι μια κωμωδία κοινωνικού περιεχομένου γύρω από την εγκληματικότητα της τρίτης ηλικίας, σε μια κοινωνία που περιθωριοποιεί τους ηλικιωμένους, πετώντας τους στον κάδο των αχρήστων» επισημαίνει ο σκηνοθέτης. «Μπορεί η Πωλέτ να είναι αποκρουστική και ρατσίστρια, όμως τι είναι αυτό, που την οδήγησε εκεί; Πώς μπορεί κανείς να ξεφύγει από την αβεβαιότητα και τη μοναξιά, όταν δεν εργάζεται πια; Σε τι κόσμο ζούμε εμείς, που δεν ενδιαφερόμαστε πια για τις ρίζες μας; Είναι ένα θέμα, που ο κινηματογράφος δεν το έχει αγγίξει αρκετά. Η “Συνταγή της Πωλέτ” δεν είναι ένα έργο για την κάνναβη. Είναι ένα έργο, που πραγματεύεται την αβεβαιότητα και τη μοναξιά της τρίτης ηλικίας», συμπληρώνει.
«Σαγκάη»
Το βιβλίο «Ζ» του Βασίλη Βασιλικού, που ξετυλίγει το χρονικό της δολοφονίας του Γρηγόρη Λαμπράκη, ενώνει δύο λαούς με τεράστια ιστορία, αποτελώντας έμπνευση για τον Ντιμπακάρ Μπανερτζέ, ο οποίος το μεταφέρει σε μία φανταστική πόλη στη σύγχρονη Ινδία, δημιουργώντας ένα αστυνομικό δράμα, που κέρδισε θετική ανταπόκριση από κοινό και κριτικούς και 3 βραβεία. Με τους Εμραάν Χασμί, Αμπχάι Ντεόλ και Πρασένζιτ Σατερτζέ, ένας γιατρός – πολιτικός ακτιβιστής δολοφονείται την ημέρα της ομιλίας του και ένας εισαγγελέας αναλαμβάνει να βρει τους πραγματικούς υπαίτιους.
«Αν και οι συντελεστές άλλαξαν τις ιδιότητες και την ιστορία, ο αγώνας των μοναχικών ηρώων κόντρα στη δικτατορία της σκέψης είναι το κυρίαρχο μήνυμα αυτού του φιλμ» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Βασίλης Βασιλικός.
Με τη σειρά του, ο σκηνοθέτης της ταινίας σημειώνει: «Διαβάζοντας το μυθιστόρημα του Βασίλη Βασιλικού βρήκα τρόπους, για να το προσαρμόσω στην Ινδία των καιρών μας. Η φτώχεια, σε αντιπαράθεση με τον τεράστιο πλούτο. Η μισαλλοδοξία. Η απόλυτη διαφθορά των ισχυρών. Και μια ιστορία βίας».