Διεισδύοντας σε όσα αποκρύπτουν οι φωτογραφίες και οραματιζόμενος με τον χρωστήρα του τη ζωή και το πιθανό μέλλον των άγνωστων ηρώων τους, ο εικαστικός Νίκος Γαβαλλάς παρουσιάζει την ατομική του έκθεση ζωγραφικής, με τίτλο «Taken in mirror».
Σε καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιώργου Τζάνερη, η έκθεση εγκαινιάζεται στην γκαλερί Genesis, την Πέμπτη 10 Μαρτίου, στις 8 το βράδυ, και θα διαρκέσει έως τις 2 Απριλίου.
Οι ζωές μας των άλλων
Η συγγραφέας και θεωρητικός τέχνης, Μαρία Γιαγιάννου, σημειώνει: «Η ιστορία πάει ως εξής: Στα χέρια του ζωγράφου Νίκου Γαβαλλά, φτάνουν μερικά άλμπουμ με φωτογραφίες αγνώστων, που τραβήχτηκαν ανάμεσα στο 1925 και το 1945, στην Αμερική. Οικογενειακές φωτογραφίες με παιδάκια, γονείς, παππούδες και σκυλιά, φωτογραφίες σε πολεμική ανάπαυση με χαρούμενους αεροπόρους και μαχητικά αεροσκάφη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, φωτογραφίες αποφοίτησης, φωτογραφίες δρόμου, όπου δυο φίλες ποζάρουν παιχνιδιάρικα μπροστά σε διάφορα οδόσημα, φωτογραφίες σε παραλίες ή πλάι σε λαμπερά αυτοκίνητα ή μπροστά από φτωχικές φάρμες.
Ο ζωγράφος γοητεύεται βαθιά από τις εικόνες. Με ευλάβεια σχεδόν, παρατηρεί τα πρόσωπα και το πλαίσιό τους, ενώ βυθισμένος καθώς είναι σε μια χρονική χοάνη, αρχίζει να οραματίζεται τη ζωή τους, να προσπαθεί να διεισδύσει σε όσα η φωτογραφία απέκρυψε. Ο ζωγράφος δεν μένει εκεί. Αρχίζει να οραματίζεται τον εξωκειμενικό χρόνο, να φαντάζεται τι έγιναν αυτά τα πρόσωπα μετά, αφού έπαψαν οι φωτογραφίες.
Προς στιγμήν, ο ζωγράφος, προσπαθώντας να ανασυνθέσει την αλήθεια, δείχνει να έλκεται από τη μυθοπλασία. Κι όμως, η μόνη μυθοπλασία, που, τελικά, φαίνεται να επιθυμεί, είναι η ίδια η επανάληψη της πραγματικότητας. Οποιαδήποτε εικασία δεν έχει θέση στο εγχείρημά του. Το μέλλον είναι παγωμένο για την φασματική αμερικάνικη παρέα και η μόνη δυνατότητα αναθέρμανσης είναι ο αναδιπλασιασμός του παρελθόντος. Η ζωγραφική τέχνη έρχεται να δώσει αυτό, που δεν έχει ακόμα πετύχει η επιστήμη: την επιτυχία της κρυονικής απόψυξης ή, αλλιώς, την ανάσταση.
“Το θέμα δεν αποτελεί συλλογή συμβάντων. Σημασία έχει να επιλέξει κανείς ανάμεσά τους, να συλλάβει το αληθινό συμβάν σε συνάρτηση με τη βαθύτερη πραγματικότητα” γράφει ο Μπρεσσόν.
Ο Γαβαλλάς, ξεφυλλίζοντας τα άλμπουμ (του) των άλλων, ξεφυλλίζει μια συλλογή ελασσόνων συμβάντων. Συμβάντων, όπου, στην πραγματικότητα, δεν συμβαίνουν και πολλά. Ηρεμία και ενίοτε λίγη αμηχανία, τα γνωστά χαμόγελα, οι γνωστές πόζες, τα γνωστά τεχνολογικά εξαρτήματα της εποχής – όλα αυτά τα πάλαι ποτέ γνωστά κοινότοπα στοιχεία που καθιστούν τις φωτογραφίες της ζωής μας μοναδικές. Επιλέγει φωτογραφίες ανάλογα με το θέμα, δείχνοντας προτίμηση στις πόζες συγκεκριμένων προσώπων, που νιώθει ότι έχει συνδεθεί μαζί τους.
Στην πραγματικότητα, ο εικαστικός συλλέκτης συμβάντων επιλέγει το “αληθινό συμβάν”, όταν πιάσει στο χέρι του τα πινέλα και τοποθετηθεί απέναντι στο τελάρο. Η επιλογή του δεν είναι στ’ αλήθεια επιλογή, είναι δημιουργία. Δεν συλλαμβάνει το αληθινό συμβάν, όπως κάνει ο ευφυής φωτογράφος, αλλά το δημιουργεί εξαρχής. “Εμείς, που, ίσως, αγγίζουμε κάτι λιγότερο διαρκές από τους ζωγράφους, γιατί να ενοχληθούμε; Μάλλον, διασκεδάζουμε, γιατί, μέσω της μηχανής μας, δεχόμαστε τη ζωή ως έχει” γράφει και πάλι ο Μπρεσσόν. Είναι πολύ πειστικός.
Ακόμα και στην περίπτωση του Γαβαλλά, όπου η αρχική πρόθεση είναι να αναπαρασταθεί η ζωή ακριβώς όπως ήταν, και παρά την “μιμητική” φύση της συγκεκριμένης καλλιτεχνικής πρωτοβουλίας, ο πρωτογενής δημιουργός δεν μπορεί να αποφύγει την πρωτογενή δημιουργία. Οι εικόνες του (ευτυχώς) μεταδίδουν μια διαφορετική ατμόσφαιρα από εκείνη των φωτογραφιών. Είναι κάτι άλλο, πιο γνήσια ανοίκειο, πιο κτιστό, πιο ελεύθερο. Δεν στεκόμαστε απέναντι σε έργα φωτογραφικού ρεαλισμού».
Πληροφορίες
Γκαλερί Genesis: Χάρητος 35 – Κολωνάκι, τηλ.: 211 7100566. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 11:30 – 21:30, Τετάρτη και Σάββατο: 11:30 – 15:30.
naftemporiki.gr