Skip to main content

Θεοδώρα Τζήμου: «Τα συναισθήματά μου είναι ανάμεικτα…»

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Πρωταγωνίστρια στην ιστορία μιας «ανώτερης» αυτοκτονίας, που ο ήρωάς της γίνεται καθρέφτης της κοινωνίας γύρω του και ενσαρκώνει με απόλυτη συνείδηση τον παραλογισμό της ύπαρξης και το ανέφικτο της ευτυχίας, η ηθοποιός Θεοδώρα Τζήμου μάς μιλά για την παράσταση «Καλιγούλας».

Αποτυπώνοντας τη δραματική πορεία του Ρωμαίου αυτοκράτορα Καλιγούλα προς τον θάνατο ως μια πράξη «αυτοθυσίας» και όχι παραφροσύνης, το κορυφαίο έργο του – βραβευμένου με Νόμπελ – Γάλλου φιλόσοφου, λογοτέχνη και συγγραφέα Αλμπέρ Καμύ, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία της Αλίκης Δανέζη – Knutsen, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Η Θεοδώρα Τζήμου ενσαρκώνει μία τόσο πιστή και αφοσιωμένη γυναίκα που φτάνει ακόμα και στη θυσία, και μιλά για την παράσταση αλλά και για τα συναισθήματά της για τη σημερινή Ελλάδα.

Για τι μιλάει το έργο;

O “Καλιγούλας” είναι η ιστορία μιας “ανώτερης” αυτοκτονίας, όπως λέει και ο ίδιος ο Καμύ. Η προσπάθεια ενός ανθρώπου να συναντηθεί με την απόλυτη ελευθερία. Στην ουσία, μιλάμε για το παράλογο της απόλυτης εξουσίας, που επιζητεί να κάνει δυνατό το αδύνατο.

Πώς το προσεγγίζει η Αλίκη Δανέζη – Knutsen;

Η Αλίκη Δανέζη – Knutsen έκανε μια απόλυτα ανθρώπινη ανάγνωση του έργου, προσπαθώντας να μη στιγματίσει το πρόσωπο του Καλιγούλα με καμία έννοια τρέλας. Το παράλογο προκύπτει από την απόλυτη λογική. Συγχρόνως, έδωσε μεγάλη ελευθερία στους ηθοποιούς να βουτήξουν μέσα σε αυτό το τόσο καλά οργανωμένο παράλογο. Είναι μια δουλειά που αγάπησα πραγματικά. Η σκηνοθέτις θεωρώ ότι δεν καταφεύγει σε ευκολίες και αυτονόητες έννοιες. Ο Καλιγούλας, για εκείνη, είναι ένα πρόσωπο, που πάσχει από τα ίδια του τα πάθη.

Σκιαγραφείστε μας τον χαρακτήρα του Καλιγούλα.

Ο Καμύ πιστεύει ότι όλες οι μεγάλες πράξεις γεννιούνται από κάτι ασήμαντο. Ο Καλιγούλας, μετά τον θάνατο της Δρουσίλας, μηδενίζει τα πάντα, ξεκινάει την επανασύνδεση με την καινούργια πραγματικότητα, την οποία ορίζει εκείνος, μια και έχει την απόλυτη εξουσία. Η τεράστια ευαισθησία του, σε συνδυασμό με τη μεγαλομανία και τη δύναμη που έχει, τον οδηγούν να συνθέσει ένα σύστημα αυτοκαταστροφικό, για να μπορέσει να αποδείξει ότι η ύπαρξή του μπορεί να εξελίσσεται, απαλλαγμένη από κάθε συναίσθημα.

Με τι έρχεται αντιμέτωπος και πώς βαδίζει προς το τέλος του;

Ο Καλιγούλας έρχεται αντιμέτωπος με τον ίδιο του τον εαυτό. Σε όλο το έργο, βαδίζει αντιμέτωπος με τον εαυτό του. Αλλά, σταδιακά, αυτό που συμβαίνει είναι ότι αφήνει πίσω του το συναίσθημα και ό,τι τον συνδέει με αυτό.
 

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του δικού σας ρόλου;

Η Σεζώνια είναι ένα πρόσωπο με αγάπη και πίστη απέναντι στον Καλιγούλα, με πείσμα και αφοσίωση σε ό,τι πιστεύει, πράγμα που, στο τέλος, την οδηγεί στη θυσία.
 

Πώς αισθάνεστε για τη σημερινή Ελλάδα;

Τα συναισθήματά μου είναι ανάμεικτα. Είναι στιγμές, που νιώθω το τέλμα γύρω μου και, άλλες, που μια φωτιά ελπίδας για το μέλλον και το άγνωστο με κατακλύζει.
 

Τι χρειαζόμαστε πραγματικά σε αυτήν τη δύσκολη φάση;

Νομίζω, το θάρρος και την τόλμη απέναντι στο άγνωστο.
 

Τι σας τονώνει το ηθικό;

Η συνεργασία με ανθρώπους και δουλειές που έχουν όραμα.
 

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Φρανσουάζ Αρβανίτη, σκηνοθεσία: Αλίκη Δανέζη –  Knutsen, σκηνικά: Πάρις Μέξης, κοστούμια: Μαρίνα Χατζηλουκά, φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος, μουσική: Blaine Reininger, κίνηση: Νίκος Δραγώνας, ειδικός συνεργάτης: Μανώλης Δούνιας, βοηθός σκηνοθέτη: Βένια Σταματιάδη, βοηθός σκηνογράφου: Μαντώ Ψυχουντάκη, βοηθός ενδυματολόγου – ειδικές κατασκευές: Μυρτώ Κοσμοπούλου, promo φωτογραφίες: Bill Γεωργούσης, σχεδιασμός αφίσας: Φίλιππος Βασιλειάδης, make up: Σίσσυ Πετροπούλου, κατασκευή κοστουμιών: Σάλι Αλάραμπι, παραγωγή: Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με την Stefi Theaterworks – Γιάννης Μ. Κώστας, με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών, οργάνωση παραγωγής: Μανόλης Σάρδης – Pro4, συντονισμός παραγωγής: Aνζελίκα Καψαμπέλη.

Παίζουν: Γιάννης Στάνκογλου, Θεοδώρα Τζήμου, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Μιχάλης Afolayan, Δημήτρης Κίτσος/Κώστας Νικούλι, Αριστοτέλης Αποσκίτης, Χάρης Εμμανουήλ, Δημήτρης Λιόλιος, Γιώργος Νάκος, Στράτος Σωπύλης, Κώστας Λάσκος. Πρωτότυπη μουσική ζωντανά επί σκηνής: Blaine Reininger των Tuxedomoon.

Πληροφορίες

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: Ηρώων Πολυτεχνείου 32 – Πειραιάς, τηλ.: 210 4143310 – 320. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη  και Κυριακή: 19:00, τις Κυριακές 5 και 12/2: 18.00, Πέμπτη και Παρασκευή: 20:30, Σάββατο: 18:00 και 21:00. Διάρκεια παράστασης: 120 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: για τα πρώτα 100 εισιτήρια κάθε παράστασης: Τετάρτη, Πέμπτη και Σάββατο απογευματινή: κανονικό διακεκριμένης ζώνης: 16 ευρώ, κανονικό: 12 ευρώ, φοιτητικό και άνω των 65 ετών: 10 ευρώ, ΑΜΕΑ και άνεργοι: 6 ευρώ, μειωμένης ορατότητας: 8 ευρώ, Παρασκευή, Σάββατο βραδινή και Κυριακή, κανονικό διακεκριμένης ζώνης: 20 ευρώ, κανονικό: 15 ευρώ, φοιτητικό και άνω των 65 ετών: 10 ευρώ, ΑΜΕΑ και άνεργοι: 8 ευρώ, μειωμένης ορατότητας: 9 ευρώ, κανονικές τιμές: Τετάρτη, Πέμπτη και Σάββατο απογευματινή: κανονικό διακεκριμένης ζώνης: 16 ευρώ, κανονικό: 12 ευρώ, φοιτητικό και άνω των 65 ετών: 10 ευρώ, ΑΜΕΑ και άνεργοι: 6 ευρώ, μειωμένης ορατότητας: 8 ευρώ, Παρασκευή, Σάββατο βραδινή και Κυριακή, κανονικό διακεκριμένης ζώνης: 23 ευρώ, κανονικό: 17 ευρώ, φοιτητικό και άνω των 65 ετών: 13 ευρώ, ΑΜΕΑ, άνεργοι και μειωμένης ορατότητας: 10 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία Δημοτικού Θεάτρου, καταστήματα: Public, Seven Spots, Media Markt, βιβλιοπωλεία «Ευριπίδης», τηλεφωνικά: 11876, ηλεκτρονικά: viva.gr.